AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #1 Skrevet 14. september 2012 Hei... I dag har jeg fått min første oppgave i juss.. Det er ikke noen svær oppgave, mer i forhold til å se på våre "skrivekunnskaper" eller hva jeg skal si. Det er en teoretisk oppgave og oppgaven var som følger: "Eierforhold i ekteskap"..... Thats it. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal begynne... Man trenger jo en innledning.. MEN Hvordan skal jeg begynne? Hva skal jeg ha med? Hvordan skal jeg klare å skrive alt med mine egne ord når læreboken sier alt så bra? Litt rådvill student her.. Håper noen har muligheten til å hjelpe meg litt i gang. Ber ikke om noe fasit, langt derifra Bare litt starthjelp, sitter her som et spørsmålstegn. Anonym poster: 64d038e1cc9f4ac442f0488235b035b8 Anonym poster: 64d038e1cc9f4ac442f0488235b035b8
kristian82 Skrevet 14. september 2012 #2 Skrevet 14. september 2012 Vrient å vite sånt i starten http://opiniojuriss.wordpress.com/2011/09/22/23/ En del bra tips her. Prøv å lær deg en fast "mal" - etter litt tilbakemelding på noen oppgaver går det nok som en lek.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #3 Skrevet 14. september 2012 Ja det er det.. Føler meg som en tomskalle rett og slett Takk for link, skal se der inne (selv om jeg tror jeg har vært der allerede ) Det er så vanskelig å bare få -begynt-! Fatter det ikke.. Er ikke likt noe jeg har skrevet før, føler jeg.. Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 Bump... Noen som har muligheten til å hjelpe? Er virkelig helt blank! Linken hjalp dessverre ikke nevneverdig :/ Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467
kristian82 Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Det er nok en følelse alle har første gangen de skriver en praktikum eller en teorioppgave. Ingen grunn til å fortvile De sentrale tingene står i den linken, men man må gjerne levere noen oppgaver (og få de rettet) før man blir helt komfortabel med metoden.
ninuska_ Skrevet 15. september 2012 #6 Skrevet 15. september 2012 (endret) Begynn hvor du føler for. Rable ned masse tanker, som senere skal struktureres. Hva vil du ha med i oppgaven? Prøv å lag en disposisjon for oppgaven slik at du får struktur. Les et avsnitt/en side i boka, legg den fra deg og tenk: Hvordan skal jeg gjenfortelle dette med egne ord? Hva var poenget her? Og helt ærlig: jeg syns den linken er litt misvisende - jeg syns det er feil å starte med innledning, da den skal fortelle noe om hele oppgaven, men selvsagt skal den komme først. Ikke føl at du må skrive delene i rekkefølge, da kan man ofte få litt skrivesperre og panikk for at "jeg kan jo ikke skrive oppgave". Det er et stort lappeteppe hvor delene skal sys sammen til slutt. Det kan også hjelpe å lage små underoverskrifter, som senere kan tas vekk hvis dere ikke skal ha det med, hvor du kan hoppe litt fram og tilbake mellom delene hvis du sitter helt fast et sted. Det er viktig å ikke være for kritisk til seg selv i starten av prosessen, da stopper det gjerne opp for ingenting er bra nok for deg. Bare... slipp tankene løs og begynn. Første oppgaven kan for eksempel være: Hva tenker du på når du hører "Eierrett i ekteskap"? Skriv en halv side med tankene dine. Endret 15. september 2012 av ninuska_
Far til 2 Skrevet 15. september 2012 #7 Skrevet 15. september 2012 Hei... I dag har jeg fått min første oppgave i juss.. Det er ikke noen svær oppgave, mer i forhold til å se på våre "skrivekunnskaper" eller hva jeg skal si. Det er en teoretisk oppgave og oppgaven var som følger: "Eierforhold i ekteskap"..... Thats it. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal begynne... Man trenger jo en innledning.. MEN Hvordan skal jeg begynne? Hva skal jeg ha med? Hvordan skal jeg klare å skrive alt med mine egne ord når læreboken sier alt så bra? Litt rådvill student her.. Håper noen har muligheten til å hjelpe meg litt i gang. Ber ikke om noe fasit, langt derifra Bare litt starthjelp, sitter her som et spørsmålstegn. Anonym poster: 64d038e1cc9f4ac442f0488235b035b8 Anonym poster: 64d038e1cc9f4ac442f0488235b035b8 Jeg har ikke selv noen inngående juss utdannelse men forstår likevel problemstillingen din (på min måte). "Eierskap" kan jo i realiteten referere til hvilket som helst område/tema. Noen er veldig kontrollerende og skal "eie partneren", Noen (spesielt mødre ?) føler at de eier barna. Noen (spesielt menn ?) føler at de eier med meste i huset fordi deres lønn tradisjonelt sett har vært høyere enn kvinners lønn. Jeg TROR du må velge et område som f.eks beskriver om det er eiersakap til partner, til barn eller til ting som er det du besvarer. deretter ville jeg laget en liten innledning om hva noen mennesker mener med eierskap fordi det er så forskjellige områder. Sånn kan en mann tenke om han ikke ikke er jurist
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #9 Skrevet 15. september 2012 Begynn hvor du føler for. Rable ned masse tanker, som senere skal struktureres. Hva vil du ha med i oppgaven? Prøv å lag en disposisjon for oppgaven slik at du får struktur. Les et avsnitt/en side i boka, legg den fra deg og tenk: Hvordan skal jeg gjenfortelle dette med egne ord? Hva var poenget her? Og helt ærlig: jeg syns den linken er litt misvisende - jeg syns det er feil å starte med innledning, da den skal fortelle noe om hele oppgaven, men selvsagt skal den komme først. Ikke føl at du må skrive delene i rekkefølge, da kan man ofte få litt skrivesperre og panikk for at "jeg kan jo ikke skrive oppgave". Det er et stort lappeteppe hvor delene skal sys sammen til slutt. Det kan også hjelpe å lage små underoverskrifter, som senere kan tas vekk hvis dere ikke skal ha det med, hvor du kan hoppe litt fram og tilbake mellom delene hvis du sitter helt fast et sted. Det er viktig å ikke være for kritisk til seg selv i starten av prosessen, da stopper det gjerne opp for ingenting er bra nok for deg. Bare... slipp tankene løs og begynn. Første oppgaven kan for eksempel være: Hva tenker du på når du hører "Eierrett i ekteskap"? Skriv en halv side med tankene dine. Takk! Du setter fingeren på en del av mine problemer. Jeg føler at jeg må starte med innledningen, og da satt jeg altså fast. Har en liten sperre i hodet som sier at alt må gjøres i "rekkefølge". Selv om det kanskje ikke alltid er det smarteste. Men ingenting er bra nok.. Føler alt jeg skriver blir så tungvindt.. og klumsete skrevet. Men det er den første oppgaven, og vi har ærlig talt ikke fått særlig med rettledning om hvordan oppgaven skal skrives, disponeres eller noe. Tidligere har jeg skrevet samfunnsvitenskapelige oppgaver, og det sitter nok igjen et par ting derifra. Dette er jo totalt annerledes. Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #10 Skrevet 15. september 2012 Jeg har ikke selv noen inngående juss utdannelse men forstår likevel problemstillingen din (på min måte). "Eierskap" kan jo i realiteten referere til hvilket som helst område/tema. Noen er veldig kontrollerende og skal "eie partneren", Noen (spesielt mødre ?) føler at de eier barna. Noen (spesielt menn ?) føler at de eier med meste i huset fordi deres lønn tradisjonelt sett har vært høyere enn kvinners lønn. Jeg TROR du må velge et område som f.eks beskriver om det er eiersakap til partner, til barn eller til ting som er det du besvarer. deretter ville jeg laget en liten innledning om hva noen mennesker mener med eierskap fordi det er så forskjellige områder. Sånn kan en mann tenke om han ikke ikke er jurist Hæææ....? <br /><br /> Anonym poster: 69c898924e8eed72c4bec922379495c9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #11 Skrevet 15. september 2012 Jeg har ikke selv noen inngående juss utdannelse men forstår likevel problemstillingen din (på min måte). "Eierskap" kan jo i realiteten referere til hvilket som helst område/tema. Noen er veldig kontrollerende og skal "eie partneren", Noen (spesielt mødre ?) føler at de eier barna. Noen (spesielt menn ?) føler at de eier med meste i huset fordi deres lønn tradisjonelt sett har vært høyere enn kvinners lønn. Jeg TROR du må velge et område som f.eks beskriver om det er eiersakap til partner, til barn eller til ting som er det du besvarer. deretter ville jeg laget en liten innledning om hva noen mennesker mener med eierskap fordi det er så forskjellige områder. Sånn kan en mann tenke om han ikke ikke er jurist Jeg er jusstudent og ville nok heller tolket oppgaven til å gjelde særeie, sameie, felleseie og eneie. I forhold til disse tingene er det en del regler i ekteskapsloven man kan skrive om. Det er også mulig å skrive om husmorsameie (at man kan "kjøpe" seg inn i felles bolig ved å jobbe hjemme, jf husmordommen). Når det gjelder kontrollerende partner virker det som å høre hjemme mer under enten psykologi eller strafferett avhengig av hvor langt det går. Anonym poster: ce3890373892759ee94c7d5fd074d9d4 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #12 Skrevet 15. september 2012 Hvordan går det TS? Det går bedre.. Har klart å stresse litt ned, og det er jo til litt hjelp. Sliter litt med å komme meg vekk fra læreboken og det å faktisk begynne å skrive. Litt pga. det jeg beskrev over, alt må komme i rekkefølge for at jeg føler det blir riktig.. Så prøver å få en enda bedre oversikt over det jeg skal skrive, før jeg faktisk skriver. Så det går litt smått. Jeg har skrevet hvordan jeg har forstått oppgaven (litt klumsete skrevet egentlig... men måtte jo bare begynne) og at jeg har valgt å unnlate særeie og felleseie da dette går på formuesordningen og ikke eierforholdet. Jeg vurderer (har ikke skrevet dette) å unnlate gjeldsspørsmålene, litt pga oppgavens lengde, men også fordi det ikke er helt relevant føler jeg. Kanskje jeg tar med litt om gjeldsansvaret overfor kreditorene, men jeg er ikke helt sikker. Totalt er innledningen på ca 7 linjer (margen er 1/3 av siden pga. at lærerene skal kunne kommentere på siden) Litt usikker på om dette er for mye vas. Deretter tenkte jeg å starte på hoveddelen, med å fortelle hva sameie og eneeie er. Men jeg vet ikke om disse "begrepsavklaringene" kanskje må være med i innledningen.. Deretter var planen å ta med ervervelse, råderett, direkte og indirekte (husmordommen) bidrag.. Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #13 Skrevet 15. september 2012 Jeg er jusstudent og ville nok heller tolket oppgaven til å gjelde særeie, sameie, felleseie og eneie. I forhold til disse tingene er det en del regler i ekteskapsloven man kan skrive om. Det er også mulig å skrive om husmorsameie (at man kan "kjøpe" seg inn i felles bolig ved å jobbe hjemme, jf husmordommen). Når det gjelder kontrollerende partner virker det som å høre hjemme mer under enten psykologi eller strafferett avhengig av hvor langt det går. Anonym poster: ce3890373892759ee94c7d5fd074d9d4 Må si meg litt enig her. Såpass har jeg lært på jussen Men setter stor pris på innspill fra "mannen i gata" også Man må jo trekke inn relevante lover og rettspraksis for å ha noe grunnlag å skrive på. Men felleseie og særeie er formuesordninger og ikke eierforhold, så fordi oppgaven ikke skal være på mer enn 2 sider (med 1/3 av siden marg) har jeg måtte unnlate noe. Formuesordningene særeie og felleseie er selvfølgelig relevant for eierforholdet, men føler ikke det kan få plass i oppgaven, da det på en måte går på 2 forskjellige ting. Rotete forklart Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467
kristian82 Skrevet 15. september 2012 #14 Skrevet 15. september 2012 Det går bedre.. Har klart å stresse litt ned, og det er jo til litt hjelp. Sliter litt med å komme meg vekk fra læreboken og det å faktisk begynne å skrive. Litt pga. det jeg beskrev over, alt må komme i rekkefølge for at jeg føler det blir riktig.. Så prøver å få en enda bedre oversikt over det jeg skal skrive, før jeg faktisk skriver. Så det går litt smått. Jeg har skrevet hvordan jeg har forstått oppgaven (litt klumsete skrevet egentlig... men måtte jo bare begynne) og at jeg har valgt å unnlate særeie og felleseie da dette går på formuesordningen og ikke eierforholdet. Jeg vurderer (har ikke skrevet dette) å unnlate gjeldsspørsmålene, litt pga oppgavens lengde, men også fordi det ikke er helt relevant føler jeg. Kanskje jeg tar med litt om gjeldsansvaret overfor kreditorene, men jeg er ikke helt sikker. Totalt er innledningen på ca 7 linjer (margen er 1/3 av siden pga. at lærerene skal kunne kommentere på siden) Litt usikker på om dette er for mye vas. Deretter tenkte jeg å starte på hoveddelen, med å fortelle hva sameie og eneeie er. Men jeg vet ikke om disse "begrepsavklaringene" kanskje må være med i innledningen.. Deretter var planen å ta med ervervelse, råderett, direkte og indirekte (husmordommen) bidrag.. Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 Skjønner Det er veldig viktig å huske på at måten en skriver teori/praktikum er noe det tar litt tid å lære. Det er unødvendig å la seg stresse av det - gjør så godt du kan og etter tilbakemelding på noen oppgaver så setter ting seg. Oppgaveteknisk er jo jussen sær også - oppgaveteknikken fra andre områder har fort ikke så stor overføringsverdi. Ja, det må vel bli Del II i ekteskapsloven som er utgangspunktet. Prøv å få litt flyt fra hovedregelen om eiendomsrett/råderett nedover til de ulike unntakene. Når du gjør avgrensninger hadde jeg også tenkt på hva som er det mest sentrale i pensum. F.eks. så lurer jeg på om det er en for hard avgrensning i forhold til felleseie osv. - dette er jo svært sentralt pensum. "Eierforholdet" reguleres jo også av eventuelle avtaler om særeie osv. ved ekteskapets oppløsning.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #15 Skrevet 15. september 2012 Skjønner Det er veldig viktig å huske på at måten en skriver teori/praktikum er noe det tar litt tid å lære. Det er unødvendig å la seg stresse av det - gjør så godt du kan og etter tilbakemelding på noen oppgaver så setter ting seg. Oppgaveteknisk er jo jussen sær også - oppgaveteknikken fra andre områder har fort ikke så stor overføringsverdi. Ja, det må vel bli Del II i ekteskapsloven som er utgangspunktet. Prøv å få litt flyt fra hovedregelen om eiendomsrett/råderett nedover til de ulike unntakene. Når du gjør avgrensninger hadde jeg også tenkt på hva som er det mest sentrale i pensum. F.eks. så lurer jeg på om det er en for hard avgrensning i forhold til felleseie osv. - dette er jo svært sentralt pensum. "Eierforholdet" reguleres jo også av eventuelle avtaler om særeie osv. ved ekteskapets oppløsning. Skal prøve å huske det ;-) Vil gjøre det bra med en gang, og ikke om 3-4 oppgaver. hehe. Kreves nok litt øving først! Ja det er litt sært. Er kanskje en hard avgrensning.. Men med MAX 2 sider, igjen 1/3 av siden skal være marg, vet jeg ikke om jeg klarer å fatte meg i korthet med felleseie og særeie. Noe må man jo unnlate.. Men ja, det er jo av stor betydning for sameie og eneeie - og det er stort fokus på det i pensum. ALT handler jo nesten til syvende og sist om formuesordningene i familieretten. Men jeg har valgt å på en måte ta fokus på det som har betydning under ekteskapet. Pensum leggger vekt på at særeie og felleseie har størst betydning når ekteskapet er i ferd med å oppløses. Andre jeg har snakket med skal også gjøre den avgrensningen, men ikke at det gjør det noe mer riktig da... visst det er "feil" å gjøre liksom Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467
kristian82 Skrevet 15. september 2012 #16 Skrevet 15. september 2012 Skal prøve å huske det ;-) Vil gjøre det bra med en gang, og ikke om 3-4 oppgaver. hehe. Kreves nok litt øving først! Ja det er litt sært. Er kanskje en hard avgrensning.. Men med MAX 2 sider, igjen 1/3 av siden skal være marg, vet jeg ikke om jeg klarer å fatte meg i korthet med felleseie og særeie. Noe må man jo unnlate.. Men ja, det er jo av stor betydning for sameie og eneeie - og det er stort fokus på det i pensum. ALT handler jo nesten til syvende og sist om formuesordningene i familieretten. Men jeg har valgt å på en måte ta fokus på det som har betydning under ekteskapet. Pensum leggger vekt på at særeie og felleseie har størst betydning når ekteskapet er i ferd med å oppløses. Andre jeg har snakket med skal også gjøre den avgrensningen, men ikke at det gjør det noe mer riktig da... visst det er "feil" å gjøre liksom Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 http://paragrafen.no/?id=108 Denne kan kanskje være grei å titte på Joda, men ikke fortvil om det ikke blir en innertier på første forsøk. Jeg har i alle fall noen snodige første oppgaver liggende i skapet mitt Nei, men da prøver du med den avgrensningen - bare husk å si hvorfor du avgrenser mot de områdene.
ninuska_ Skrevet 15. september 2012 #17 Skrevet 15. september 2012 Takk! Du setter fingeren på en del av mine problemer. Jeg føler at jeg må starte med innledningen, og da satt jeg altså fast. Har en liten sperre i hodet som sier at alt må gjøres i "rekkefølge". Selv om det kanskje ikke alltid er det smarteste. Men ingenting er bra nok.. Føler alt jeg skriver blir så tungvindt.. og klumsete skrevet. Men det er den første oppgaven, og vi har ærlig talt ikke fått særlig med rettledning om hvordan oppgaven skal skrives, disponeres eller noe. Tidligere har jeg skrevet samfunnsvitenskapelige oppgaver, og det sitter nok igjen et par ting derifra. Dette er jo totalt annerledes. Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 Det er veldig mange studenter som har den sperren om at alt må komme i rekkefølge. Jeg er læringsassistent i et fag hvor jeg ser mye av problematikken. De fleste tror at om innledningen ikke skrives først, så er de dårlige studenter - og så sitter de med skrivesperre og føler seg enda verre. Det er jo langt fra riktig! Man må rett og slett skille mellom prosessen "tankespråk" og "formidlingspråk". I starten vil ting se kronglete ut, det vil føles uforståelig og rart.. men når du leser gjennom senere, det er da man skal slå inn den kritiske sansen og pirke, når du skal fokusere på hvordan dette blir videreformidlet til leseren. Det høres ut som om du er i gang hvertfall Lykke til! Ps. Jeg har nok ingen jusskunnskap selv, og jeg skriver samfunnsvitenskapelige oppgaver, men utfordringene med oppgaver er nok veldig like på tvers av fagfelt! Hva gjør at du føler det er så annerledes? Kan du ikke bruke samme tilnærming som du gjorde før, hvis det var noe du følte at du fikk til
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #18 Skrevet 16. september 2012 Max 2 sider? Hvor i all verden studerer du? Jeg slutta på jussen fordi jeg aldri klarte å få teorioppgavene på mer enn 5-6 sider, og det var visstnok altfor kort... Anonym poster: 53b9059f51ca4857da3287a434c00307
oreokake Skrevet 16. september 2012 #19 Skrevet 16. september 2012 Vi og må være kortfattet. Men veldig rar måte å _starte_ jussen på.. Vi i Bergen har exfac først, der vi får øvd litt først. Så kommer forvaltningsrett i november.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #20 Skrevet 16. september 2012 Vi og må være kortfattet. Men veldig rar måte å _starte_ jussen på.. Vi i Bergen har exfac først, der vi får øvd litt først. Så kommer forvaltningsrett i november. Det er familierett, som det står i overskriften :-) men exfac har vi ikke hatt enda. Det er egentlig snakk om en øvingsoppgave i grunn.. men det betyr ikke at jeg vil faile helt.. Det er dessuten et obligatorisk krav for å få gå opp til eksamen. Max 2 sider? Hvor i all verden studerer du? Jeg slutta på jussen fordi jeg aldri klarte å få teorioppgavene på mer enn 5-6 sider, og det var visstnok altfor kort... Igjen.. Egentlig en form for øvingsoppgave, men den teller jo.. Er i forbindelse med et skriveseminar, så er jo ikke snakk om en eksamensoppgave. Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467 Anonym poster: ef5894826568014dd2b456d64108b467
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå