Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge ønsket å lære meg å spille piano, og jeg vurderer nå å gå til anskaffelse av et keyboard som kan gi meg naturlig lyd og ikke minst så har jeg noe å øve på når jeg er alene.

Men jeg er nybegynner på dette feltet...

Jeg vet at jeg burde ha et ekte piano, men studentøkonomien min tillater ikke dette nå. Så jeg lurer på om dere som spiller piano/keyboard kan gi meg noen tips på veien?

Hvor mange tangenter bør den ha? 61 eller mer?

Andre effekter eventuelt lyder jeg bør være obs på?

Anonym poster: 85ef8fcefc806e5744dfa9f1a26c8cda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veide tangenter, så "tunge" som mulig opp mot ekte piano, helst 88 tangenter om du skal få med deg alt. Roland og Yamaha har noen som er kurante rundt 4-6000 kroner.

Skrevet

Det går helt fint med key board, det hadde jeg også først da jeg var liten! :) Lærte meg kjempefort å spille på det, og spilte like bra på vanlig piano. Men kjøp deg et stage piano, et elektrisk piano som har tangenter som vanlige piano (med motstand, gir lav eller sterk lyd etter hvor hardt du trykker slik som vanlig piano). De kan du også ha pedaler til! :) Jeg har et slikt fra Yamaha, kjempegode og tar ikke mye plass. :D

Skrevet

Tusen takk for tips, men jeg bor ikke i Norge for tiden :)

Pauline Irene: hvor mange tangenter hadde ditt keyboard?

Guybrush: 4000 -6000 er litt mye penger :sukk: Men jeg kan sette i gang med å spare om jeg ikke finner noe rimeligere. Men takk for gode tips! :)

Anonym poster: 5072a14bb780337378809b16fce97302

Gjest blackbird
Skrevet

Jeg har lenge ønsket å lære meg å spille piano, og jeg vurderer nå å gå til anskaffelse av et keyboard som kan gi meg naturlig lyd og ikke minst så har jeg noe å øve på når jeg er alene.

Men jeg er nybegynner på dette feltet...

Jeg vet at jeg burde ha et ekte piano, men studentøkonomien min tillater ikke dette nå. Så jeg lurer på om dere som spiller piano/keyboard kan gi meg noen tips på veien?

Hvor mange tangenter bør den ha? 61 eller mer?

Andre effekter eventuelt lyder jeg bør være obs på?

Anonym poster: 85ef8fcefc806e5744dfa9f1a26c8cda

kjøp et elektrisk piano, ikke keyboard.

bør være mest mulig likt som et ekte piano, med tanke på lyd og spille-følelse. Har du råd kjøper du et elektrisk flygel.

• Liker 1
Skrevet

kjøp et elektrisk piano, ikke keyboard.

bør være mest mulig likt som et ekte piano, med tanke på lyd og spille-følelse. Har du råd kjøper du et elektrisk flygel.

Jeg er i tenkeboksen men jeg ser poenget deres :jepp: Kan holde utkikk etter brukte på nettet i nærområdet mitt :) hehe jeg tror jeg skal prøve meg på noe litt enklere når jeg først har skaffet meg noe å spille på :fnise:

Skrevet (endret)

Kan du ikke begynne med et billig keybord og se om du er sikker på at du vil dette? Jeg har selv et elektrisk piano (altså at det er "motstand" i tangentene) og god lyd. Det var jo riktignok litt dyrt da.

Superfornøyd med det. Skal se om jeg finner bilde :)

Endret av Lille Solstråle
Skrevet

Tusen takk for tips, men jeg bor ikke i Norge for tiden :)

Pauline Irene: hvor mange tangenter hadde ditt keyboard?

Guybrush: 4000 -6000 er litt mye penger :sukk: Men jeg kan sette i gang med å spare om jeg ikke finner noe rimeligere. Men takk for gode tips! :)

Hvilket land du bor i? I usa er disse pianoene jeg nevnte gjerne priset ned i 2-3000 kroner istedet for 4-6000 her på fjellet.

