Gå til innhold

Er dette en sunn/sunnere pizza?

Brimi

Anbefalte innlegg

Vi skal ha pizza ikveld, og vi prøver også å bli sunnere, ihvertfall jeg. Men jeg synes at man skal kose seg litt med usunn middag på lørdag. Kan være mest fordi jeg er oppvokst slik. Grønnsakssuppe på en lørdag er fyfy :pisk: Men så lurer jeg da på er dette en sunnere pizza? Hjemmelaget bare for å ha sagt dette

Bunn:

Lagd på samme måte som det står bak melposen, bare at 200/300 g mel er byttet ut med fibermel. Ikke no meierismør i. Enten ketchup eller sausen av de hakkede tomatene som underlag for fyllet.

Fyll:

- 400g kjøttdeig

- 1 "hode" av blomkål

-1 "hode" av brokkoli

- Noen ringer med purre.

- Halv potet( ikke spør hvorfor, ville prøve noe nytt)

- Halv gulerot.

- Hakkede tomater på boks

-1 fedd hvitløk

- 1 sjalottløk

Topping:

- Tja, ca 100g ost?

- En pose med bearnaisesaus

Jeg vet jo at pizza ikke er sunt i seg selv, men høres dette ut som et sunnere alternativ? Grunnen til at jeg hadde gulerot, potet, blomkål og brokkoli i er mest for å gjøre det litt mer mettende :fnise:

Edit: Måtte redigere tomatene og brokkolien :)

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fairydust

Sunt eller ikke, dette høres jo helt grusomt ut. :fnise:

Potet på pizza? Den grønne saken som ser ut som et tre heter brokkoli forresten. Og hva er greia med bearnaisen på toppen?

Hvis du ender opp med å lage denne, kan du jo fra et sunnhetsperspektiv, droppe sausen på toppen. :)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt eller ikke, dette høres jo helt grusomt ut. :fnise:

Potet på pizza? Den grønne saken som ser ut som et tre heter brokkoli forresten. Og hva er greia med bearnaisen på toppen?

Hvis du ender opp med å lage denne, kan du jo fra et sunnhetsperspektiv, droppe sausen på toppen. :)

Bearnais er jo såååå godt på pizza! Er helt frelst :fnise: Brokkoli ja! Nei, det ligger ikke potetskiver på selve pizzaen altså. Jeg har lagd en kjøttsuppe eller hva jeg skal kalle det og kuttet opp brokkoli, blomkål osv i bitte små biter :gjeiper: Jeg smakte på den og suppa smakte godt den ^^ En vil jo gjerne tro at hjemmelaget pizza er sunnere enn den man kjøper :rosaengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forestille meg hva slags pizza du vanligvis spiser dersom dette skal være et sunnere alternativ. :fnise: Men tynne potetskiver på toppen av en italienskinspirert pizza er veldig godt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Bearnais er jo såååå godt på pizza! Er helt frelst :fnise: Brokkoli ja! Nei, det ligger ikke potetskiver på selve pizzaen altså. Jeg har lagd en kjøttsuppe eller hva jeg skal kalle det og kuttet opp brokkoli, blomkål osv i bitte små biter :gjeiper: Jeg smakte på den og suppa smakte godt den ^^ En vil jo gjerne tro at hjemmelaget pizza er sunnere enn den man kjøper :rosaengel:

Det kan godt hende du har rett! Kanskje du har oppdaget en helt ny type pizza med masse rare smakskombinasjoner på? :fnise: Jeg har hørt om biff og bearnais-pizza, men ikke disse forskjellige tingene du har på. Spennende... og litt ekkelt, hehe.

Hjemmelaget pizza er ofte sunnere enn kjøpt ja. Særlig om du mener take-away pizza. Bruker du mozzarella på pizzaen i stedet for andre typer ost, gjør det også den litt sunnere. Bruk karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, og tilsett masse krydder så er du langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sunnere og raske pizza:

Bunn av grovt pitabrød

Grønn pesto til saus

Topping:

- Kylling

- Grønnsaker: tomat, paprika, icebergsalat, løk, oliven ol. alt etter hva jeg har

- Litt ost som topping

- Krydder.

Anonym poster: 60fe48f43e37dea133a8881faa372fc2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uanonymbruker

Ananas, paprika, mais, sopp, skinke, purre, kylling, tomat, er normale, OG sunne pizzaingredienser, du trenger ikke bruke brokkoli og gulrot liksom

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Gulrot på pizza er faktisk godt. De gangene jeg har lagd pizza til mine kresne småsøsken, har jeg revet litt gulrot og gjemt under osten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg hadde gulerot, potet, blomkål og brokkoli i er mest for å gjøre det litt mer mettende :fnise:

Jeg tror ikke du trenger å engste deg for akkurat dét. Og pleier du virkelig å ha meierismør i deigen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skal du med en posesaus på toppen?

