AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #1 Skrevet 15. september 2012 Viste ikke helt om jeg skulle poste det her eller under bryllup. Jeg og min kjæreste forlovet oss for to år siden. Bestemte etterhvert vi skulle gifte oss sommeren 2013. Dette har vi invormert alle om så de kan sette av den aktuelle helgen. For tre uker siden var vi på ferie på hjemtraktene til min kjæreste og der var og min svigerbror og hans kjæreste. Det ble endel bryllups snakk da vi planlegger våres og ville høre litt deres meninger om div. Vi små hinta litt til dem om når deres bryllup kommer og da virket de helt avvisende og sa tydelig det ble en stund for de måtte blant annet spare penger og han måtte få seg mer stabil jobb men fikk og en følelse av at hans kjæreste ble litt misunnelig på at jeg skulle stå brud snart. I går kom plutselig en invitasjon til deres bryllup. De har i løpet av disse tre ukene tydeligvis bestemt og gifte seg. De har bestilt kirke og lokale og sent ut invitasjoner uten og fortelle noe til oss om dette. Ikke står de som forlovet på Facebook heller. Noe jeg og reagerer på er at det tydeligvis var viktig og få ut invitasjonene såpass fort og før vi har sent ut våre. Samt viktig og få bryllupet deres før vår. Det blir 2 måneder før våres. Konsekvenser av dette tenker jeg kan bli at de ikke har råd og komme i vårt bryllup (skal være i utlandet) selv om de sa i sommer at de skulle prøve og få råd til og komme i vårt. At de hadde veldig lyst men måtte se an økonomien men nå har de altså bestemt og gifte seg selv og det vil jeg tro betyr de iallefall ikke kommer i vårt. Jeg tror og da at muligens min kjæreste foreldre ikke heller vil ta seg råd til og komme i vårt da de har to sønner som gifter seg med 2 måneders mellomrom og de har gaver og kjøpe. klær, fly, hotell osv til begge bryllupene noe som blir mye penger for dem. Da vil de kansje måtte prioritere det ene og da tror vi de vil prioritere det som vil foregå i Norge og før vårt. Veldig leit synes vi. Vi forstår ikke noe. Er rimelig sjokkert. Innbydelsen så rimelig hurtig sammensatt ut men en dårlig og feilstavet ønskeliste inni. Så står det og at gjestene må selv medbringe drikke utover vin til maten. Da tror jeg at jeg heller ville ventet noen måneder slik at man hadde klart spart opp for og spandert på mine gjester. For oss har det vær viktig og spandere på de vi inviterer. Vi har og invitert folk både til utenlandsbryllup med tre retters og ubegrenset alkohol og drikke utover kvelden. Samt skal og invitere på en bryllupsmiddag og fest her hjemme i Norge etter vi kommer hjem det vi og skal spandere alt av drikke på våre gjester. Jeg synes ikke medbrakt hører hjemme i bryllup. Er jeg helt urimelig som reagerer på dette? Altså det jeg reagerer påå et at de har valgt og gifte seg to måneder før oss og heller ikke snakket med oss om det før vi plutselig får innbydelsen i postkassa Men vi får vel ringe dem og gratulere i dag Anonym poster: 1a18925b7395ddb931ad9d4d333e65c5
QueenPenelope Skrevet 15. september 2012 #2 Skrevet 15. september 2012 Min svigersøster giftet seg 2 mnd før vi giftet oss. Jeg tenkte ikke et sekund over det. Vi planla vårt bryllup uavhengig av andre, og det er da naturlig at andre planlegger uavhengig av oss. Vi hadde ikke planlagt bryllup samme helg naturligvis, men så lenge ikke datoene kolliderer, klarer jeg ikke å se problemet. Det er i hvert fall ikke slik at dere kan forvente at andre tar hensyn til at dere har valgt et bryllup som er en dyr løsning for gjestene deres, og dermed utsetter sine bryllupsplaner til fordel for deres. 38
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 Populært innlegg #3 Skrevet 15. september 2012 Bryllupssnakket deres var vel sparket bak de trengte for å komme skikkelig i gang med planene. Hva er problemet? For øvrig så hadde jeg selv valgt å dra i "det hjemmesnekrede" bryllupet hvor man medbringer drikke til etter maten selv foran et utenlandsbryllup som ville kostet både mye penger og mye tid (3-dagers bryllup som holdes langt unna der flesteparten av gjestene bor er egoistisk av brudeparet, i den forstand at man forventer at gjestene skal bruke både ferietid og masse penger i både reise og overnatting på dem). Anonym poster: d12a2987da584198a254c8cef3352775 57
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2012 #4 Skrevet 15. september 2012 Jeg synes det virket tankeløst av dette paret. Men samtidig skjønner jeg ikke helt det med å invitere gjester til utenlandsbryllup, fordi det koster så mye å reise. Mange ganger synes jeg folk som har god økonomi har vanskelig for å skjønne hvordan det er å ikke ha så god råd. Kanskje dette paret var irriterte på at dere inviterte til utenlandsbryllup.
CoffeeCup Skrevet 15. september 2012 #5 Skrevet 15. september 2012 I starten av innlegget tenkte jeg at du skulle skrive at de hadde invitert til samme helg. DA hadde jeg skjønt om du ble litt irritert. Men to måneders mellomrom, skjønner ikke at det gjør noe? Foreldre og andre i familien som uansett hadde tenkt å komme i utenlandsbryllupet deres kommer nok uansett! Og at de har litt andre premisser for bryllupet, slik som at man må ta med drikke selv, hva har det med saken å gjøre? Folk er da forskjellige, har forskjellig økonomi osv. Kanskje ikke alkohol er så viktig for de som det er for deg? Syns du er litt egoistisk her og viser at du har litt vanskelig for å se at ikke alle er som deg. Hva med å glede seg litt på andres vegne og ikke bare se på de som et hinder for deg selv?? 31
Populært innlegg Katniss Skrevet 15. september 2012 Populært innlegg #6 Skrevet 15. september 2012 Siden du nevnte at gjestene ikke skal måtte bruke penger på drikke selv; det er langt billigere å ha med en flaske rødvin til et bryllup enn det er å fly til utenlandet + hotell. 64
Cata Skrevet 15. september 2012 #7 Skrevet 15. september 2012 Enig med CoffeeCup. At din blivende svoger og svigerinne har andre preferanser for hvordan de vil ha bryllupet sitt, enn du og din kjære har, burde ikke være noe problem for deg. Sannsynligvis har de hørt på deres bryllupssnakk og kommet i tanker om at "Oi, kanskje vi like gjerne skal gifte oss vi også?" Og så gjør de det bare enklere. Er for så vidt enig i at 2 månder mellom to bryllup i samme familie er litt kort tid, men folk får jo bare velge selv om de vil/kan gå i et eller begge bryllup. 6
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2012 #8 Skrevet 15. september 2012 Du skriver at der er viktig å være spandabel på gjestene og kritiserer det andre bryllupet for å be om medbragt drikke, samtidig skriver du at du er redd for at noen gjester ikke vil kunne ta seg råd til å reise til deres bryllup. Hvordan går det ann å påstå at en er spandabel ovenfor gjestene sine dersom en forventer at folk skal betale for en hel reise for å være med i bryllupet sitt? Når det kommer til gjester med dårlig økonomi så er det langt billigere å ta med seg en six-pack enn å ordne med fly + hotell. 2 månder er uansett lang tid det, hadde de planlagt bryllup samme dag så hadde jeg forstått frustrasjonen. Jeg merker også at du reagerer litt på at dette kom plutselig, det er viktig å innse at forsjellige folk har forsjellige syn på ting. For noen trenger ikke bryllup være noe som må planlegges og perfeksjoneres i måndesvis. Noen gidde rett og slett ikke å gjøre ønskeliste og invitasjonen perfekt og fri for skrivefeil. Noen syntes at andre ting er bedre å bruke tiden sin på.
Ellevill Skrevet 15. september 2012 #9 Skrevet 15. september 2012 Kjære vene, noen bruder blir virkelig ganske sprø! Som flere nevner: Du synes ikke det er noe negativt med å arrangere bryllup et sted som det koster masse for gjestene å reise til, overnatte osv? Men at man må ta med medbragt, synes du er smålig? Og hvor mange måneder mellom bryllupet synes du ville vært anstendig? 2,5? 4? 10? 24? Hele innlegget ditt er så gjennomsyret av drama. 27
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #10 Skrevet 15. september 2012 Det at du spanderer mat og alkohol på gjestene i utlandet er jo ikke så veldig imponerende, når man tenker på at prisen blir langt lavere enn den ville vært i Norge. På sydendestinasjonene får man jo nærmest gratis drinker slengt etter seg. Anonym poster: a0b8aea4cca8cdecc8e16c6817f63e04 10
Gjest ari Skrevet 15. september 2012 #11 Skrevet 15. september 2012 Jeg tror jeg ble mer overrasket over innlegget ditt, enn du av bryllups invitasjonen. Utrolig smålig av deg!!! Klart de må sende invitasjonen før dere, fordi de har et bryllup to mnd før deres. Og jeg lurer virkelig på hva problemet ditt er? At noen andre tar litt av oppmerksomheten fra deres dag da eller? Hva med å glede seg på deres vegne, istedenfor å rakke ned på de. Invtasjon til et utenlandsbryllup hadde jeg takket nei til. Fordi jeg ikke hadde orket å bruke så mye penger på en ferie som kun var et bryllup. Ikke noe kos, kun fjas og mas med en små gal og oppmerksomhets sugen brud. Sorry, men skam deg!!!
