AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #1 Skrevet 15. september 2012 Jeg skal begynne å ri en hest nå, men har ikke ridd på maaange år. Har noen spørsmål som jeg håper noen snille hestefolk der ute kan svare på Det blir hovedsaklig turriding. Hvilken sko er best å bruke? Har ridestøvler, men de er så "tunge" å bruke når jeg skal møkke og alt sånt først? Har også chaps (?), men har "rotet bort" rideskoene jeg brukte til det. Går det an å bruke fjellsko og chaps? Det er meldt massemasse regn, og det vil det sannsynligvis være ofte. Googlet litt rundt, og leste flere steder at man ikke burde ri med regnbukse? Hva rir man med da? Blir veldig vått og kaldt med kun ridebukse? Regnbuksen min er sånn "softshell"-bukse. Annet utstyr som er "viktig"? Noen som har noen tips? Angående hva som helst egentlig, hehe. Anonym poster: d14db6fd998d3d286eb3ed7029556462
Stinelin Skrevet 15. september 2012 #2 Skrevet 15. september 2012 Det aller viktigste er gode sko med en liten hæl og minst mulig å hekte fast i, og hjelm selvfølgelig. Finnes mange gode stall- og ridesko. (Ridestøvler er for den som rir stevner, etter min mening.) Jeg liker å ri i ridebukse selv om jeg skal på tur. Gnager ikke og sitter godt på. En lang regnfrakk som dekker hele kroppen er supert å ha når det regner. Gode hansker er godt å ha, samt ull innerst! Sjekk Hööks, Horze, Skoies osv. God tur
Cho Kon It Skrevet 15. september 2012 #3 Skrevet 15. september 2012 Til turridning er det etter min mening best med sko og chaps. Sko med hel selvfølgelig. I regnvær har jeg pleid å trekke ei regnbukse over ridebuksa og ridd uten sal. Ellers burde du ha gode vanter (helst vanntette fingervanter), gode sokker, god stillongs, god hjelm og gode sko.
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. september 2012 #4 Skrevet 15. september 2012 Jeg har ridd en del i fjellsko, eller tilsvarende sko, og synes det er helt greit. Så lenge de har en liten hæl, og ikke er glatte, så går det helt fint. Jeg foretrekker chaps. Det dekker i tillegg lisser o.l. på skoene som gjør at de ikke får hengt seg opp som Stinelin nevner. Ridesko er helt pyton å ri i, med mindre man investerer en god del i dem. Jeg rir i ridebukse, men har heller ikke noe problem med å ri i jeans hvis jeg ikke har ridebukse tilgjengelig. Foretrekker en god helskinn ridebukse. Min favoritt er nå 8 år gammel, ble brukt hver dag i et par år, og mer sporadisk etter det. Du får egne regnklær for ridning, selv foretrekker jeg frakk, men det er en smakssak Hjelm og sikkerhetsvest er jo gode ting å ha, i tillegg Ellers klarte jeg meg i mange år med veldig lite utstyr, men til mer penger jeg fikk, jo mer utstyr hadde jeg lyst på også
Bakasura Skrevet 15. september 2012 #5 Skrevet 15. september 2012 Du kan fint bruke fjellsko og leggchaps. Hvis du vil kjøpe nye sko eller chaps ville jeg tatt turen innom en hestebutikk og prøve ut forskjellige sko. Det er ingenting som er verre enn å ri med regnbukse! Det ender som regel med at den sklir opp pluss at du ikke sitter like stødig i salen - men det er ingen annen måte å beskytte seg mot regnet. Om du ikke vil bli våt så er nok regnbukse eneste løsning.
Stinelin Skrevet 15. september 2012 #6 Skrevet 15. september 2012 Det er ingenting som er verre enn å ri med regnbukse! Det ender som regel med at den sklir opp pluss at du ikke sitter like stødig i salen - men det er ingen annen måte å beskytte seg mot regnet. Om du ikke vil bli våt så er nok regnbukse eneste løsning. En skikkelig regnfrakk og høye støvler løser problemet!
