Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal vi egentlig ha religion på skolen? er ikke dette en privat sak?

Anonym poster: f8f54137dec7e79537539191d8ab5552

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sikkert noe med at ca 90 % av verdensbefolkningen er relgiøse..

Skrevet

Handler først og fremst om å lære om andre religioner og kulturer og demme opp for holdninger basert på mangelfull kunnskap. Religion Livssyn og Etikk (RLE) innebærer også mye filosofi og debatt, så ser virkelig ikke problemet ved å dedikere litt tid til faget. Det er også veldig lite tid som brukes på dette, i ungdomsskolen hadde jeg 45 minutter per uke.

Videre hvis man skal rette søkelyset på unødvendige deler av pensumet så finnes det i mine øyne en god del andre områder hvor dette er mer aktuelt.

• Liker 7
Skrevet

Fordi religion innebærer så mye mer enn bare religion. Det er som sagt over kultur, filosofi osv. Jeg syns det er veldig flott å lære om hvordan andre religioner og kulturer er, og kunne veldig gjerne ha tenkt meg å studere det videre på universitetet til tross for at jeg ikke finnes religiøs.

Skrevet

Alt det somallerede er nevt + for å forstå samfunnet og verden du lever i. RLE er i aller høyeste grad samfunnsfag!<br /><br /> Anonym poster: a2c9cf94798e0b6f9efaaed65003927b

• Liker 2
Skrevet

I dagens samfunn der folk flest kommer i kontakt med andre deler av verden gjennom jobb, studier eller ferie er det greit å kunne litt om religionene i verden slik at man forstår kulturene. Det vil også skape større forståelse og toleranse for andre religioner ved at det det ikke lengre er "det ukjente". Religionsundervisningen vil også hjelpe til med å forstå konfliktene i verden i dag.

Dessuten er det verdifull etikk i faget.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fordi samfunnet er bygget opp på religion.

Endret av delirious
Skrevet

Det moderne religionsfaget er mer som samfunnsfag og historie, og det er høyst interessant. Det fremmer også refleksjon og kritisk tenkning, og innebærer også i stor grad filosofi, samtidig som man lærer mye om verden.

Fint fag synes jeg :)

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg synes RLE er flott, i alle fall til sammenligning med da jeg gikk på skolen og vi hadde "Kristendomslære". Herrejesus.

Anonym poster: 976c01a6a54786e6bc2f0ad5e806d1ef

Skrevet

Det er nok først og fremst av tradisjon, og vanskelighet for omstille seg at vi fremdeles har så mye tull på skolen. Regner med at vi en gang i fremtiden får byttet ut ibsen, franske kriger osv med noe som faktisk er nyttig(ere).

Skrevet

Men det er jo altid noen som blir fornerma, vil ikke delta osv. Vil ikke synge sanger, besøke steder...... Hvorfor lage så mye styr? Lettere å bare lære andre ting og bruke tid på andre fag??

Skrevet

for å kunne forstå menneskers kulturer, så er det veldig greit å forstå hva religioner som har påvirket de forskjellige kulturene. da forstår du enklere større grupper mennesker og kanskje til og med enkeltindivider.

en helt naturlig ting å lære om på skolen.

og samtidig så lærer man kanskje å se galskapen i religion.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men det er jo altid noen som blir fornerma, vil ikke delta osv. Vil ikke synge sanger, besøke steder...... Hvorfor lage så mye styr? Lettere å bare lære andre ting og bruke tid på andre fag??

Det er vel derfor de har endret faget flere ganger. I fra Kristendom til KRL til RLE, sånn at de fleste skal kunne delta. Tror folk flest har godt av litt "input" utover deres egen religion.

Endret av delirious
Skrevet

Jeg er enig med alle over her. Jeg er imidlertid uenig i at det bør være et eget fag. Hvis en hadde slått sammen RLE med samfunnsfag (som er historie, geografi og samfunnskunnskap) så hadde læreren stått mye mer fritt til å legge opp undervisninga. Da kunne en diskutert jødedom samtidig som en tar for seg konflikten i Palestina, andre verdenskrig osv.

