Gå til innhold

Bad vs ekstra soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal pusse opp et hus hvor det nå er stor stue, toalet + vask i et rom, et lite bad/vaskerom i ett, tre soverom med god størrelse og kjøkken. Det er også et tilhørende anneks uten eget bad.

Jeg er litt usikker på om jeg skal utvide badet. Da må jeg ta det ene soverommet, og da blir det jo brått bare to soverom i huset. Badet kommer da heller ikke til å ligge i nærheten av soverom, og det er jo litt tungvint.

Hva lønner seg? Tre soverom og lite bad, eller to soverom og stort bad?<br /><br /> Anonym poster: 48a63bb2c735ac31ef05d3fcf67b8427

Skrevet

For å stille spørsmålet litt enklere:

Ville dere helst gått for et hus med tre soverom og lite bad, eller to soverom og stort bad?<br /><br /> Anonym poster: 48a63bb2c735ac31ef05d3fcf67b8427

Skrevet

jeg ville hatt stort bad mest når jeg tenker jeg skal ha plass til stellebord å slikt.

Anonym poster: a2503c0ce758296f60b01a3b1130caa9

Skrevet

Går det an å ta litt av et soverom til bad, få større bad og f.eks. kontor?

Det blir litt vanskelig å si hva jeg hadde foretrukket uten å ha plantegning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke utvidet badet på bekostning av et soverom.

• Liker 5
Skrevet

Det kommer vel an på plassbehovet deres og hvor ofte dere har overnattingsgjester osv.

Eventuellt så angrer man fort på nytt bad om det kommer en familieforøkelse :)

Dessuten er det ikke noe galt med å ha et lite bad, det betyr igrunn bare at man kan få være i fred på badet hihihi :hoho:

Skrevet

Jeg ville heller hatt 3 soverom + lite bad, enn stort bad og to soverom. Når man først har kjøpt hus, er det ilte å ha bare 2 soverom syns jeg. Og i løpet av et døgn oppholder man seg ikke så mye på badet, så jeg bryr meg ikke om at badet er lite. Og dersom jeg forstår det riktig, så er toalettet i eget rom, og det hjelper på hvis man blir en familie med to voksne og to barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri ofret et soverom for større bad, men det kommer selfølgelig an på behovet. Er man to personer i husstanden, uten planer om å bli flere, kan det jo holde med to soverom.

• Liker 1
Skrevet

Hjertelig takk for innspill, alle sammen! :)

Da beholder jeg heller badet og bytter ut vaskemaskin/tørketrommel med toalett, og lager et lite vaskerom der det nå er eget toalettrom.<br /><br /> Anonym poster: 48a63bb2c735ac31ef05d3fcf67b8427

Skrevet

Nei jeg ville ikke ofret soverom for stort bad. Tror ikke jeg ville ofret separat toalett heller hvis det var mulighet for en annen løsning for vaskemaskin og trommel, i f.eks. kjeller, kjøkken eller bod. Et annet spørsmål er jo hvor lite det eksisterende badet faktisk er? Det kan jo være at med en liten ommøblering av badet så er det plass til alt man trenger, inkl vaskemaskin/trommel.

Skrevet

Og jeg er motsatt, jeg vil for all del ikke ha separat toalett, siden jeg synes det er utrolig upraktisk :gjeiper:

Det handler jo rett og slett om behov, og hvem det er som skal bo der. Jeg kunne fint ofret ekstra soverom, siden jeg ikke har familie med behov for 3 soverom. Jeg ville foretrukket å fått toalett+dusk+vaskemaskin på ett rom, eventuelt ved å ta litt av et soverom å gjøre det til kontor hvis mulig.

Så alt handler jo om behov, og hvem som skal bo der. I bunn og grunn.

Skrevet

Og jeg er motsatt, jeg vil for all del ikke ha separat toalett, siden jeg synes det er utrolig upraktisk :gjeiper:

Det handler jo rett og slett om behov, og hvem det er som skal bo der. Jeg kunne fint ofret ekstra soverom, siden jeg ikke har familie med behov for 3 soverom. Jeg ville foretrukket å fått toalett+dusk+vaskemaskin på ett rom, eventuelt ved å ta litt av et soverom å gjøre det til kontor hvis mulig.

Så alt handler jo om behov, og hvem som skal bo der. I bunn og grunn.

Jeg mente selvfølgelig bad med toalett + separat toalett. Var vel gjerne litt uklart. ;) Derfor de alternative vaskemaskinløsningene.

Har forøvrig erfaring med å ofre et soverom for stort bad. Det gjorde nemlig mannen min i et hus han eide. På den tiden var vi bare kjærester og jeg blandet meg ikke borti hva han gjorde med huset (det var utleid), men da vi flyttet dit selv senere var det ganske klart for meg at jeg ville aldri valgt samme løsning selv! Vi var bare to, så et soverom til oss, et til kontor og så var det slutt på plassen... Jeg har også en venninne med stor (nestn 200 kvm) og kun to soverom. Et til henne og mannen, et til guttungen og ingen gjesterom til familien som bor langt unna. Så fremt det ikke er snakk om en veldig liten enebolig (av typen kjempegammelt hus med grunnflate på 40 kvm) så synes jeg ikke det holder med to soverom.