Ja, bunnen er bedre. Forsto ikke det med å utelate meierismør, da det aldri i meierismør i pizzaen min. Vi bruker ofte halvparten med vanlig hvetemel og halvparten med sammalt hvete fin i pizzadeigen, litt gjør, salt og vann, event. en ss olivenolje.

Hakkede tomater til saus er godt og lurt. Ketchup som saus er verken godt er særlig sunt. Surr gjerne en løk i litt olivenolje, tilsett hakket hvitløk, oregano og en boks tomater og la det koke litt inn. Nydelig tomatsaus. Om du vil bruke gulrot, kan du raspe den og tilsette den samtidig med løken.

Dropp kjøttdeig. La deg heller inspirere av italienske pizzaer. Ha på sopp, spinat, brokkoli, feta, artisjokker, ferske tomater, grillet squash og aubergine, blåmugost.. Ikke alt på en gang da. Tunfisk og løk er en annen klassisk kombinasjon, og noen bruker noen skiver med chorizo eller andre kjøttvarer på, men de skal ikke dominere, bare være med på å avgi smak.

Vil du prøve potet, bør du sjekke denne oppskriften: http://theitaliandishblog.com/imported-20090913150324/2010/3/16/potato-pizza-and-the-correct-flour-to-use-for-pizza-dough.html

Bruk en god ost på toppen. Jo mer smaksrik ost, jo mindre trenger du av den, om det er slik at du vil spare noen kalorier. Velg i så fall f.eks. parmesan eller pecorino (ikke sånn pulver, men fra et stykke som du river selv)

Anonym poster: 5ef8cba812bd8b06141505711ea67187

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forestille meg hva slags pizza du vanligvis spiser dersom dette skal være et sunnere alternativ. :fnise: Men tynne potetskiver på toppen av en italienskinspirert pizza er veldig godt.

Jeg spiser den med biff og bearnais :gjeiper: Altså jeg har ikke hatt store potetterninger i suppa altså! De er bittesmå og ja, hehe. Godt mulig det ikke er sunnere, men jeg regner med at det blir veldig godt! Har forøvrig ikke smakt denne pizzaen jeg lager nå enda heller^^

Det kan godt hende du har rett! Kanskje du har oppdaget en helt ny type pizza med masse rare smakskombinasjoner på? :fnise: Jeg har hørt om biff og bearnais-pizza, men ikke disse forskjellige tingene du har på. Spennende... og litt ekkelt, hehe.

Hjemmelaget pizza er ofte sunnere enn kjøpt ja. Særlig om du mener take-away pizza. Bruker du mozzarella på pizzaen i stedet for andre typer ost, gjør det også den litt sunnere. Bruk karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, og tilsett masse krydder så er du langt på vei.

Neste gang vi skal lage pizza skal jeg kjøpe mozzarella og karbonadedeig istedetfor laugh.png Hadde tenkt å bruke kyllingkjøttdeig, men den brukte vi uheldigvis igår :pisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva i all verden mener du med sunn pizza?

Er pizza en usunn vare i seg selv? Det kommer jo helt an på topping og saus det.

Den fine bunnen er ikke det sunneste, men det er min oppriktige mening at pizza ikke trenger være usunt dersom bunnen er grov.

Når det gjelder kalorier og karbohydrater er det en helt annen sak. Med ost på toppen er det nesten umulig å unngå at det blir et stort antall kalorier pr porsjon - noe som dobler det en vanligvis bør spise til middag. Bruker en fin bunn øker også mengden usunne karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, pizza med lapskaus og bearnaise? Hver sin smak! :fnise:

Det er ikke sånn at blomkål og gulrot er så innmari mye sunnere enn de grønnsakene som faktisk er vanlige å ha på pizzaen: paprika, sopp, løk, mais, løk, cherrytomater, ananas ++ Og den bearnaisesausen ødelegger jo alt, hvis målet er å slanke seg..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas, paprika, mais, sopp, skinke, purre, kylling, tomat, er normale, OG sunne pizzaingredienser, du trenger ikke bruke brokkoli og gulrot liksom

Ananas, paprika, mais, sopp har vi ikke og ananas/sopp kan jeg ikke fordra på pizza :kvalm:

Gulrot på pizza er faktisk godt. De gangene jeg har lagd pizza til mine kresne småsøsken, har jeg revet litt gulrot og gjemt under osten ;)

Ikke sant? Nå har ikke jeg smakt på pizzaen enda, men tomatsausen jeg lagde er faktisk veldig god!

Jeg tror ikke du trenger å engste deg for akkurat dét. Og pleier du virkelig å ha meierismør i deigen?