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. september 2012 #7 Skrevet 15. september 2012 Enig med Stinelin. Eller ev. kjøpe en regnbukse beregnet på ridning som blant annet har strikk under bena, og som jeg i alle fall føler at ikke glir like lett som en standard regnbukse. Men med mindre det regner vannrett så foretrekker jeg frakk.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. september 2012 #8 Skrevet 15. september 2012 Ridebukse og stallsko er første investering. Etter en godkjent hjelm så klart. Når det regner foretrekker jeg å bruke en lang rideregnfrakk. Stallskoene til Horze og Hööks er helt greie. De med gummifot og ullfot inni. De er vanntette, gode og varme samt lette på foten. Leggchaps er også greit. Jeg rir mest i støvler når jeg jobber hesten på ridebanen, men på tur funker stallsko helt supert.
bambyb82 Skrevet 15. september 2012 #9 Skrevet 15. september 2012 Jeg rir da med regnbukse, fjellsko og chaps... Funker som fy! Dårlige ridesko alla muckers har jeg brukt nok penger på oppigjennom åran... De er rett og slett ikke gode å gå med. Foretrekker absolutt fjellskoene mine Putter du legg chaps utenpå en regnbukse sklir den ikke opp. Hooks selger eget regntøy til stall og ridning.. Men jeg personlig syns ikke det kunne måle seg med det jeg har fra stormberg. billig var det heller ikke. Eneste er ridedressen til vinterbruk de har der på hooks.. Den liker jeg! Nå er den også vanntett med en skikkleig god vannsøyle og tapede sømmer
Dragonfly84 Skrevet 16. september 2012 #10 Skrevet 16. september 2012 Aller viktigst er en god ridehjelm, sko med hæl og helst også sikkerhetsvest. Det er så mye mindre vondt å dette av med vest, og du kan slippe unna ganske heftige ryggskader. Jeg har opplevd og sett mange stygge fall selv om folk "bare" har ridd på tur, f.eks. at hesten steiler og lander oppå rytteren eller at hesten faller og rytteren blir hengende etter. Da er det veldig kjekt å ha vest. I tillegg ville jeg kjøpt en refleksvest til mørke kvelder (selvfølgelig i tillegg til reflekser hesten allerede har). Slike regnfrakker som folk har nevnt er veldig smarte, og de fra hööks holder faktisk en god stund. Husk å impregner den. Vinterridebukse er veldig godt å ha om vinteren, da får du en skikkelig foret bukse med helskinn, og så kan du ha ullundertøy under. Har du råd er det også fint å ha vinterridestøvler, men hvis du har fjellsko som er fora og som har hæl holder det. Trefingervotter eller bare et par skihansker holder deg varm på hendene. Noe av det smarteste jeg kjøpte til vinterbruk var en slags finlandshette som jeg kunne dra over nesa hvis det var kaldt, og dra ned under haka hvis det ble for varmt. Og den var tynn nok til å passe under hjelmen. Genialt!
Rainbow Skrevet 20. september 2012 #11 Skrevet 20. september 2012 Jeg rir i ridebukse, t-skjorte og collegegenser stort sett. Oppå har jeg jakker kjøpt i hestebutikk, men man kan jo nesten bruke hva som helst. Rir stort sett med joggesko om sommern (ja, jeg vet at det ikke er det man egentlig skal), ellers fôra vinterridesko når det er kaldt eller korte ridesko når det er vått. Rir av og til med leggchaps, men aldri helchaps. Ridestøvler har jeg ikke brukt siden jeg gikk på rideskolen, jeg klippa dem av etter hvert og brukte halvsko. Fjellsko og chaps går sikkert helt fint! Om det regner rir jeg i vanlig regntøy utapå jakke og ridebukse. Regnbukse også. Aldri hatt noe problem med det, annet enn at jeg unngår å ri barbak med det fordi det blir glatt. Om vinteren har jeg vinterridebukse med helskinn. Evt varmedress (sånn som de som jobber i barnehage har). Er det mørkt er det fullt opp med reflekser både på hesten og meg. Har også noen slags ørebeskyttere, tjukke hansker og ullsokker i flere lag. Men det er alltid forj...kaldt midt på vintern uansett. Jeg rir kun tur, da, er jo litt annerledes om du skal ri på bane også. Og hjelmen er selvsagt et must!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå