Semra Skrevet 14. september 2012 #1 Skrevet 14. september 2012 Hei igjen, da har vi klart å finne en sjelden liten boligperle på leiemarkedet, men her er noe jeg undres over; Hvor mye dokumentasjon er vanlig å kreve? Fra leieforhold langt tilbake i tid, er min erfaring at depositum er nok. Jeg har bare leid en bolig siste 10 år, og har derfor knapt nok denne ene referansen, siden leieforholdet her ikke er avsluttet enda. Først sa utleier at jeg fikk boligen, men han ville gjerne ha en mail fra noen rundt meg som kunne vise at de "sto bak meg" eller garanterte for leien. Denne ville han ha for å betrygge sine sønner, som (såvidt jeg forsto) følger litt med på hva deres eldre far foretar seg. Utleier ville bare se, sa han, at jeg hadde noen rundt meg. En i min familie sendte en slik mail. I tillegg sendte jeg bevis på inntekt. Dette var mitt eget forslag. Jeg følte meg trygg på at en stabil inntekt på 25000 netto ville virke betryggende. Utleier reagerte på inntekten, og mener det vil bli veldig vanskelig for meg å leie bolig til 8000/mnd med det han kaller "lite penger". Allikevel går han med på leie hvis familiemedlemmet som sendte mail til ham, skriver under på et bindende garantidokument i banken. Nå vil han i tillegg gjerne at enda et familiemedlem signerer en slik garanti. I tillegg har jeg 3 mnd dep. klart til ham. Har sagt han også kan ringe min nåværende utleier vedr. referanse. Merker jeg ble litt irritert. Jeg forstår behovet for sikkerhet, og jeg vet det kan være vanskelig å kvitte seg med dårlige leietagere. Men er ikke dette å gå altfor langt? Har aldri opplevd maken tidligere. Særlig reagerer jeg på den litt spydige tonen mtp inntekten min. Det er vel en grunn til at folk er på leiemarkedet, tenker jeg. Hadde jeg hatt høy inntekt, ville jeg vel ganske raskt hatt muligheten til å kjøpe bolig (jeg eide faktisk bolig flere år tilbake i tid, fikk lån på denne inntekten m/ kausjonist). Er det vanlig at folk på leiemarkedet har så mye? (Det må jo være stokk umulig for de aller svakeste å finne en god bolig, jeg ser flere annonser der folk kun har kommunal garanti. Utleiere aksepterer nesten aldri det. Hvor skal disse gjøre av seg?) Jeg har 2 barn og en bolig til 8k må sies å være billig. Hva mener han vi skal leie? En hybel? Jeg har betalt mer i leie før og vi har klart oss greit. Kjedelig å leve sparsommelig, men har aldri tenkt at det er SÅ ille... Jeg får boligen, jeg ønsker meg den, men vil ikke at familie skal binde seg til garantier på den måten. Er dette rimelig synes dere??? 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #2 Skrevet 14. september 2012 For en dust. Er 25k plutselig lite? Jeg har 19k, og jeg klager ikke. Å blande inn familiemedlemmer er inn i helvete frekt! Anonym poster: 785f5f624c08654fdead2459fd8f9e27 6
Semra Skrevet 14. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2012 (endret) Takk for svar, godt å høre at jeg ikke er helt bak mål når blodet koker litt her... også så vanskelig når jeg ønsker meg huset! Og har blitt "valgt ut", som en av så mange... Kan bo der forever, hus med hage, kan t.o.m. ha dyr (noe vi ikke har pr i dag). Ikke lett å finne, tro meg. Må sies da, at 25k er inkl. barnetrygd o.l. Studerer på omskolering. Som en voksen jente m/ barn, føler jeg det litt stakkarslig, ja, å måtte blande inn div. familie på den måten. Bør kanskje gi opp drømmehuset... Uff. Endret 14. september 2012 av Semra
tøydokka Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 Det finnes ingenting normalt med denne oppførselen! Maken til kontrollfreak! Hva blir det neste? Ville vært veldig skeptisk til å leie hos noen med sånt et sykelig kontrollbehov.. 2
Semra Skrevet 14. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2012 (endret) Godt å høre, men hva mener dere er vanlig eller rimelig å kreve? Og er dere enige i hans utsagn om at en leie på 8000,- er vanskelig med samlet inntekt på 24-25k? Endret 14. september 2012 av Semra
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Har aldri opplevd noe lignende, men hvis alt annet er i orden er det mulig jeg hadde strukket meg til det hvis det var drømmestedet. Som du sier, leiemarkedet er heller ikke spesielt lett for tiden, men man skal selvfølgelig ikke godta alt allikevel. Vanskelig situasjon. Føler med deg.
