Gjest Lurer Skrevet 22. februar 2004 #1 Skrevet 22. februar 2004 Å flytte sammen er liksom et stort skritt. Det er en del praktiske ting å tenke på, og jeg håper noen kan dele av sin erfaring. Msn har jo ofte begge ting fra før som man ikke trenger når man flytter sammen. Selger man da, eller kaster den ene sitt? Det jeg tenker på er at hvis samboerskapet ikke fungerer så står man igjen og mangler seng og møbler og annet. Og hvordan er det vanlig å gjøre det økonomiske? Deler man 50/50 på matutgifter, husleie og strøm? Pleier man å ha noen penger sammen, eller kjøper hver ting for sine penger? Det vil jo bli mer i husholdningsutgifter når man er to, samtidig som andre ting kan bli rimeligere når man deler på det. Og hvordan gjør man med personlig rot? Det er jo ikke alt man vil kaste. Men ting tar jo plass, særlig når det er to personer sitt rot. Er det vanligst å kaste, eller kanskje få plassert det andre steder? Man har vel også forskjellige interesser og meninger om hva man skal ha og ikke. Det er sikkert masse annet også som dukker opp når man skal leve sammen. Hvis noen har noen tips å komme med så blir jeg veldig glad for det
Arkana Skrevet 22. februar 2004 #2 Skrevet 22. februar 2004 Nå hadde vi tilfeldigvis ingen like møbler (jeg var student og hadde knapt noen egne møbler, mens han hadde alt sitt), så jeg vet ikke hva vi ville gjort om det hadde vært tilfelle. Sikkert solgt det og blitt enige om at vi begge eide det som var igjen. Når det gjelder økonomien synes jeg utgiftene bør deles etter inntekt. Om den ene tjener dobbelt så mye som den andre og alle utgifter skal være likt så blir jo den som tjener minst sittende igjen med svært lite til eget bruk. Så hvis den ene f.eks. tjener 70% av samlet inntekt, og den andre 30% synes jeg de bør betale henholdsvis 70 og 30% av utgiftene, slik at de begge får samme prosentandel igjen til eget bruk. Personlig synes jeg ikke mye om at alt går inn på én felles konto, men liker idéen om å ha hver sin konto og så en regningskonto hvor man flytter over en viss prosentandel av lønna hver mnd (etter inntekt som nevnt før) som da går til regninger og andre felles utgifter, og det som da er igjen på din konto er ditt. Vi hadde ikke behov for å kaste noe særlig da vi flyttet sammen, kjøpte ny kommode og skap til, men ellers har vi beholdt våre egne ting, det skulle da bare mangle. Nå bruker du ordet "rot" da, så jeg vet ikke helt hva du mener med det. Alt som er rot, ødelagt o.l. kastes selvsagt, men det gjorde vi da før vi flyttet sammen også.
Gjest Lea Skrevet 22. februar 2004 #3 Skrevet 22. februar 2004 Ikke selg/kast møbler. Sett det hos foreldre/venner eller på lager en stund. Hva med å ta det økonomiske på samme måte som med en venn/venninne som du deler leilighet med i begynnelsen? Kommer litt an på om dere leier eller om den ene eier leiligheten også. Utgifter synes jeg at kan deles ganske likt. I alle fall i begynnelsen. Sett dere ned og diskuter ordningene, skriv en kontrakt og unngå problemer senere. Ingen vits i å gjøre ting mer komplisert enn de er.
Catzy Skrevet 22. februar 2004 #4 Skrevet 22. februar 2004 Da jeg flyttet inn til kjæresten min, hadde jeg ikke så mange møbler. De jeg hadde, fikk jeg satt fra meg hos mamma og pappa (glade for ny seng!), eller lagret i kjelleren til venner. Kjekt å ha i tilfelle rottefelle... (Evt. dere kjøper en større leilighet senere.) Bli enige om hvilke møbler dere vil beholde. Det er ikke bare OK at den man flytter inn til skal få beholde stygge møbler, hvis den som flytter inn har noe bedre. Økonomisk: Vi opprettet en felles konto som begge har kort til. Her setter vi inn penger hver måned, og bruker dem til felles utgifter. Det er både husleie, strøm, mat og luksus, som kino og cafe. Dermed kan vi ta oss råd til å kose oss også. Resten av pengene som er igjen fra lønn, er det opp til hver enkelt å bruke. Mulig man vil spare opp litt sammen også, til felles innkjøp. Da blir man enige om det. Vi deler ikke 50-50, fordi min kjære har (alltid) hatt bedre lønn enn meg. Så vi regnet ut hva som var rettferdig fordeling i forhold til lønning, og i forhold til hvor mye penger vi trenger. Det er en ordning som fungerer bra for oss. IKKE gå i fella om å dele det slik at du kjøper all mat, og han betaler for lån. Hvis dere skal ta opp lån, sørg for å være medeier. Da sitter begge igjen med noe fast, og begge kan bruke penger på mat og regninger. Snakk gjerne om husarbeid FØR dere flytter sammen. Hvis du ikke vil ta oppvask og husvask alene, informer ham om det NÅ, og ikke når dere har bodd sammen i 2 mnd og du er dritt lei av å gjøre alt! Sett gjerne opp noen regler på hvordan dere vil gjøre det. Før jeg flyttet inn, pleide kjæresten min å vaske hele leiligheten hver eller annenhver uke, og det syntes jo jeg var strålende! Men av en eller annen grunn sluttet han med det, og nå må jeg true ham til å vaske gulv. Det går nok bra! Catzy
-ida- Skrevet 22. februar 2004 #5 Skrevet 22. februar 2004 Jeg flyttet inn hos han, da tok vi det beste vi hadde og har mikset det sammen . Resten er lagret hos foreldre. Rent økomisk har vi hatt felles økonomi siden vi ble sammen, noe som tjener meg mer enn han for jeg tjener halvpatren av det han gjør. Men det er det som føles rett for oss.
Crispo Skrevet 23. februar 2004 #6 Skrevet 23. februar 2004 Da vi flyttet sammen for 2 år siden var vi begge studenter, jeg på 3. året og han skulle til på sitt første av to år. Selv hadde jeg bodd hjemme fra i5 år, bodd på div hybler så jeg hadde det meste av møbler, kopper og kar. Han hadde bodd hjemme med foreldrene sine, og vært i militæret så han hadde bare pc, stereo og tv..... Da vi flyttet sammen i stor leilighet, trengte vi litt mer møbler, kjøpte noe hver, tenkte tanken på at forholdet kasnkje ikke ville vare, så det ble lettest å dele om vi gjordet det slik (Men heldigvis så varer det ennå :-) ) Ellers så har vi i løpet av de årene vi har bodd sammen investert i en del nye (dyrere) gjenstander, disse tingene har vi kjøpt felles, delt 50/50, noe vi synes var greit, nå som vi ser at ting fungerer. Husleie og strøm deler vi 50/50, mens jeg tar meg av telefonregninger og han ADSL.... ellers så betaler han det som har med bilene å gjøre (disel osv), mens jeg gjør det meste av mat innkjøp. Dette syns vi fungerer greit og begge er fornøyd med ordningen. I dag er jeg i fast jobb, mens han fortsatt er student, men har litt jobb ved siden av. Har lest at noen velger å dele 30/70 etc, dette har vi valgt bort siden jeg har begynt å betale studielån, synes da det er mer rettferdig at vi deler mer 50/50 , enn at jeg som tjener et fast beløp i mnd, og mest av oss må betale en større andel i det som er felles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå