Gå til innhold

Eggstokker, utvendig ultralyd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er "øm" i eggstokkområdet. Det er ikke noe jeg stresser med enda, og jeg antar det er cyster. Men om det forverrer seg eller blir verre er det trolig noe jeg vurderer få sett på.

Er dette noe som kan gjøres med utvendig ultralyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de bruker innvendig ultralyd, for å sjekke cyster. Ikke utvendig....

Skrevet

Ja, jeg mistenker det samme, og etter det jeg finner på nett ser det ut til å være mest vanlig i det minste.

Får se om det går over først. Er ikke verre enn at det bare "stikker og er stramt" nå og da, så det er ikke noe som plager meg. Det er bare irriterende.

Skrevet

Jeg har fjernet en cyste fra eggstoggen fordi den vrengte seg rundt eggstokken. Jeg måtte da ha innvendig ultralyd og det har jeg også tatt senere ved kontroll pga smerter på motsatt side av der jeg fjernet.

Gjest Blubberella
Skrevet

Liker du ikke tanken på innvendig ultralyd? Isåfall hvorfor? Jeg synes den delen av en GU er den definitivt minst ubehagelige.

• Liker 1
Skrevet

Liker du ikke tanken på innvendig ultralyd? Isåfall hvorfor? Jeg synes den delen av en GU er den definitivt minst ubehagelige.

Det er GU i det store og hele som er problemet. Har ingen planer om å utsette meg selv for det uten at det er tvingende nødvendig.

Uansett, så lenge det kun er et og annet "stikket" ser jeg det an en syklus eller to. Mest sannsynlig er det bare eggløsningssmerter, cyster, eller muskelspenninger, og ikke noe direkte farlig.

Gjest Blubberella
Skrevet

"Mest sannsynlig" er ikke alltid godt nok.

Jeg har forståelse for at du ikke ønsker GU, da jeg selv er svært lite glad i den typen undersøkelse, men er det ikke greit å få ting sjekket? Er det virkelig verdt å ha plager eller i verste fall utvikle noe alvorlig i underlivet bare fordi man vil unngå GU?

Jeg angrer litt på at jeg var så slurvete med å dra på GU, for jeg kunne ha sluppet en del problemer hvis jeg hadde sjekket jevnlig at alt var i orden.

Skrevet

"Mest sannsynlig" er ikke alltid godt nok.

Jeg har forståelse for at du ikke ønsker GU, da jeg selv er svært lite glad i den typen undersøkelse, men er det ikke greit å få ting sjekket? Er det virkelig verdt å ha plager eller i verste fall utvikle noe alvorlig i underlivet bare fordi man vil unngå GU?

Jeg angrer litt på at jeg var så slurvete med å dra på GU, for jeg kunne ha sluppet en del problemer hvis jeg hadde sjekket jevnlig at alt var i orden.

Det er godt nok for meg slik det er nå. Utarter det seg, så er det mulig jeg går, men slik det er nå tar jeg ikke sjansen på å utsette meg selv for GU og få beskjed om at jeg bare kunne latt det være.

Gjest Blubberella
Skrevet

Det får du ikke beskjed om uansett. Tvert i mot vil du vel heller bli berømmet fordi du sjekker at alt er i orden og får tatt den viktige celleprøven.

Skrevet

Det får du ikke beskjed om uansett. Tvert i mot vil du vel heller bli berømmet fordi du sjekker at alt er i orden og får tatt den viktige celleprøven.

Om det er noe ufarlig, så kunne jeg latt det være ;)

Dette her har forøvrig ikke noe med celleendringer å gjøre, det er betydelig lengre "opp" i systemet enn det livmorhalsen er.

Gjest Blubberella
Skrevet

Om det er noe ufarlig, så kunne jeg latt det være ;)

Dette her har forøvrig ikke noe med celleendringer å gjøre, det er betydelig lengre "opp" i systemet enn det livmorhalsen er.

Jeg skjønte jo det da. Men poenget med celleprøver er jo å sjekke at man ikke har celleendringer. Livmorhalskreft gir ikke symptomer før det har gått veldig langt, og derfor skal man sjekke jevnlig og være litt føre var. På samme måte gir mange andre plager (alt fra cyster og muskelknuter til kjønnssykdommer og kreft) få eller ingen symptomer før det har kommet langt. Kanskje så langt at det er vanskelig å gjøre noe med det.

