Gå til innhold

Gnocchi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal forsøke meg på gnocchi i morgen, skal ha dem som tilbehør til en italiensk kjøttrett. Noen her som har en god oppskrift de vil dele? Jeg har funnet denne:

http://www.101cookbo...her-recipe.html

Har du prøvd den og er den god?

Hvilken type poteter funker best? Ellers, har dere noen tips og råd dere vil dele? :-)

Skrevet

Jeg pleier å skrelle og dele potetene før jeg koker dem. Bare viktig å la dem dampe av skikkelig før du moser dem! Et potetmosjern er det aller beste å mose dem i men faffel eller vanlig potetmoser funker også. Melmengden du trener kan variere litt. Har du i for mye blir de harde, har du i for lite henger de ikke sammen. Når jeg tror deigen er passe (evnt litt løs) tester jeg ei kule i kokende vann og ser hvordan det går :) Etter hvert som jeg former gnokkiene hiver jeg dem over på en bakeplate med et rent kjøkkehåndkle med litt mel på.. Rister dem litt der så de får mel rundt det hele. Og formen på dem er ikke så farlig synes jeg - det er fint med "gaffelmønster" men det er ikke alltid jeg gidder ;)

Poter som er egnet som bakepoteter og potetmos passer bra til gnocci (se bakpå posen - der står det ofte angitt bruksområde)

Lykke til - gnokki er jo fantastisk godt!

Skrevet

Den der er veldig omstendelig og ser ut til å ta høyde for det aller meste. Det er spesielt viktig at du gjør som den sier med potetene, at de skrelles med én gang. Det som oftest går galt med gnocchi er at det er for mye fuktighet i dem, og mange kompenserer da med mel. Resultatet blir fort sprettballer istedenfor gnocchi...

Når det kommer til poteter, så bruk melne poteter, for all del. De nypotetene man får i løsvekt om dagen er bortimot ubrukelige til gnocchi.

Jeg har ikke så mye å tilføye til oppskriften.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...