AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #1 Skrevet 15. september 2012 Jobben planlegger en sosial "jobbtur" i nærmeste by om noen uker. Det er for å bli bedre kjent og få et godt arbeidsmiljø. Planen er resturantbesøk på kvelden, og overnatting på hotell fra tir til ons. Hjemreise på onsdagen. Jeg har i utgangspunktet ikke veldig lyst, har ikke noe "behov" for å bli bedre kjent, skal bare jobbe med de, og ikke bli bestevenner og syns hele greia er litt tåpelig. I tilegg jobber jeg bare 80 % og har egentlig fri på onsdagene. Jeg blir nok med på turen selv om det ikke frister (vil ikke bli sett på som skikkelig sær, selv om det er det jeg er..) Hvordan er det vanlig å gjøre med den fridagen jeg "går glipp av"? KAn jeg kreve å få den en annen dag, eller er bare det skikkelig sært..? Jeg er jo ikke på jobb den dagen jeg har fri, men på bytur men jeg kan jo alikevell ikke disponere den som jeg vil så jeg "går jo glipp" av en fridag. Hva er vanlig i sånne situasjoner? Er det regulert noen plasser (arbeidsmiljøloven e.l) Det er en fylkeskommunal bedrift om det har noe å si. Anonym poster: 5057e67cc692e8368843be809722c55c
ToveM Skrevet 15. september 2012 #2 Skrevet 15. september 2012 Så lenge det ikke er pliktig oppmøte, kan du neppe be om en annen dag fri. Men hvis det er slik at de andre får 2 dager fri fra jobb for å delta på dette. Så kan du vel fiske litt hos sjefen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #3 Skrevet 15. september 2012 etter hva jeg har forstått så har du ikke krav på å få igjen fridagen ettersom turen er frivillig. Det hadde vært noe annet om det var en obligatorisk tur. Anonym poster: 056b42d7b516d022a6a7bcb1b15ddddf
Titti72 Skrevet 15. september 2012 #4 Skrevet 15. september 2012 Jøje meg. Er du seriøs. Bli hjemme da, hvis det er så "kjipt" for deg. 9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #6 Skrevet 15. september 2012 Det er nok ikke mulig med mindre det er obligatorisk. Men som en over sier, hvis de andre får fri for å bli med på turen så er det jo mulig å prøve seg. Det er bare en dag du går "glipp" av da, er det virkelig så farlig? Anonym poster: cecefcef27e3846a799e0c346f58697f
Gjest Erm Skrevet 15. september 2012 #7 Skrevet 15. september 2012 (endret) Jeg jobber i staten og vi skriver reiseregning (timer) fra det tidspunktet vi reiser og fram til vi er hjemme. Du får undersøke om hva slags regler som gjelder i fylkeskommunen. Du kan sikkert ta ut denne onsdagen en annen dag. Endret 15. september 2012 av Erm
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #8 Skrevet 15. september 2012 Vet ikke helt hvor frivillig det er, alle går bare ut ifra at alle har lyst å være med. Skal sjekke om det er obligatorisk å være med. Jeg blir gjerne hjemme og jobber istede for å være med. Hvis det er obligatorisk, har jeg da krav på å få igjen fridagen min? Selv om det ikke er et fastsatt program på onsdagen og man i prinsippet kan reise hjem når man vil. -TS- Anonym poster: ea472140fd14d8ada42b5b3747d23b65
Marissa Skrevet 15. september 2012 #9 Skrevet 15. september 2012 Blir så utrolig irritert av holdningen "jeg skal jo bare jobbe med de"! Javel, og det betyr ikke at dere trenger å bli godt kjent og trives i lag? De man jobber med er med på å forme livet ditt på så mange måter, om du trives på jobben eller ikke, om du får nye faglige utfordringer, og du blir tatt med på prosjekter, om du får kurs, om du blir spurt til råd, om arbeidet ditt blir verdsatt osv. I tillegg er DIN oppførsel avgjørende for om de andre opplever godt arbeidsmiljø og trives på jobb, og om du er en arbeidstaker man kan stole på og regne med når det trengs. Blir så oppgitt av de som tror at jobb bare er noe som gjøres mens resten av livet står på vent, for det er det ikke, jobb er en viktig del av ditt liv og din trivsel. Men så klart, det blir hva du gjør det til. Ingen kan tvinge deg til å være med hvis ikke du vil det, men hvis du hadde lagt til et snev av godvilje og positiv innstilling så kan det jo rett og slett være at det blir en kjekk tur som gir deg noe tilbake. 10
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #10 Skrevet 15. september 2012 Blir så utrolig irritert av holdningen "jeg skal jo bare jobbe med de"! Javel, og det betyr ikke at dere trenger å bli godt kjent og trives i lag? De man jobber med er med på å forme livet ditt på så mange måter, om du trives på jobben eller ikke, om du får nye faglige utfordringer, og du blir tatt med på prosjekter, om du får kurs, om du blir spurt til råd, om arbeidet ditt blir verdsatt osv. I tillegg er DIN oppførsel avgjørende for om de andre opplever godt arbeidsmiljø og trives på jobb, og om du er en arbeidstaker man kan stole på og regne med når det trengs. Blir så oppgitt av de som tror at jobb bare er noe som gjøres mens resten av livet står på vent, for det er det ikke, jobb er en viktig del av ditt liv og din trivsel. Men så klart, det blir hva du gjør det til. Ingen kan tvinge deg til å være med hvis ikke du vil det, men hvis du hadde lagt til et snev av godvilje og positiv innstilling så kan det jo rett og slett være at det blir en kjekk tur som gir deg noe tilbake. Det kan vel TS gjøre uansett om hun ikke blir med på turen. Anonym poster: 184650e67f0e7f7181211bdf5ad30f9d 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #11 Skrevet 15. september 2012 Her var det mye krasse holdninger. Hos oss er det helt vanlig at hvis man reiser på en jobbtur som faller på en fridag, så tar man fri en annen dag den uken. Spiller ingen rolle om det er frivillig eller ikke. Hender jo man bytter skift og fridager frivillig ellers også. Anonym poster: 8487da3405730ad40e6029848e91c344 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #12 Skrevet 15. september 2012 Her var det mye krasse holdninger. Hos oss er det helt vanlig at hvis man reiser på en jobbtur som faller på en fridag, så tar man fri en annen dag den uken. Spiller ingen rolle om det er frivillig eller ikke. Hender jo man bytter skift og fridager frivillig ellers også. Anonym poster: 8487da3405730ad40e6029848e91c344 Og hos oss går teamsamlingene fra onsdag/torsdag til lørdag/søndag, slik at vi skal få mest mulig tid når vi reiser. Det er da tid vi "ofrer" for jobben. Anonym poster: f207cd498921ac23c67fb43648b0f292
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #13 Skrevet 15. september 2012 Blir så utrolig irritert av holdningen "jeg skal jo bare jobbe med de"! - og andre blir irritert av at det legges opp til aktiviteter, middager og samlinger utenom arbeidstid, av forskjellige årsaker. Det er fullt mulig å være en hyggelig, pålitelig og ansvarlig kollega, uten at man synes det er dritgøy med seminarer, fredagspils, quiz-kvelder og hyggeturer. Selv bruker jeg mer enn nok tid på jobben som det er, og trives helt fint, men å tvangssosialiseres på kick-off og andre arrangementer er virkelig ikke nødvendig. Så jeg skjønner godt at TS ønsker å få igjen fridagen sin, og synes hun burde spørre på en høflig måte Anonym poster: 4b840cb8ed4057d31119c617b99225e4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå