Gå til innhold

Matte 1P, 2P, 1T, 2T, R1, R2, S1, S2. Hva er forskjellen? Og hva trenger jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er rundt 10 år siden jeg gikk på skole, og nå har jeg omsider bestemt meg for å ta fag så jeg får studiekompetanse for å så begynner å studere neste år.

Skal melde meg som privatist hos Akademiet, men er veldig forvirret når det kommer til matematikkfaget...

Det er så mye å velge, og jeg vet ikke helt hva jeg trenger. Jeg er ikke noe mattegeni, så jeg vil ta det enklest mulig.

Jeg har matte fra GK (som det het da) yrkesfag, og har karakteren 4, så tror ikke at jeg skal forbedre den. Men hva er det da jeg mangler for å få godkjent generell studiekompetanse?

1P, 2P 1T, 2T, R1, R2, S1, S2?

Hva er enklest av de alternativene? Og hva tilsvarer det jeg har tatt fra før, altså fra GK yrkesfag?

Blir helt forvirret her jeg sitter :P

Håper noen kan hjelpe meg :)

Anonym poster: 36eab7e5d7c32e2480a85eea7ee32423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1P+2P = De enkleste mattene. P'en står for praktisk. Du kan ta 1 eksamen som går på begge disse fagene, eller ta de hver for seg (det kunne du iallefall til sommeren)

Etter P, kommer S1 og S2, som står for samfunnsfaglig matte. Disse er vanskeligere enn P-matten. R og T vet jeg ikke, jeg vet bare at de er vanskeligere enn P og S. Jeg klarte ikke S så jeg tok privatisteksamen i P. Når du har gått yrkesfaglig matte, så må du ta noe som heter 2P-y, y'en står for yrkesfag. Men jeg vet ikke om det finnes 1P-y, eller om din 4er er denne matten, da jeg ikke har gått yrkesfag selv. Men jeg er ikke 100% på dette, så jeg vil råde deg til å gå til rådgiver hos akademiet og vise frem vitnemålet ditt, så vet helt sikkert de hvilken matte du mangler :) !

Edit: 1 og 2 forann/etter bokstavene betyr forresten år. F.eks. så har du S1 et år, så tar du S2 neste år.

Endret av Mooky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2P = Praktisk matte.

1-2T = Teoretisk matte.

Praktisk matte består noenlunde av de samme temaene som man hadde på ungdomsskolen, altså geometri, algebra osv og lite videreføring utover dette. Altså først og fremst matte som ofte brukes i hverdagen, derav "praktisk".

Teoretisk matte er hakket mer avansert og omfatter mer abstrakt matte som folk flest ikke har særlig mye bruk for i hverdagen, dette er først og fremst for de som tenker å studere realfag videre ettersom at denne matten må være gjennomført for å komme inn på slike studier. Dog så kan 1T igjen etterpå hvis du valgte 1P på førsteåret.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere begge to! Da ble jeg straks litt klokere! :)

Skal ta kontakt med rådgiver så jeg er sikkert på at jeg velger riktig. Takk igjen! :)

Anonym poster: 36eab7e5d7c32e2480a85eea7ee32423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Det er ingenting som heter 2T.

Førsteåret kan du velge mellom 1P og 1T. Andreåret kan du ta 2P, 1S og 1R. P er praktisk matte, og er den enkleste. T er den vanskeligste første året. Andre året kan du gå over fra Praktisk til Samfunnsfaglig eller Teoretisk til Samfunnsfaglig eller Teoretisk til Realfaglig. Du kan og gå fra P til R, men det kommer du ikke til å greie.

Velger du praktisk, har du matte kun VG1 og VG2. Velger du samfunnsfaglig andreåret, skal du og ha matte VG3. Det samme med realfaglig.

Praktisk er enklest, så kommer samfunnsfaglig og den vanskeligste er realfaglig matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter 2T!

Hvis du vil ta den letteste matten, er det 1P+2P du bør velge, slik andre her skriver :)

Anonym poster: a3aa28a22882d1e57dc901e5fe63442f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting som heter 2T.

Førsteåret kan du velge mellom 1P og 1T. Andreåret kan du ta 2P, 1S og 1R. P er praktisk matte, og er den enkleste. T er den vanskeligste første året. Andre året kan du gå over fra Praktisk til Samfunnsfaglig eller Teoretisk til Samfunnsfaglig eller Teoretisk til Realfaglig. Du kan og gå fra P til R, men det kommer du ikke til å greie.

Velger du praktisk, har du matte kun VG1 og VG2. Velger du samfunnsfaglig andreåret, skal du og ha matte VG3. Det samme med realfaglig.

Praktisk er enklest, så kommer samfunnsfaglig og den vanskeligste er realfaglig matte.

Hvis du ser på Akademiet sin fagside/timeplan så kan man velge både 1T og 2T. Så det ser ut som at 2T finnes?

http://www.akademiet.no/Privatist/Skolesteder/Bergen/Timeplan-og-priser.aspx

Anonym poster: 36eab7e5d7c32e2480a85eea7ee32423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Hvis du ser på Akademiet sin fagside/timeplan så kan man velge både 1T og 2T. Så det ser ut som at 2T finnes?

http://www.akademiet...-og-priser.aspx

Anonym poster: 36eab7e5d7c32e2480a85eea7ee32423

Rart. Ikke noe som heter det på offentlige skoler ihvertfall.

Her er et eksempel fra en offentlig skole. De tilbyr ikke 2T. Ikke de andre skolene jeg sjekka heller.

Endret av avocadoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter 2T!

Hvis du vil ta den letteste matten, er det 1P+2P du bør velge, slik andre her skriver :)

Anonym poster: a3aa28a22882d1e57dc901e5fe63442f

Tusen takk for svar. Da blir det det på meg :)

Anonym poster: 36eab7e5d7c32e2480a85eea7ee32423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1P og 2P er praktisk, som mange sier. Her går det på mye økonomi o.l.

I T og R er det teoretisk, dvs. mye ren matematikk, og mye vanskeligere.

Selv om du skal ta 1p og 2p må du ha to eksamener, det holder ikke med en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke aktuelt for trådstarter, men det ER noe som heter 2T. Det er få skoler som tilbyr dette, grunnen er at studieretningsfagene S1 og R1 dekker opp for de elevene som vil ha full fordypning i matematikk. Altså: Liker du matte så velger du enten S1 eller R1. Men noen skoler tilbyr spesielle linjer som for eksempel musikklinje. Elevene som velger musikklinje KAN ikke ta 5 timer matematikk i 2.klasse. Det kan allikevel være noen musikkelever som er skarpe i matte og som vil ha et annet fag enn 2P, og der har du altså 2T.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skole kunne du velge 2T, som var det vanskeligste vi kunne velge på den skolen. Vi hadde ikke R-matte

Vanskelighetsgrader(lett - vanskelig):

1 år: 1P - 1T

2 år: 2P - S1 - 2T - R1

3år: S2 - R2

Hvis du allerede har matte fra Grunnkurs (første året...), så bør du kunne komme unna ved å ta 2P, men anbefaler å ta begge siden det gjerne er noen år siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...