Gå til innhold

Hvordan lære hunden å sove i et annet rom enn oss på nettene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har så separasjonsangst og følger etter oss hver gang vi går fra et rom til et annet. Og på nettene skal hun absolutt være med på soverommet og ligge i sengen sammen med oss.. Dette ødelegger mye for kjærestekosen vår..

Anonym poster: 88a4d238b27cca467b5f78d042f6adbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har dere hatt henne? Han vår var også sånn de to første ukene. Så fikk han hele gangen (valpesikkra så klart!) og buret sitt med døra åpen, han sov som en sten fra første natt :)

Skrevet (endret)

Legg først hundesenga på rommet deres, belønn med godis og ros når hun legger seg der, men be henne samtidig om å gå ned fra senga deres om hun hopper dit for å legge seg. Legg gjerne også godbiter oppi hundesenga når hun ikke er der, slik at hun iblant kan finne noe å kose seg med der.

Belønningen skjer for å skape et positivt forhold til senga.

Når dere har arbeidet dette godt inn, flytter dere senga nærmere døra og har den der en stund, for så å flytte den over dørstokken og ligge med åpen dør, men samtidig be hunden om å legge seg i egen seng om den kommer inn på soverommet. Slik fortsetter dere til hundesenga er der dere vil hun skal sove om nettene

Fortsett å belønn og legge godbiter i senga sporadisk.

Endret av absinthia
  • Liker 3
Skrevet

Selv har jeg bare sagt god natt og lukket döra, hatt noen netter med mye uling og piping, men så har det gitt seg.

Viktig at de har en trygg og god plass de kan väre på om natta og gjerne noe å tygge på

Skrevet

Selv har jeg bare sagt god natt og lukket döra, hatt noen netter med mye uling og piping, men så har det gitt seg.

Viktig at de har en trygg og god plass de kan väre på om natta og gjerne noe å tygge på

Anbefaler IKKE denne metoden til ts!
  • Liker 5
Skrevet

Du sier den har separasjonsangst. Er dette kun basert på at den følger etter deg i alle rom? Vår hund gjør også det og vil jo gjerne være nær oss hele tiden, men det er ikke separasjonsangst for det.

Gjest Fairydust
Skrevet

Hva mener du med separasjonsangst? Har den også det på dagen når dere er på jobb/skole? Er den alene på dagen, eller er det noen sammen med den hele tiden?

Jeg syns at dere heller skal lære henne å sove på rommet deres, men ikke i senga. Kjøp henne ei god seng eller et bur (hold døren åpent selvfølgelig) med ei skinnfelle inni. Så med en gang hun kommer opp i senga sier dere "nei" (jeg går utfra at dere har lært henne betydningen av nei, eller at hun skjønner hva dere mener når dere tar den "tonen"), og så legger dere henne ned på plassen sin - det åpne buret eller senga eller hva dere har gjort om til å være plassen hennes. Fortsett denne handlingen helt til hun skjønner tegningen. Hun vil sannsynligvis komme opp i sengen når dere har sovnet igjen, så det er viktig at hun forstår at sengen ikke lenger er hennes plass.

Skrevet

Hva mener du med separasjonsangst? Har den også det på dagen når dere er på jobb/skole? Er den alene på dagen, eller er det noen sammen med den hele tiden?

Jeg syns at dere heller skal lære henne å sove på rommet deres, men ikke i senga. Kjøp henne ei god seng eller et bur (hold døren åpent selvfølgelig) med ei skinnfelle inni. Så med en gang hun kommer opp i senga sier dere "nei" (jeg går utfra at dere har lært henne betydningen av nei, eller at hun skjønner hva dere mener når dere tar den "tonen"), og så legger dere henne ned på plassen sin - det åpne buret eller senga eller hva dere har gjort om til å være plassen hennes. Fortsett denne handlingen helt til hun skjønner tegningen. Hun vil sannsynligvis komme opp i sengen når dere har sovnet igjen, så det er viktig at hun forstår at sengen ikke lenger er hennes plass.

Ja hun er redd for å være alene også på dagen. Hvis vi fortsetter å ha henne på rommet, blir det ikke da veldig ubehagelig for henne når vi har sex?

Gjest Fairydust
Skrevet

Ja hun er redd for å være alene også på dagen. Hvis vi fortsetter å ha henne på rommet, blir det ikke da veldig ubehagelig for henne når vi har sex?

Hvorfor er det ubehagelig for hunden at dere har sex? Så lenge dere ikke roper AUUU og viser tydelig smerte, er det vel ett-fett for hunden hva dere driver med oppi der.

Men siden hunden har seprasjonsangst må dere jo gjøre noe med det! Sånn kan det ikke være. Ikke alle hunder klarer å bli kvitt denne angsten, men det er verdt et forsøk.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det ubehagelig for hunden at dere har sex? Så lenge dere ikke roper AUUU og viser tydelig smerte, er det vel ett-fett for hunden hva dere driver med oppi der.