Skrevet

Takk for svar. Det er barndomshjemmet mitt, men jeg skal ikke bo der, jeg skal pusse det opp noe, og så selge det. Det er derfor fint å høre hva andre tenker. Selv ville jeg valgt stort bad, men det er jo ikke nødvendigvis det andre er ute etter.

Jeg er litt usikker på hvor stort badet er, og det er jo i tillegg en upraktisk, gammel innredning. Samtidig tror jeg ikke det blir plass til både toalett og at vaskemaskinen står i samme rom. Jeg vil tippe det kanskje er 6-7 kvadratmeter. Det er ikke mulighet for vaskerom i kjeller. Det er derfor jeg tenkte å bruke toalettrommet til vaskerom. Blir det rart med do på vaskerommet da? For der kan jeg ta litt av gangen og lage et litt større rom, tror jeg. Nok til vaskemaskin, do pluss liten vask i alle fall.

TS<br /><br /> Anonym poster: 48a63bb2c735ac31ef05d3fcf67b8427

Skrevet

Hvor mange m2 er huset?

Generelt vil jeg tenke at du retter deg mot en mye større kjøpergruppe hvis du har 3 soverom. Det er mange som ønsker seg stort bad, men det er få som MÅ ha det. Mange MÅ ha to barnerom.

Jeg synes for øvrig at det høres veldig lurt ut å kombinere do/vaskerom. De fleste setter pris på et ekstra toalett, vaskemaskinen må stå et sted, og det er bra å ikke bruke den lille plassen på badet til vaskemaskin.

Skrevet

Hvor mange m2 er huset?

Generelt vil jeg tenke at du retter deg mot en mye større kjøpergruppe hvis du har 3 soverom. Det er mange som ønsker seg stort bad, men det er få som MÅ ha det. Mange MÅ ha to barnerom.

Jeg synes for øvrig at det høres veldig lurt ut å kombinere do/vaskerom. De fleste setter pris på et ekstra toalett, vaskemaskinen må stå et sted, og det er bra å ikke bruke den lille plassen på badet til vaskemaskin.

Jeg er litt usikker, for det er ikke taksert på en stund nå, så jeg har ikke funnet papirene. Men jeg vil tippe det er rundt 150 kvm. Det er to store master soverom oppe, samt tre boder. Nede er det bod, kjøkken, toalett, yttergang og en litt større gang, spisestue, vanlig stue, soverom og bad uten do.<br /><br /> Anonym poster: 48a63bb2c735ac31ef05d3fcf67b8427

Annonse
Skrevet

Jeg tenkte forresten å kanskje lage et lite bad (bare vask og do) av den ene boden oppe hvis jeg får råd. Det kommer an på hvor mye som må gjøres for å få det til. Men de som tar over har uansett mulighet for å lage en do der som ligger praktisk til og kan benyttes av begge soverommene. (Det er et lite loft med sånn stige man drar ned i tillegg) Er litt usikker på hvor mye det lønner seg å gjøre der. Men jeg tenker at jeg i alle fall gjør litt oppussing siden det ikke er pusset opp innvendig siden jeg var liten.

Og visstnok er det baderom det lønner seg å fikse på i forhold til det jeg har lest.

TS<br /><br /> Anonym poster: 48a63bb2c735ac31ef05d3fcf67b8427

Skrevet

Hvis det hadde vært meg og jeg likevel skulle solgt, så hadde jeg ikke gjort noen ting. Min erfaring er at man ikke tjener ekstra på å pusse opp, men går i null med kostnaden. Huset virker jo uansett å være et oppussingsprosjekt. Det krever endel tid og innsats i tillegg til penger å gjøre slike store endringer (for det er det) og det får du neppe igjen for i form av høyere bud.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det hadde vært meg og jeg likevel skulle solgt, så hadde jeg ikke gjort noen ting. Min erfaring er at man ikke tjener ekstra på å pusse opp, men går i null med kostnaden. Huset virker jo uansett å være et oppussingsprosjekt. Det krever endel tid og innsats i tillegg til penger å gjøre slike store endringer (for det er det) og det får du neppe igjen for i form av høyere bud.

Jeg synes også at du skal vurdere dette. Men det beste vil sikkert være å diskutere det med en megler som kjenner området.

Jeg stusser i alle fall over prioritering av bad. Det blir alltid veldig dyrt for deg, men det er ikke sikkert at du vil få så mye igjen for det dersom kjøpere likevel opplever huset som et oppussingsobjekt.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg må sikkert tenke litt på det, men vi er noen få i familien som tenkte å gjøre det, hvor en får alle materialer til innkjøpspris, en er håndverker osv. Så det vil jo bli rimeligere for oss.<br /><br /> Anonym poster: 48a63bb2c735ac31ef05d3fcf67b8427

Skrevet

Ja, jeg må sikkert tenke litt på det, men vi er noen få i familien som tenkte å gjøre det, hvor en får alle materialer til innkjøpspris, en er håndverker osv. Så det vil jo bli rimeligere for oss.<br /><br /> Anonym poster: 48a63bb2c735ac31ef05d3fcf67b8427

Da ville jeg ihvertfall bare droppet det... Det eneste som da vil reflekteres i taksten er prisen på materialer, all all arbeidstid og innsats påregnes vel neppe. Og i tillegg vil dere da selge gammelt hus med nytt bad uten våtromsgaranti fra firma?

Jeg ville heller laget noen plantegninger, fått noen kostnadsoverslag og heller passet på at kjøpere fikk innblikk i muligheter på visning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...