Yamaha P80 og deromkring er veldig gode løsninger

Yamaha_P80_set.jpg

Skrevet

Å frakte et piano koster jo i hvert fall 2000 kroner. Dessuten må det stemmes etter frakt, og da kan du like gjerne kjøpe et nytt elektrisk piano. Det har 88 tangenter og pedal. Jeg vil ikke anbefale deg keyboard, selv om du aldri har spilt før.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i Danmark, så det er dessverre ikke så stor forskjell på prisene her. Det rimeligste er selvfølgelig keyboard, men mange av dere mener det ikke er så lurt. Så alternativet er nok at jeg må vente, da jeg ikke har råd til elektrisk piano for tiden

Skrevet

Jeg fant denne idag! Men jeg må uansett vente litt siden økonomien er litt trang, så jeg håper den holder seg såpass rimelig :) Men er denne godkjent feks? Link

Skrevet

Jeg har et tredje spørsmål, ser at de har en del rimelige keyboard hvor alle har anslagsfølsomme tangenter, vil det si at de ligner på elpiano eller ekte pianos tangenter? At du får høyere/mørkere lyd om du treffer dem hardere?

Skrevet

forskjell på semi-veide og veide tangenter. I tillegg er det stor forskjell på motstanden når man spiller på lette "plasttangenter" kontra skikkelige piano.tangenter. Det vil bli en enorm overgang om du lærer å spille på et keyboard for så å gå over til et piano seinere.

Hva med å sjekke bruktmarkedet i danmark? prøve finne et roland/yamaha stage piano i god stand.

Skrevet

Jeg har et tredje spørsmål, ser at de har en del rimelige keyboard hvor alle har anslagsfølsomme tangenter, vil det si at de ligner på elpiano eller ekte pianos tangenter? At du får høyere/mørkere lyd om du treffer dem hardere?

Hør på Guybrush. Jeg støtter ham i det han sier. Anslagsfølsomhet finnes på keyboard også. Det er en MIDI parameter (datasignal) som heter velocity. Egentlig "koder" den hvor fort tangenten presses ned og gir en tilsvarende høy/lav (volummessig) tone. Men uansett, heng deg ikke opp i det. Det skulle bare mangle at tangentene du bruker er anslagsfølsomme (med mindre du spiller cembalo eller orgel). Det viktigste er 88 vekta tangenter.

Hvis du ikke har så mye penger, anbefaler jeg deg å kjøpe et stagepiano, og ikke et el-piano som er et "møbel" (som det du linker til) - du betaler mye for "treverket" på disse. Et stagepiano er bare pianoet, liksom. Alle pengene har gått til lyd og spillbarhet. Eneste ulempen er at det ofte ikke er innebygget høyttalere på dem. Sjekk bruktmarkedet! For rundt fire tusen vil jeg tro at du finner noe bra.

Skrevet

Yamaha P95B får du til ca 4000 helt nytt i danmark ser jeg, blant annet på 4sound.dk

Alternativt finn et brukt P80 slik som denne http://www.dba.dk/stagepiano-yamaha-p-80-de/id-85068549/ som du sikkert kan prute ned litt også - kanskje 2500 kroner eller noe.

Begge disse er knallbra og har solgt i bøtter og spann.

Skrevet

Om du ikke har spilt piano før, og følgelig ikke vet om det virkelig er noe for deg, og har dårlig økonomi, kan det være en idé å låne et instrument i stedet for å kjøpe. Om du har en kirke, idrettshall, skole, forsamlingshus, e.l. i nærheten, kan du spørre der om det er mulig å få øve på pianoet deres noen ganger i uken.

Ellers støtter jeg å unngå billige plastkeyboards. Å kunne spille piano er mer enn å bare treffe rett tangenter til rett tidspunkt, man må lære seg anslag og å få frem følelse og klang. Det får man ikke med clas ohlson keyboard :P

Anonym poster: 45ef25c2f98efc2a09cba3ed73074407

Skrevet

Tusen takk til alle gode råd og tips!

Siste AB :) Jeg lærte meg å spille et par sanger på piano på ungdomsskolen i musikktimene, etter det har jeg vært frelst. Men av ulike årsaker fikk jeg ikke spilt eller gått på pianolæring etter det, jeg har bare gått rundt med det ønske lenge at jeg skal kjøpe meg og lære meg å spille igjen. Så jeg vet jeg liker det veldig godt.

Jeg tror jeg rett og slett må sette i gang en sparegris :) Jeg vil gjerne ha noe jeg får mest mulig ut av, jeg skal holde utkikk etter stagepiano! I mellomtiden får jeg bare smøre meg med tålmodighet og spare :)

Tusen takk snille brukere :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...