Men siden hunden har seprasjonsangst må dere jo gjøre noe med det! Sånn kan det ikke være. Ikke alle hunder klarer å bli kvitt denne angsten, men det er verdt et forsøk.

Virkelig? Er det normalt å ha sex mens hunden er i samme rom? Skjønner den ikke hva vi driver med da?

Gjest Fairydust
Skrevet

Virkelig? Er det normalt å ha sex mens hunden er i samme rom? Skjønner den ikke hva vi driver med da?

Vel, de færreste har vel hunden med på soverommet i det hele tatt. Og for de som har hunden med på soverommet, er det vel ganske normalt. Hvordan skal hunden kunne skjønne hva dere driver med? Tror du hunden bryr seg? :fnise: Med mindre hunden tror en av dere er i smerter eller noe, vil den neppe gi det særlig mye ettertanke altså.

Skrevet

Jeg hadde prøvd å gradvis lære hunden til å ligge en annen plass en på soverommet, på den måten absinthia beskriver.

Min hund hadde tendenser til separasjonsangst da hun var mindre, men det ble mye bedre etter jeg fikk lært henne til å sove alene i stua med døra til gangen lukket. Hun foretrekker selvfølgelig å ha folk hjemme hos seg hele dagen, men etter hun ble trygg på å sove alene i stua om natten så ble hun tryggere i stua på dagtid også. Nå reagerer hun bare negativt hvis jeg er forferdelig stresset før jeg går ut ytterdøra.

Jeg tror det er lettere å forhindre separasjonsangst hvis hunden lærer seg å være alene også mens eier er hjemme (altså om natten).

Skrevet

Så klart hunden (i hvert fall når den blir større) vil "skjønne" at dere har sex. Det dreier seg om lukt og lyd, det, og den kan komme til å bli litt "ivrig", ja...

Jeg fatter ikke at folk har hunder på soverommet sitt i det hele tatt. Vi har ikke hatt et i valpetida engang. Da har jeg rigget meg til ved valgene liggeplass, også har jeg fjernet meg derfra og tilbake til soverommet etter hvert. Mye lettere å tingene valpen det, istedet for at den må flytte på seg.

Folk som insisterer på å ha hunden på rommet er gjerne sånne som forhold etter forhold ryker for, fordi bikkja er viktigere enn noe annet i livet deres, til og med forholdet til partneren.

Anonym poster: ca31025b14ba475355f98482edbdac27

Skrevet

Valpens liggeplass, skal det jo stå. iPad... :roll:

Skrevet

Det dere kaller "separasjonsangst" er helt normal adferd hos valper og unghunder. Virkelig separasjonsangst er en psykisk (Og arvelig) lidelse hos hund og ikke noe man kan forhindre ved å gjøre det ene eller det andre.

Valper og unghunder er programmert til å holde seg til flokken. Også om natten. Og å tvinge en liten valp til å sove alene er i mine øyne dyreplageri. I en periode er det å ha valp nesten som å ha småbarn og man kan ikke regne med å få så mye tid for seg selv. Ønsker man at hunden skal sove alene, er dette noe man gradvis må venne den til og mange hunder foretrekker også mer "privatliv" etter hvert som de blir voksne, så i mange tilfeller løser det seg helt av seg selv.

Jeg tror det er lettere å forhindre separasjonsangst hvis hunden lærer seg å være alene også mens eier er hjemme (altså om natten).

Jeg for min del ville nok ha droppet å ha hund hvis hundene mine måtte være alene både mens jeg var på jobb og om natten siden dette ville bety at de måtte være alene mesteparten av døgnet. Jeg har i hvert fall hunder fordi jeg ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med dem. Og virkelig separasjonsangst er som sagt ikke noe man kan forhindre.

Folk som insisterer på å ha hunden på rommet er gjerne sånne som forhold etter forhold ryker for, fordi bikkja er viktigere enn noe annet i livet deres, til og med forholdet til partneren.

:hoho:
Skrevet

Og virkelig separasjonsangst er som sagt ikke noe man kan forhindre.

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest nok om akkurat dette så har ikke tenkt til å motsi deg på hva som fører til virkelig separasjonsangst. Det er mulig at virkelig separasjonsangst er noe helt annet enn det som får den 5 år gamle hunden til å gjøre fra seg over hele gulvet og rasere rommet mens eier er borte, og som står å bjeffer fra døren lukkes til den åpnes flere timer senere.

Men for å klargjøre: med separasjonsangst i mitt innlegg mener jeg hunder som utagerer hver gang de blir forlatt, og som viser tydelige tegn på angst/engstelse når de blir separert fra eier/flokken. Og dette kan bedres. Kureres? Vel, selv friske individer har angst i seg, og det er godt mulig at hunden fremdeles er engstelig, men for de med angstlidelser hjelper det å gradvis beherske ting selv om en liten del av angsten alltid vil være der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...