Gå til innhold

stemor stjeler fra sparebøssa til datteren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har en sparebøsse hos pappa der hun sparer pengene sine, det er en stor bøsse som er ganske tung, så vi har bare bestemt at den skal få stå på hennes rom der. Vi har 50/50 deling. Datteren min er 9 år og en flott unge, selv om jeg som forelder sier det, så er hun det.

Datteren min lekte i kottet på rommet sitt sammen med sine dukker en dag da hun så at stemoren kom inn og åpnet sparebøssen, stakk handa nedi og tok opp en handfull mynter. Hun silte ut noen, tipper kronestykker, og beholdt vel 10 og 20kronere.

Stemor nekter for alt det er verdt, pappa skylder på at datteren vår bare prøver å snoke til seg mer penger, eller at JEG har funnet på det for å sverte stemor.

Skal si dere at det har aldri fallt et vondt ord mellom meg og stemor, krigen hadde jeg og pappaen til jenta når vi gikk fra hverandre.

Jeg ble veldig sjokkert når datteren min fortalte hva stemoren hadde gjort, jeg ringte eksen og konfronterte veldig rolig og sa at dersom de trenger penger eller noe, kan jeg kanskje stille opp med et lån. Eksen min ble rasende og påstod det var tull, som sagt.

Nå er jeg ikke sikker på hva jeg skal gjøre?

Datteren min er lei seg, for hjemme hos far er det dårlig stemning, og hun blir ikke trodd..

Anonym poster: 8e7b1d139f700ce5b6da231c79494f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt ihvertfall sparebøssen hjem til dere.<br /><br /> Anonym poster: fa9634e6647c29de5d4ab0be82ca6384

• Liker 9
Skrevet

Ja, den skal hentes i helgen, tenkte jeg.

trådstarter.

• Liker 1
Skrevet

Datteren min har en sparebøsse hos pappa der hun sparer pengene sine, det er en stor bøsse som er ganske tung, så vi har bare bestemt at den skal få stå på hennes rom der. Vi har 50/50 deling. Datteren min er 9 år og en flott unge, selv om jeg som forelder sier det, så er hun det.

Datteren min lekte i kottet på rommet sitt sammen med sine dukker en dag da hun så at stemoren kom inn og åpnet sparebøssen, stakk handa nedi og tok opp en handfull mynter. Hun silte ut noen, tipper kronestykker, og beholdt vel 10 og 20kronere.

Stemor nekter for alt det er verdt, pappa skylder på at datteren vår bare prøver å snoke til seg mer penger, eller at JEG har funnet på det for å sverte stemor.

Skal si dere at det har aldri fallt et vondt ord mellom meg og stemor, krigen hadde jeg og pappaen til jenta når vi gikk fra hverandre.

Jeg ble veldig sjokkert når datteren min fortalte hva stemoren hadde gjort, jeg ringte eksen og konfronterte veldig rolig og sa at dersom de trenger penger eller noe, kan jeg kanskje stille opp med et lån. Eksen min ble rasende og påstod det var tull, som sagt.

Datteren min er lei seg, for hjemme hos far er det dårlig stemning, og hun blir ikke trodd..

Drittkjerring!!! (stemor altså)

Skrevet

Har dessverre opplevd det samme. Hadde en sparebøsse til barnet mitt der jeg og besteforeldrene stadig la i mynter og noen ganger sedler. Når vi skulle tømme den så var det ingen sedler der og jeg vet at både bestefaren og jeg har lagt opp i både 200-500 hundre lapper. Ingen sedler var oppi! Det viste seg faktisk at bestemoren (som ikke er min mor, men far sin) har stjelt penger regelmessig. Har nå sluttet med sparebøsse og opprettet konto.

Anonym poster: 21cf1c999a69f543dd1a076ccc48b572

Skrevet

Oj :overrasket:

Vanskelig å komme med noen råd her.

Det er alltid skummelt å beskylde noen for nor så alvorlig, og stemor (hvis hun virkelig har gjort dette) vil sikkert nok blånekte...

Å sette penger på konto fremover kan være smart.

Regner med at far også vil følge med litt ekstra fremover, selv om han valgte å forsvare kona si.

Det kan bli vanskelig for dere å finne tilbake til den gode tonen du hadde med stemor.Jeg vet ikke om du fortsatt ønsker å ha et godt samarbeide med henne heller.

Jeg anbefaler en god samtale mellom dere to, der du i mest mulig grad stiller med åpent sinn.

Det kan jo hende at hun har problemer du ikke vet om.

Jeg forsvarer IKKE å stjele altså , bare så det er sagt !

Skrevet

Jeg tok det mest med sjokk, og som sagt tilbød jeg meg å stille med et lån hvis det står veldig dårlig til der borte, men det tok ikke stoltheten til eksen noe godt imot.

Jeg hater ikke stemor eller misliker henne nå, men jeg lurer på hva som foregår, som du La Guapa sier, det kan hende det skjer noe.

Jeg har forklart datteren min at det er ikke alt vi vet noe om, og at tyveri er ikke alltid ondsinnet, men det kan komme av forskjellige ting, det er ikke dermed sagt det er greit, men noen ganger gjør mennesker noe de egentlig ikke har helt kontroll over, og at hun ikke må være sint på stemor.

Vi har alltid hatt et ok samarbeid med henne, det hadde vært trist om det ble slutt på det.

Men pengene skal inn på konto heretter, og datter får bare ha bøsse her, så håper jeg det roer seg etter en stund.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig du er litt for snill mot stemoren. Klart datteren din skal få være sint på stemoren om hun ønsker det, det er en helt normal reaksjon. Om jeg var datteren din, så hadde jeg blitt mer sint av å bli fortalt at jeg ikke må bli sint.

Anonym poster: f30158cfab627389f3e5659f4f6992a9

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok det mest med sjokk, og som sagt tilbød jeg meg å stille med et lån hvis det står veldig dårlig til der borte, men det tok ikke stoltheten til eksen noe godt imot.

Jeg hater ikke stemor eller misliker henne nå, men jeg lurer på hva som foregår, som du La Guapa sier, det kan hende det skjer noe.

Jeg har forklart datteren min at det er ikke alt vi vet noe om, og at tyveri er ikke alltid ondsinnet, men det kan komme av forskjellige ting, det er ikke dermed sagt det er greit, men noen ganger gjør mennesker noe de egentlig ikke har helt kontroll over, og at hun ikke må være sint på stemor.

Vi har alltid hatt et ok samarbeid med henne, det hadde vært trist om det ble slutt på det.

Men pengene skal inn på konto heretter, og datter får bare ha bøsse her, så håper jeg det roer seg etter en stund.

Flott at du tar det sånn.

Du lærer datteren din å vise storsinn, det er en svært god egenskap :)

Har stemor snakket med datteren din om det jenta di sier ?

Før eller siden må det jo snakkes om hjemme hos pappa`n mener jeg.

Skrevet

Jeg synes egentlig du er litt for snill mot stemoren. Klart datteren din skal få være sint på stemoren om hun ønsker det, det er en helt normal reaksjon. Om jeg var datteren din, så hadde jeg blitt mer sint av å bli fortalt at jeg ikke må bli sint.

Anonym poster: f30158cfab627389f3e5659f4f6992a9

Ja, enig. Når man er 9 år virker slike beløp også som ganske mye penger. Noen 10- og 20-kroninger føles fort som om noen skulle tatt 1000 kr fra et voksent menneske. Og så var tyven noen hun helst skal ha tillit til også, som ikke sier unnskyld en gang. Hva lærer det henne om folks oppførsel...

Anonym poster: 3d498ead389582d61e9030b13722c5b1

• Liker 4
Skrevet

Ha sparebøssen til deg da, eller lag en konto. Hvorfor sa ikke ungen din noe til henne? Hadde det vært meg så hadde jeg startet å kjefte på stemoren.. Også kan jo datteren din si noe til pappaen sin.

Anonym poster: d0fc38a91b35db95c0412709fc6ea62a

Skrevet

Nå trenger det ikke å være tilfellet at stemor har stjelt noe,tviler på at hun hadde gått inn på rommet mens datteren din var tilstede og tok pengene mens hun så på. Jeg har også flere flotte nieser og nevøer som er flinke og pliktoppfyllende barn, men jeg har opplevd at de har kommet med en hvitløgn nå og da, ubevisst og bevisst. Det jeg mener at barn kan finne på å si ting som ikke stemmer, uten å ha noe mening om å lyve. Alle foreldre tror det beste om sine barn og jeg har opptil flere ganger sett foreldre som forsvarer barna sine; "mitt barn lyver ikke", "hun er så snill og har aldri gjort noe vondt mot noen" etc. Selv barna vanligvis ikke lyver, stjeler og gjør noe vondt mot noen, kan finne på å gjøre noe slemt en gang i blant, å si noe annet er vås.

Så jeg syns du skal roe deg litt deg, ha oversikt over hvor mye penger hun har i sparebørsen, så oppdager du om penger blir borte. Kan også hende at datteren din selv leker med pengene når ingen er tilstede, glemme hvor hun har lagt dem eller gjemmer dem bort.

Skrevet

Hvis stemor tok penger, så kan det jo være hun gjorde det fordi hun trengte kontanter f.eks ( jeg har flere ganger måtte låne 20-40 kr fra min sønn til f.eks buss, fordi jeg glemmer kontanter).

Hun kunne selfølgelig spurt, men hun visste jo ikke hvor datteren din var...

Nå er dette blitt stort oppstyr av, og selfølgelig blånekter hun.

Poenget mitt er at dette kan være en engangshendelse (som etter dette ikke kommer til å skje igjen).

Hvis hun regelmessig tar en del penger ut fra sparebørsen, ville dere ikke merket det? Da ville jo ikke beløpet i sparebørsen økt. Hvis hun er en tyv, så tror jeg neppe hun tar type 10 kr i uken...

Ville nok møtt henne med et åpent sinn, da har du størst sjanse for at hun innrømmer det. Om dere har et ok samarbeid fra før og du har snakket med henne på en vennlig og åpen måte -og hun forsatt ikke kan innrømme det, så ville jeg begynt å tro at dette var en misforståelse.

Anonym poster: 3a03595ebe2479cfb72a37eceab4eb1f

• Liker 2
Skrevet

Hvis stemor tok penger, så kan det jo være hun gjorde det fordi hun trengte kontanter f.eks ( jeg har flere ganger måtte låne 20-40 kr fra min sønn til f.eks buss, fordi jeg glemmer kontanter).

Hun kunne selfølgelig spurt, men hun visste jo ikke hvor datteren din var...

Nå er dette blitt stort oppstyr av, og selfølgelig blånekter hun.

Poenget mitt er at dette kan være en engangshendelse (som etter dette ikke kommer til å skje igjen).

Hvis hun regelmessig tar en del penger ut fra sparebørsen, ville dere ikke merket det? Da ville jo ikke beløpet i sparebørsen økt. Hvis hun er en tyv, så tror jeg neppe hun tar type 10 kr i uken...

Ville nok møtt henne med et åpent sinn, da har du størst sjanse for at hun innrømmer det. Om dere har et ok samarbeid fra før og du har snakket med henne på en vennlig og åpen måte -og hun forsatt ikke kan innrømme det, så ville jeg begynt å tro at dette var en misforståelse.

Jeg tror også det må ha vært pga noe lignende, hun trengte veksel til buss/parkometer e.l. Og Lurer litt på om det var verdt å ofre god stemning og samarbeid for å konfrontere sporenstreks og tilby å låne de penger? Det er ganske nedlatende.

Stemor skulle ha respektert at det var stedatter sine penger men det kan gå fort i svingene noen ganger og man må ta en snarvei, tviler på at dette er systematisk tapping av jenta sine sparepenger.

• Liker 4
Skrevet

Vi bor et sted uten muligheter for å ta ut penger, det har hendt kanskje 1-2 ganger at jeg har glemt å sørge for at jeg har cash og har måttet låne et par 20-kroninger til bussen fra stebarnets sparebøsse. De pengene har jeg selvfølgelig betalt tilbake samme kveld. <br /><br /> Anonym poster: cc487f623b6ace062fd3f0ba89bb3a9d

• Liker 1
Skrevet

Meg ovenfor, ville bare legge til at jeg synes samtidig det er rart å "blånekte" når hun blir tatt på fersken. Hvis hun trengte å låne til bussen, kunne hun bare forklart det. <br /><br /> Anonym poster: cc487f623b6ace062fd3f0ba89bb3a9d

• Liker 2
Skrevet

Meg ovenfor, ville bare legge til at jeg synes samtidig det er rart å "blånekte" når hun blir tatt på fersken. Hvis hun trengte å låne til bussen, kunne hun bare forklart det. <br /><br /> Anonym poster: cc487f623b6ace062fd3f0ba89bb3a9d

Synes ikke det er så rart når det blir laget så stor sak ut av det. Og har man først nektet, så må man jo holde seg til den historien.

Synes egentlig det er rarere at 9-åringen ikke konfonterte stemor direkte eller sa i fra til far, men ventet med å si det til hun var hjemme hos mor. Det blir et argument for at dette er en misforståelse.

Skrevet

Synes egentlig det verste her er at datteren din ikke blir trodd, det kan være svært vondt og ødeleggende for et barn. Normalt vil ikke barn dikte opp slike ting. Å låne er jo greit, men da synes jeg man bør ha såpass respekt at man spør pent om barnet er til stede. Å spørre pent gjelder jo ikke bare for barn:P

Men synes også du kan høre med datteren din om hun vil flytte sparebøssen til et annet sted(ikke nødvendigvis til deg), eller en annen kreativ løsning(la mine sparepenger i uthulte bøker da jeg var lita, lol).

Anonym poster: e93cb7fee43349b21a639f07d946c57d

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Synes egentlig det er rarere at 9-åringen ikke konfonterte stemor direkte eller sa i fra til far, men ventet med å si det til hun var hjemme hos mor. Det blir et argument for at dette er en misforståelse.

Det er da ikke rart det! Alle er nok ikke like tøffe som deg.

Jeg hadde aldri turt å konfrontere stemoren min, eller en hvilken som annen voksen, med slikt da jeg var er barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...