Gå til innhold

Male stuen i hvilken farge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planlagt oppussing av stue i en evighet nå, men klarer ikke bestemme meg for hvilken farge jeg skal male i. Det meste har vært hvitt, noe jeg er lei.

Har valnøtt parkett, teakmøbler fra 60-tallet og grå sofa.

Noen som har forslag til farge?<br /><br /> Anonym poster: 128e8e8be78c242a874a59b211e29a53

Videoannonse
Annonse
Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Mitt forslag er desverre hvitt :surprised:

Skrevet

Mitt forslag er desverre hvitt :surprised:

Hmm.. Annen hvitfarge enn Bomull og Eggehvit? Er det vi har hatt nå.<br /><br /> Anonym poster: 128e8e8be78c242a874a59b211e29a53

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Jeg skal bruke S 1000-N (lurer på om den kalles skumring?)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Uten å blande meg inn i selve farvevalget så vil jeg dele et lite tips :)

Når du har plukket ut de 2 - 3 farvene du tror kan være passende så spør du i malebutikken om du kan få en liten prøveboks av disse farvene.

Så maler du et passende stort felt på veggen(e) med disse farveprøvene.

Den løsningen gir ofte gode aha-opplevelser (lysforholdene i rommet er ofte ikke de samme som i butikken, og det bittelille feltet i farvekartet er sjelden stort nok til å gi et fullgodt inntrykk av farven).

Husk også at litt sprekere farver kan du legge i gardiner, tepper, puter, hyller og annet interiør.

Lykke til med farvevalg og maling :)

Skrevet

Av hvitfarge er jeg selv glad i Letthet, den er helt hvit uten noe gult i, men allikevel blir den ikke blåskarp :)

Skrevet

Letthet inneholder både gult og rødt -dog veldig lite, og vil dermed oppfattes som helt hvit.

Anonym poster: 84798900eb4e3cf7427e3a51e72e5b97

Skrevet

Bare lurt å tenke igjennom at du har valnøtt på gulv og teakmøbler. Dette er dominerende farger med mye rødt i seg som kan virke inn på hvordan du vil oppfatte fargen på veggen. Skumring er en veldig fin farge. Det er litt svart i den så den oppfattes som litt kjølig.Er det mange gule nyanser i huset vil den kunne oppfattes litt grønnlig føler jeg. Men absolutt en av mine favoritter. Chi er en veldig ren hvit farge som er brekket opp med mindre svart. Men har du lister i bomull eller andre hvit farger med gult i vil de kunne virke litt gulne eller skitne.

Men hvitt er den letteste fargen å lykkes med.

I forhold til gulvflater er det eneste jeg kan råde deg til å holde deg unna farger med for mye rødt i seg. Gå gjerne for gråe nyanser, men ligg unna type "R80B" og andre farger som begynner på R -rødt. Anbefaler helst helt rene duse gråtoner uten hverken for mye rødt eller blått i seg.

Skrevet

Tusen takk for innspill! Jeg har ikke testet Skumring, så den skal jeg se nærmere på.

Refleksjon, Eleganse og Chi ble av en eller annen grunn ikke så fine her, de ble litt gulgrønne.

Letthet har jeg også prøvd. Jeg har den i et annet rom med litt andre møbler og gulv, og der er den veldig fin. Men den passer ikke så godt inn i stuen.

Skal prøve meg på en grålig en, også ser jeg hvordan det blir.<br /><br /> Anonym poster: 128e8e8be78c242a874a59b211e29a53

Skrevet

Jeg synes i alle fall at man bør velge en varm farge i stua. Karamell, gulhvit etc.

Anonym poster: d34d7b766125dfdaa3fe11a57ad25d50

Skrevet

Hva med Kalk fra Jotun?

Jeg ville forsøkt å møte en rødlig parkett ved å velge en farge med litt rødhet i seg så helheten blir litt dempet i stedet for å bruke en helt nøytral farge som tar til seg de andre elementene i rommet. På samme måte som gulaktig eikeparkett bør brukes sammen med hvite nyanser som inneholder bittelitt gult for å dempe det gule skjæret.

Anonym poster: 84798900eb4e3cf7427e3a51e72e5b97

• 5 måneder senere...
Skrevet

Du slår aldri feil med hvit farge og nyansene, så det er i alle fall trygt, men også litt for vanlig og kjedelig (vil ikke fornærme noen!). Det er også svært vanskelig å anbefale uten å ha sett stuen din, ikke på bilder en gang. Er kanskje best å bla i interiørblader og se etter noe som ligner på din stue eller som du forestiller deg det (pluss kanskje kommer du på noe du ikke så for deg før men faller for med en gang), ellers er det noen tips på nettet om hvordan du velger riktig farge til hus, som her: http://malermester.info/blifornoydmedhusfargen-10043.html men finnes også mange flere.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Vi har også teakmøbler fra 60-tallet og valnøttgulv, og Hvit Lin fra Jotun ble knallfint her. :)

Kan legge til at vi har forsøkt Refleksjon, Eleganse, Visjon, Letthet og Chi på veggene fra før, og den eneste som ble noenlunde, var Letthet.

Har Bomull på listene og angrer på det. Ville valgt en som heter Klassisk Hvit (også fra Jotun) om jeg orker å male noe mer.

Endret av Badabing
Gjest gjest17
Skrevet

Jeg skal bruke S 1000-N (lurer på om den kalles skumring?)

Vi har Skumring på ett av soverommene. Pen farge, men er litt kald.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...