Nei, pleier ikke det. Men jeg visste ikke om noen andre kanskje brukte det. Har jo hengt på kg en stund og ville være føre var, men det ble visst feil det og :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager calzonepizza nå med spelt. Karbonadedeig, bacon chili, hvitløk, champinjong, ananas, løk og purre + ost. Hakket tomat på boks med krydder, en klype sukker og en klype buljong er saus. Bruker olivenolje i deig og litt i fyll.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er du og mannen som skal ha pizzaen alene:

200 g kjøttdeig per person er 388 kalorier

50 g ost per person er 177,5

150 g mel person er 453

50 g Bearnaisesaus er 120.

Grønnsakene utgjør sammelagt 75 kalorier.

=1213 kalorier.

Til sammenligning inneholder Grandiosa Kjøttdeig og løk færre kalorier...

Anonym poster: c4065b2f107f8a2198518640aed29cf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden mener du med sunn pizza?

Er pizza en usunn vare i seg selv? Det kommer jo helt an på topping og saus det.

Den fine bunnen er ikke det sunneste, men det er min oppriktige mening at pizza ikke trenger være usunt dersom bunnen er grov.

Når det gjelder kalorier og karbohydrater er det en helt annen sak. Med ost på toppen er det nesten umulig å unngå at det blir et stort antall kalorier pr porsjon - noe som dobler det en vanligvis bør spise til middag. Bruker en fin bunn øker også mengden usunne karbohydrater.

Men det går jo ann å gjøre pizzaen litt sunnere! Vi skal jo ha "fiberpizza" som det så fint heter, fordi jeg i farta tok feil av fibermel og sammalt hvete( ikke spør hvordan)

Hvor mange er "vi"

Du og gubben eller flere?

Ja, meg og gubben^^

Altså, pizza med lapskaus og bearnaise? Hver sin smak! :fnise:

Det er ikke sånn at blomkål og gulrot er så innmari mye sunnere enn de grønnsakene som faktisk er vanlige å ha på pizzaen: paprika, sopp, løk, mais, løk, cherrytomater, ananas ++ Og den bearnaisesausen ødelegger jo alt, hvis målet er å slanke seg..

Tja, lapskaus? Med kjøttdeig? Det har jeg aldri hørt før :gjeiper: På lørdager er ikke målet mitt egentlig å slanke meg. Bare før klokka 6, haha. Nå må jeg si det at vi bruker litt mindre smør i bearnaisesausen og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skal du med en posesaus på toppen?

Ja, bunnen er bedre. Forsto ikke det med å utelate meierismør, da det aldri i meierismør i pizzaen min. Vi bruker ofte halvparten med vanlig hvetemel og halvparten med sammalt hvete fin i pizzadeigen, litt gjør, salt og vann, event. en ss olivenolje.

Hakkede tomater til saus er godt og lurt. Ketchup som saus er verken godt er særlig sunt. Surr gjerne en løk i litt olivenolje, tilsett hakket hvitløk, oregano og en boks tomater og la det koke litt inn. Nydelig tomatsaus. Om du vil bruke gulrot, kan du raspe den og tilsette den samtidig med løken.

Dropp kjøttdeig. La deg heller inspirere av italienske pizzaer. Ha på sopp, spinat, brokkoli, feta, artisjokker, ferske tomater, grillet squash og aubergine, blåmugost.. Ikke alt på en gang da. Tunfisk og løk er en annen klassisk kombinasjon, og noen bruker noen skiver med chorizo eller andre kjøttvarer på, men de skal ikke dominere, bare være med på å avgi smak.

Vil du prøve potet, bør du sjekke denne oppskriften: http://theitaliandis...izza-dough.html

Bruk en god ost på toppen. Jo mer smaksrik ost, jo mindre trenger du av den, om det er slik at du vil spare noen kalorier. Velg i så fall f.eks. parmesan eller pecorino (ikke sånn pulver, men fra et stykke som du river selv)

Anonym poster: 5ef8cba812bd8b06141505711ea67187

Fordi jeg ikke har ingredienser til å lage sausen for hånd? Takk for resten av rådene, tror jeg jammen vi skal prøve neste gang ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er du og mannen som skal ha pizzaen alene:

200 g kjøttdeig per person er 388 kalorier

50 g ost per person er 177,5

150 g mel person er 453

50 g Bearnaisesaus er 120.

Grønnsakene utgjør sammelagt 75 kalorier.

=1213 kalorier.

Til sammenligning inneholder Grandiosa Kjøttdeig og løk færre kalorier...

Blir ikke det en veldig tynn pizza? Jeg bruker nemlig 500g mel i den oppskriften jeg bruker. Og prøvde en gang og lage halvparten, men det ble jo en supertynn pizza. Og veldig lite på? Skal jo bli mett? Selv om vi pleier å få litt pizza til overs så synes jeg 400g kjøttdeig er veldig lite, dekker jo ikke pizzaen engang :gjeiper:

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...