Men for all del, det er frivillig å gå på GU. Det er din kropp og din helse.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Celleprøver skal ein jo ta kvart tredje år uansett, så Ulvina sitt forslag om å kombinere dei to tinga når du først skal til undersøkelse er ein god idé.

Skrevet

Jeg skjønte jo det da. Men poenget med celleprøver er jo å sjekke at man ikke har celleendringer. Livmorhalskreft gir ikke symptomer før det har gått veldig langt, og derfor skal man sjekke jevnlig og være litt føre var. På samme måte gir mange andre plager (alt fra cyster og muskelknuter til kjønnssykdommer og kreft) få eller ingen symptomer før det har kommet langt. Kanskje så langt at det er vanskelig å gjøre noe med det.

Men for all del, det er frivillig å gå på GU. Det er din kropp og din helse.

Ah, jeg fikk ikke helt med meg hvor du hoppet fra ubehag i eggstokkene til celleprøve.

Jeg er ikke i risikosonen for celleendringer, eller ikke mer enn jeg er for diverse andre typer kreft. Så litt av "problemet" er at selv om jeg kan se for meg at jeg kunne ha funnet meg i ultralyd, så er det maset om hvorfor jeg ikke vil ta celleprøve noe jeg helst unngår.

I verste fall er det kreft. Oddsen for det er mikroskopisk i forhold til risikoen det er for at jeg er frisk, og dermed utsetter min psykiske helse for en stor belastning uten grunn. Cyster, muskelknuter osv er forholdsvis ufarlig, bortsett fra det at det kan ende med full kastrering. Ikke optimalt med tanke på hormonbalanse, osteoporose osv, men langt fra katastrofalt.

Så ja, jeg er heldigvis voksen, og har "samtykkekompetanse" som det så fint heter. Jeg ser det an, og sannsynligvis er alt tilbake til normalen neste måned. Blir det verre så får jeg se hva jeg gjør da. Poenget med denne tråden var uansett kun å se om det var noen som visste om det var realistisk å håpe på å få undersøkt eggstokkene uten innvendig ultralyd, før jeg eventuelt begynner planlegge å oppsøke gynekolog :)

Skrevet

Celleprøver skal ein jo ta kvart tredje år uansett, så Ulvina sitt forslag om å kombinere dei to tinga når du først skal til undersøkelse er ein god idé.

Dette er en generell anbefaling, basert på folkehelse og gjennomsnittlig debutalder og utbredelse av HPV.

Gjest Blubberella
Skrevet

Men hvem mener du er i risikosonen for livmorhalskreft da?

Skrevet

Men hvem mener du er i risikosonen for livmorhalskreft da?

Jeg sitter ikke med tallene fremfor meg, men i min aldersgruppe er det nesten utelukkende kvinner med HPV, og som har hatt det over en lengre periode. Om jeg ikke husker feil var det mest sammenlignebare at jeg har lavere risiko for celleendringer enn at en 20 årig mann uten symptomer har prostatakreft.

Gjest Blubberella
Skrevet

Ok men da så. Da kan du jo trygt kutte ut GU og celleprøver.

Skrevet

Frem til jeg eventuelt får en grunn til det, ja. Ser ingen grunn til å ta hverken GU, koloskopi, hjernescanninger eller hva det nå måtte være, "bare for å ta det". Dette utvikler seg muligens til å bli en grunn til ultralyd, eventuelt inngrep, men ikke så lenge det er rimelig sannsynlig at det kun er eggløsningssmerter, eller cyster som ofte tørker ut av seg selv :)

Skrevet

En bør gå hvert 3de år for å ta celleprøver fra livmorhalsen for å sjekke om det er celleforandringer, dette anbefales fra i begynnelsen av 20-årene. Celleforandringer kan være forstadiet for kreft. En trenger ikke ha HVPU-viruset for å få underlivskreft.

Eggstokker blir sjekket via innvendig UL. Det er ikke vondt i det hele tatt, ligger som i en vanlig GU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...