Gjest Wei Wei Skrevet 14. september 2012 #7 Skrevet 14. september 2012 (endret) Med tanke på at du får 25 000 netto, og forsørger to barn, så forstår jeg at utleieren kan ha sine tvil. Har du da 10 000 til 3 personer å leve for? Hvor mye betaler du i leie i dag? Endret 14. september 2012 av Wei Wei 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #8 Skrevet 14. september 2012 Brutto er før skatt, netto er hva du har igjen etter at skatten er betalt. Anonym poster: 785f5f624c08654fdead2459fd8f9e27 2
encore Skrevet 14. september 2012 #9 Skrevet 14. september 2012 Med tanke på at du får 25 000 NETTO, og forsørger to barn, Så forstår jeg at utleieren kan ha sine tvil. Hvor mye har du etter skatt? Ca 18000? Har du da 10 000 til 3 personer å leve for? Hvor mye betaler du i leie i dag? Netto er jo etter skatt... 1
Zzyzx Skrevet 14. september 2012 #10 Skrevet 14. september 2012 Med tanke på at du får 25 000 NETTO, og forsørger to barn, Så forstår jeg at utleieren kan ha sine tvil. Hvor mye har du etter skatt? Ca 18000? Har du da 10 000 til 3 personer å leve for? Hvor mye betaler du i leie i dag? Netto er etter skatt, det. Så 25k, altså. Utleier har ikke noe med hvordan TS prioriterer pengene sine, og jeg synes det er direkte ufint å eventuelt ikke inngå en kontrakt med TS fordi han mener hun tjener for lite. 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #11 Skrevet 14. september 2012 Jeg har noen tusen mindre enn deg, er aleneforsørger for ett barn, betaler 8000,- i husleie + strøm og alt annet, og sitter igjen med rett over 2000,- hver mnd. Anonym poster: 8b6d12b790e0f29ea1e42b2882067cbe
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #12 Skrevet 14. september 2012 Kan være utleieren, i likhet med wei wei, rett og slett ikke forstår betydningen av netto? Uansett vet jeg ikke hva jeg ville gjort. TS; jeg ser for meg at du får sønnene samt gamlefar på uanmeldt besøk for å kontrollere at alt er på stell, det er vel kanskje en grunn til at det er billig? Min søsters eks leide et billig sted som i utgangspunktet hørtes kjempebra ut. Det viste seg raskt at utleieren låste seg inn i tide og utide og behandlet utleieenheten som sin egen bolig, flyttet på ting, rotet i ting, kritiserte dersom senga ikke var redd opp o.l. Anonym poster: 785f5f624c08654fdead2459fd8f9e27 1
Gjest Fairydust Skrevet 14. september 2012 #13 Skrevet 14. september 2012 Jeg tror jeg hadde funnet meg et annet sted å bo. Der er greit at leietaker skal være nøye, men dette er å gå for langt. Jeg tør ikke tenke på hva han kan finne på å gjøre senere. F.eks. låse seg inn i leiligheten mens du er borte, osv. Nei, vettu hva. Her ville i alle fall ikke jeg bodd!
Pria Skrevet 14. september 2012 #14 Skrevet 14. september 2012 Ville aldri leid av en sånn fyr, han høres ut som en som legger seg oppi alt og kan finne på å låse seg inn når du ikke er hjemme bare for "å sjekke". For ikke å snakke om sønnene hans. 1
Semra Skrevet 14. september 2012 Forfatter #15 Skrevet 14. september 2012 Oj, så mange svar Sitter igjen med 24500,- etter skatt, ja. Si 16k etter leien er betalt. Må da betale strøm og internett i tillegg. Det blir ca 14k+ igjen etter det. Betaler 8300,- nå, har fortalt ham det. Vi kan ikke reise ofte og kan ikke shoppe stort. Men slik er vi nå vant til å leve. Vi må jo ha 2 soverom, synes jeg. Da må man opp i pris. Jeg hadde regnet med opp mot 9000,- i leie, her i områdene vi leter.
Gjest Wei Wei Skrevet 14. september 2012 #16 Skrevet 14. september 2012 Kan være utleieren, i likhet med wei wei, rett og slett ikke forstår betydningen av netto? Uansett vet jeg ikke hva jeg ville gjort. TS; jeg ser for meg at du får sønnene samt gamlefar på uanmeldt besøk for å kontrollere at alt er på stell, det er vel kanskje en grunn til at det er billig? Min søsters eks leide et billig sted som i utgangspunktet hørtes kjempebra ut. Det viste seg raskt at utleieren låste seg inn i tide og utide og behandlet utleieenheten som sin egen bolig, flyttet på ting, rotet i ting, kritiserte dersom senga ikke var redd opp o.l. Anonym poster: 785f5f624c08654fdead2459fd8f9e27 Det er sant. Jeg tok feil. Da forstår jeg virkelig ikke hva det er han driver med. Noen ganger er utleiere veldig kresne på grunn av stor pågang av leiere, så de prøver å velge "de tryggeste". Jeg ville vært skeptisk til hva utleieren kan finne på senere hvis han er så usikker og treig i begynnelsen.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #17 Skrevet 14. september 2012 Jeg må bare si det at jeg syntes 8000 skal gå fint med inntekt på 25000. Selv har jeg utbetalt 21000 og eier leilighet sammen med min forlovede. Der vi betaler 50/50 Jeg betaler 7500 i mnd, med bil lån. Så personligt trur jeg ikke dette burde være ett problem for deg! Men jeg syntes det er rart at han blander inn familiemedlem.. Lykke til! Anonym poster: ea6ea26617d94eb11d6db218ad6af3bc
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #18 Skrevet 14. september 2012 Jeg forstår faktisk utleier veldig godt. Det er mange rablende gale leietakere på markedet, og man vil jo helst være sikker på å finne en som ikke er i den kategorien. Selv med depositum kan det være et helvete å få pengene sine dersom leier ikke betaler, og det er ekstremt vanskelig og langtekkelig å kaste ut noen med barn. Det mange leiere ikke tenker på er at det kan gå utover utleiers finansielle situasjon dersom husleien ikke blir betalt, f.eks misligholdelse av huslån, og at det derfor er det viktig å være grundig. Synd det er helt greit. Anonym poster: 1705b76386daced251bec5db09c7c9c2 3
Semra Skrevet 14. september 2012 Forfatter #19 Skrevet 14. september 2012 (endret) Takk for det, har en uke på meg... skeptisk. En snokete utleier er det værste som kunne skje meg! Men han er så hyggelig på alle andre måter, det er det økonomiske han henger seg opp i. Men hva er vanlig å kreve? Depositum? Depositum + referanse? Hva hvis man ikke har stort med referanser, ikke leid før eks? Inntektsbevis? Garantier fra familie trodde jeg hørte fortiden til... Til siste svar over meg her; Det er vel et stort sprang mellom rablende gale leietagere og all denne dokumentasjonen denne utleieren krever? 1, helst 2, garantier fra familie... i tillegg til depositum, inntektsbevis og 1 ref. Tror ikke mange får leid seg en bolig da. Hvor skal det stoppe? Jeg forstår utleiers perspektiv, leide selv ut bolig for moren min en gang. Men det skal ikke og må ikke bli like vanskelig å få leid som å få kjøpt! Hvor skal folk uten alt dette gjøre av seg, hvis dette er utviklingen? Å skrive under en garantiavtale som skal vare på ubestemt tid er risikabelt for familie eller andre det også. Min familie er skeptiske til det i alle fall. Endret 14. september 2012 av Semra
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #20 Skrevet 14. september 2012 Dette er selvsagt langt over streken. Depositum og referanser er ok, dokumentasjon av inntekt er på kanten. Dette med garanti fra familie er bare piss, vi lever ikke på 1800-tallet, og dersom man er myndig er det ingen andre som er økonomisk ansvarlig for en. Jeg hadde holdt meg langt unna, når han er så vanskelig før leieforhold kan jeg bare forestille meg de potensielle pronblemene i leieforholdet og ved opphør. Datatilsynet om kredittsjekk av leieboere: http://www.dinside.no/876057/kredittsjekk-av-leieboeren – Kan jeg kredittsjekke eventuelle leietakere? – Vi har hatt noen saker til behandling som har gått på dette med utleie. For eksempel var det en sak hvor KLP kredittsjekket leietakere. Her ble resultatet at boligselskapet ikke kunne kredittvurdere leietakere, noe av begrunnelsen var at her kan man minske risikoen gjennom bruk av referanser, depositum, etc, sier Mari Hersoug Nedberg i Datatilsynet til DinSide. – Vi hadde også en annen sak, med Utleiemegleren, som leier ut boligenheter på vegne av privatpersoner. Da kom Personvernnemnda til at megleren kunne foreta en kredittvurdering. Det kan tyde på at kan være greit i enkelte tilfeller, men som hovedregel nei, konkluderer Nedberg i Datatilsynet. Anonym poster: a65c78a233bf1363ac60b384f65ab1e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå