Gå til innhold

Parkett med faset kant, upraktisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen diskuterer gulv. Vi er enige om at vi vil ha enstavs eikeparkett med matt lakk. Spørsmålet er om det skal være med eller uten faset kant. Jeg synes det er finest, men mannen mener det er upraktisk fordi det samler seg skitt i gropene.

Hvilke erfaringer har dere som har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med mannen din. Skal man først ha gulv med "sprekker" så bør det være et ekte heltregulv.

Skrevet

Det sier seg jo selv at det kommer til å legge seg mye støv og skitt i sprekkene. Ser at mange legger den typen parkett så håper noen svarer her med erfaringer. Personlig synes jeg enstavs eikeparkett er helt nydelig, men da uten faset kant

Skrevet

Vi har enstavs eikeparkett med fas. Kortenden har en veldig liten fas, mens langsiden har en tydeligere fas. Personlig syns jeg det ser finest ut med fas når en har enstavsparkett. Spesielt hvis bordene er ganske brede. Gulvet vi har er også av en ganske rustikk sortering, så fasen fremhever den rustikke parketten ellers.

Jeg var også redd for at det ville samel seg mye skit, men har nå etter 6 mnd ikke merket noe til dette. Vi har små barn og katt. Fasen er ikke dyp nok til at det legger seg rot nedi og vi vasker med vanlig Jif micromopp klut.

Om jeg skulle ha valgt igjen så ville jeg ha valgt fas om det passer med resten av uttrykket på parketten.

Skrevet

Jeg sier meg veldig enig med mannen din. Spiller ingen rolle om det er pent eller ikke hvis det ender opp med å samle støv og skitt og viser seg å være totalt upraktisk.

Skrevet

Enig i det, altså! Spørsmålet er bare om det samler seg så mye skitt der som mannen tror... :)

Skrevet

Sannsynligvis.... Min erfaring er nemlig at det samler seg mye skitt etterhvert i alle slike små sprekker og åpninger, spesielt om man har barn og dyr blir det ekstra mye. Ellers synes jeg ikke sånn parkett er særlig pent. Personlig foretrekker jeg skikkelig stavparkett, helst lagt i kult retromønster. ;)

Skrevet

Vel, vi vasker absolutt ikke gulvene særlig ofte og vi har null problemer med at støv eller skit legger seg i sprekkene. :) Eneste er akkurat rundt stolen til jenta på snart 2 år. Der kan det fort bli litt flekker, men disse legger seg på gulvet uansett om det er sprekk eller ikke. Og det er ikke værre enn å ta en klut å tørke de bort. Og det hadde jeg jo gjort uansett om vi hadde fas eller ikke.

Skrevet

Stavparkett i mønster er det kuleste som finnes! Og mannen min kan faktisk også legge det. I første omgang er det soverommene som står for tur, men i oppholdsrommene er det absolutt en ide :)

Ser ut som det et veldig delte meninger her. Tror da vi landet på å ikke ha fas for sikkerhets skyld. Da gjelder det bare å velge seg ut parkett-type...

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...