Nå har elevene gjerne ulike lærere i samfunnsfag og RLE, og mange sliter med å se sammenhengen mellom ulike fag. Håper det ikke er mange årene igjen til at disse fagene smelter sammen til noe mer konkret og håndgripelig for elevene!

Skrevet

Det er allerede vanskelig nok å dekke alle emner innen samfunnsfag, så der er jeg sterkt uenig i. Vanskelig å få tiden til å strekke til.

• Liker 1
Gjest Fairydust
Skrevet

Hvorfor ha historie, hvorfor ha naturfag, hvorfor ha geografi? Det er for å lære noe om verden. Religion er en like naturlig del av livet og verden som både geografi, naturfag og historie. Størsteparten av verdens befolkning er religiøse, og det er på sin plass å lære noe om disse religionene som mennesker knytter seg til. Ikke bare å lære om religionen, men å lære respekt for religion og tro.

Jeg er ikke religiøs selv, men føler likevel at religion er et viktig fag på skolen. Så lenge religionsfaget ikke handler bare om èn religion eller èn religiøs gruppe, men tar for seg flere forskjellige - og har like stor aksept for alle.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Hvorfor skal vi egentlig ha religion på skolen? er ikke dette en privat sak?

Religionslære er viktig for å skjønne sosiale koder her i livet.

Jeg ville heller spurt: hvorfor skal vi ha gym på skolen - er ikke det en privat sak?

(morsomt fag! meneh...)

Skrevet

Jeg er enig med alle over her. Jeg er imidlertid uenig i at det bør være et eget fag. Hvis en hadde slått sammen RLE med samfunnsfag (som er historie, geografi og samfunnskunnskap) så hadde læreren stått mye mer fritt til å legge opp undervisninga. Da kunne en diskutert jødedom samtidig som en tar for seg konflikten i Palestina, andre verdenskrig osv.

Nå har elevene gjerne ulike lærere i samfunnsfag og RLE, og mange sliter med å se sammenhengen mellom ulike fag. Håper det ikke er mange årene igjen til at disse fagene smelter sammen til noe mer konkret og håndgripelig for elevene!

Vel, i så fall kan vi også slå sammen matte og fysikk til samme fag. det omhandler jo også det samme, og du kan ikke regne det ene uten det andre.

det samme gjelder religion kontra samfunnsfag. den ene blir et verktøy for å forstå den andre. jeg mener helt klart at de godt kan være i forskjellige fag slik at man får noen grenser - riktignok undervisningskonstruerte - som gjør det enklere for eleven å forstå det aktuelle temaet som snakkes om der. religionsfag inneholder en god del om selve eventyrene de forskjellige hellige biblene inneholder, jeg synes ikke disse har noe i et fakta-fag som samfunnsfag er.

Skrevet

Religionslære er viktig for å skjønne sosiale koder her i livet.

Jeg ville heller spurt: hvorfor skal vi ha gym på skolen - er ikke det en privat sak?

(morsomt fag! meneh...)

Hvordan klarer du å ikke se nytten i gym? Fysisk aktivitet er bra for fysisk og psykisk helse, og det gir oss mosjon og koordinasjon. Gym introduserer forskjellige idrettsgrener og øvelser, og gir oss basiskunnskaper om trening.

Ikke bare å lære om religionen, men å lære respekt for religion og tro.

Jeg fulgte konsekvent ikke med i disse timene på grunnskolen, og det jeg lærte husker jeg antageligvis bare 10% av nå idag. Nå har jeg riktignok lært mer i vgs, som om feks muslimers ritualer osv. Filosofi ser jeg derimot nytten av og var på den andre siden mer interessant.

Personlig tror jeg at jeg pga av religionslære egentlig har endt opp med mindre respekt for religion og tro. Vi burde nok sikkert ha et visst minimum av religion på skolen men jeg mener at det burde reduseres til fordel for andre ting.

Skrevet

Sekken samfunnsfag er allerede altfor stor. Om noe burde det deles opp i flere fag, ikke gjøres større.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...