Gjest "gjest" Skrevet 15. september 2012 #12 Skrevet 15. september 2012 Den her TS oppsummerer egentlig alt hvorfor jeg har begynt å lure på om folk mister all folkeskikk når det kommer til bryllup. Svigerinnen virker ikke helt god, hun heller. 6
Amens Skrevet 15. september 2012 #13 Skrevet 15. september 2012 Jeg synes det er ganske spesielt å fortelle om de konkrete planene for bryllupet i så nær familie via invitasjoner. Når jeg annonserte datoen for vårt bryllup så ble min søster litt snurt for hun var da forlovet og kunne ikke da gifte seg i år fordi hun ville ha sommer bryllup og det går jo ikke å ha to bryllup i familien samme sesong. Det ville bli for dyrt. Hun dumpet typen sin noen måneder senere så jeg er glad vi ikke ventet på dem. Og medbrakt alkohol i bryllup synes jeg høres litt småtacky ut. Det er ok å si at det kun er påspandert vin til maten, men å skrive at annen alkohol må medbringes gir liksom en følelse av at de ønsker fyllekalas... Jeg synes det er helt ok å ha to bryllup i samme familie med kort mellomrom (selv om min søster er uenig) så lenge man er flink å gi beskjed i god tid. Det er vel kanske litt i grenseland om de gifter seg våren 2013, men forhåpentligvis så klarer alle å skrape sammen nok penger til å delta i begge bryllup. Jeg ønsker dere lykke^_^ 3
Citrus Skrevet 15. september 2012 #14 Skrevet 15. september 2012 Forstår det er kjipt om ikke alle dere vil skal delta i bryllupet deres ikke kan delta pga dette bryllupet - men ellers forstår jeg ikke helt problemet. At de vil at folk skal ta med seg drikke er jo et spørsmål om økonomi for dem regner jeg med, og det er vel bedre at mennesker som elsker hverandre og vil gifte seg gjør det, enn å skulle passe inn i en bryllupsform som folk flest anser som "mest aksetabelt". Det er jo ikke sånn at man MÅ ta med seg alkohol til etter maten heller. Har vært i bryllup med denne ordningen og tenkte aldri over det, men var glad for at disse to menneskene fikk gifte seg og holdt et bryllup slik de ville ha det. Bortsett fra dette tenker jeg også at det er rart å finne ut om et bryllup i nær familie på en innbydelse, men dere virker kanskje ikke så nære uansett? Håper dere får et fantastisk bryllup som er slik dere vil ha det, og ikke slik andre vil ha det:) 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #15 Skrevet 15. september 2012 ts her Sjokket har lagt seg og kjæresten har snakket med broren. Dette ble bråbestemt pga de gjerne vil ha barn snart og er viktig for hun og være gift før de blir gravide. Skjønner mer nå. Ble bare så sjokkert at de ikke valgte og ringe oss før innbydelsen kom. Jeg ringte iallefall nærmeste familie når jeg ble forlovet. Litt rart og informere sin egen bror på denne måten men de ville vist overaske oss HMmm Vi krever ikke at noen kommer i vårt utendlandsbryllup selv om vi hadde synes det vært hyggelig om de som i sommer sa de ville komme kom da. Vi har tenkt og invitere til Oslomiddag og fest nettopp fordi vi forstår at ikke alle vil ta seg råd til utenlandsturen. Dette gjør nok at økonomien i familien strekkes veldig langt. Vi må skrape sammen penger for og nå plutselig dra til et bryllup som er på en annen kant av Norge med overnattinger osv bare to måneder før vårt eget. Gaven fra oss blir med dette og litt begrenset selv om vi veldig kunne tenkt oss gi en bra gave men det går rett og slett ikke pga budskjettet vi har satt av til vårt eget. Tror og dette bryllupet gjør at økonomien til andre i mennene sin familie strekkes for er dyrt og være i to bryllup med såpass kort tid i mellom, men vi får jo bare håpe da at noen velger og komme i vårt og.. Uansett nå er vi glad på deres veier og har gratulert dem. Anonym poster: 1a18925b7395ddb931ad9d4d333e65c5 2
Katniss Skrevet 15. september 2012 #16 Skrevet 15. september 2012 ts her Sjokket har lagt seg og kjæresten har snakket med broren. Dette ble bråbestemt pga de gjerne vil ha barn snart og er viktig for hun og være gift før de blir gravide. Skjønner mer nå. Ble bare så sjokkert at de ikke valgte og ringe oss før innbydelsen kom. Jeg ringte iallefall nærmeste familie når jeg ble forlovet. Litt rart og informere sin egen bror på denne måten men de ville vist overaske oss HMmm Vi krever ikke at noen kommer i vårt utendlandsbryllup selv om vi hadde synes det vært hyggelig om de som i sommer sa de ville komme kom da. Vi har tenkt og invitere til Oslomiddag og fest nettopp fordi vi forstår at ikke alle vil ta seg råd til utenlandsturen. Dette gjør nok at økonomien i familien strekkes veldig langt. Vi må skrape sammen penger for og nå plutselig dra til et bryllup som er på en annen kant av Norge med overnattinger osv bare to måneder før vårt eget. Gaven fra oss blir med dette og litt begrenset selv om vi veldig kunne tenkt oss gi en bra gave men det går rett og slett ikke pga budskjettet vi har satt av til vårt eget. Tror og dette bryllupet gjør at økonomien til andre i mennene sin familie strekkes for er dyrt og være i to bryllup med såpass kort tid i mellom, men vi får jo bare håpe da at noen velger og komme i vårt og.. Uansett nå er vi glad på deres veier og har gratulert dem. Anonym poster: 1a18925b7395ddb931ad9d4d333e65c5 Du ser ikke ironien at du klager over dette, mens gjestene i ditt bryllup må gjøre nettopp det samme, bare til utelandet? 27
Ellevill Skrevet 15. september 2012 #17 Skrevet 15. september 2012 Så sjokket har lagt seg? Du er ikke litt dramaqueen? 9
Gjest O___o Skrevet 15. september 2012 #18 Skrevet 15. september 2012 Jiiiiiiz. Skulle tro dette var et utkast til en såpeopera... 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 15. september 2012 #19 Skrevet 15. september 2012 ts her Sjokket har lagt seg og kjæresten har snakket med broren. Dette ble bråbestemt pga de gjerne vil ha barn snart og er viktig for hun og være gift før de blir gravide. Skjønner mer nå. Ble bare så sjokkert at de ikke valgte og ringe oss før innbydelsen kom. Jeg ringte iallefall nærmeste familie når jeg ble forlovet. Litt rart og informere sin egen bror på denne måten men de ville vist overaske oss HMmm Vi krever ikke at noen kommer i vårt utendlandsbryllup selv om vi hadde synes det vært hyggelig om de som i sommer sa de ville komme kom da. Vi har tenkt og invitere til Oslomiddag og fest nettopp fordi vi forstår at ikke alle vil ta seg råd til utenlandsturen. Dette gjør nok at økonomien i familien strekkes veldig langt. Vi må skrape sammen penger for og nå plutselig dra til et bryllup som er på en annen kant av Norge med overnattinger osv bare to måneder før vårt eget. Gaven fra oss blir med dette og litt begrenset selv om vi veldig kunne tenkt oss gi en bra gave men det går rett og slett ikke pga budskjettet vi har satt av til vårt eget. Tror og dette bryllupet gjør at økonomien til andre i mennene sin familie strekkes for er dyrt og være i to bryllup med såpass kort tid i mellom, men vi får jo bare håpe da at noen velger og komme i vårt og.. Uansett nå er vi glad på deres veier og har gratulert dem. Anonym poster: 1a18925b7395ddb931ad9d4d333e65c5 Kanskje noen av dere kan skrape sammen noen penger så de kommer seg med på deres bryllup også? 1
¤Tiramisu¤ Skrevet 15. september 2012 #20 Skrevet 15. september 2012 Beklager, men det ble litt for mye bridezilla-faktor over dette. Det er 2 måneder før deres bryllup, og det er dere som har valgt å gifte dere i utlandet. At det er dyrt å dra i bryllup i utlandet er hevet over enhver tvil, det er vel snakk om utgifter til gave også,men det er jo et valg dere tok. Og da må man uansett regne med at det er flere som ikke kan komme bare av den grunn. Dere kan ikke forvente eller forlange at andre skal måtte ta hensyn til det i forhold til planlegging av sitt eget bryllup. Prøv å vis litt entusiasme, og glede over et forestående bryllup selv om det ikke er ditt eget. Det andre brudeparet gleder seg nok like mye til sin store dag som dere gjør til deres bryllup, og det er trist hvis det skal være misnøye og sure miner. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå