Gå til innhold

Hunden måtte trekke noen tenner selv om vi pusst hver dag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gammelhunden på 12 1/2 år måtte trekke et par tenner fordi han hadde infeksjon i tannkjøttet, selv om vi pusset hver dag med hundetannpasta og el tannbørste, er dette vanlig?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt, spesielt på eldre hunder

• Liker 1
Skrevet

Og noen er mer utsatt for tannproblemer enn andre uansett alder og rase også. Forebygging er uansett viktig.

Anonym poster: 7f8fd61de6ff8dfdcee770cd37e5c3f3

Skrevet

Hvorfor holder mennesker på sånn? Hundetannpasta :nei: Det er nok derfor den har det. Min ble 15 uten at den hadde noen problemer med tennene. Aldri brukt tannpasta!

Anonym poster: 141ee4b11e6e837ed9f76d52995a65b4

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor holder mennesker på sånn? Hundetannpasta :nei: Det er nok derfor den har det. Min ble 15 uten at den hadde noen problemer med tennene. Aldri brukt tannpasta!

Da var du heldig og hadde en hund med sterke tenner. Enkelt og greit!

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg vil gjerne ha litt uavhengig forskningsunderlag som underbygger påstanden om at grunnen til tannkjøttinfeksjon er rengjøring av tenner og tannkjøtt (tannbørste og tannkrem for dyr).

- for å si det rett ut; det er det samme som å påstå at FOR-L hos katt genereres av

a) rengjøring av tannkjøtt/tenner med pasta og børste/eventuelt PetoScan "vott"

b) manglende rengjøring av tannkjøtt/tenner

Så til TS; dette er ikke helt uvanlig hos såpass voksne hunder.

Kunne vetrinæren gi noen gode råd i tillegg til å fortsette å pusse jevnlig og forsiktig ?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi skal fortsette med vanlig myk tannbørste, isteden for elektrisk, og gi han tyggebein. og en sånn massasjefingerbørste for hunder:) !

FakaisersYorry01.jpg her er han:) en riktig kosegutt :)

Endret av Anciol
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Høres ut som han er i de beste hender :)

Utrolig fin herremann ! :hjerter_rundt:

• Liker 2
Skrevet

Xylitol som finnes i tannkrem til mennesker er giftig for hunder. En hunds tenner er ikke forskjellig fra våre egne tenner og bør også rengjøres en gang daglig for å unngå at det dannes plakk og betennelser. Slike kommentarer som at man ikke burde pusse tennene på en hund fordi de aldri gjorde det før i tiden er bare ren uvitenskap.

http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/forgiftninger/generell/Xylitol

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke sånn at du er garantert å slippe å måtte trekke tenner når du blir gammel selv om du pusser de hver dag. Sånn er det med hunder også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...