Krysanti Skrevet 14. september 2012 #1 Skrevet 14. september 2012 Jeg har så lyst til å lære et håndarbeid, og har tenkt på både strikking og hekling. Jeg kan ingen av delene, er helt grønn, og selv om jeg har tilgang på noe hjelp vil det for det meste være selvlæring ved hjelp av nett og bøker. Hva er lettest å lære? Hva er morsomst?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #2 Skrevet 14. september 2012 Hekling er lettest mener jeg. Da har du kun ei maske å holde rede på, ikke en hel pinne full. Mye lettere å pakke ned i veska, og om du skulle trene å rekke opp noe en det ikke noe problem å hente maska igjen. I motsetning til strikking, hvor du har hundreogørten tusen masker som lever sitt eget liv, ramler av pinnen o.l. Anonym poster: 31e5cf5bace0d7653cf8b689ec646d98 2
Krysanti Skrevet 14. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2012 Hurra, det var det jeg ville høre, for jeg vil helst lære å hekle! Bestemorsteppe here I come!
Kvist Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 Grunnmaskene i strikking er ikke vanskelig, og bruker du rundpinner (sånne med myk vaier i mellom) er det svært skjelden man mister masker også. Joda grunnmaskene i hekling er kanskje enda enklere, men jeg synes strikking gir deg mulighet til å lage noe ordentlig uten å være særlig flink. Kan du rett og vrang, enkel øking og felling så kan du i prinsippet strikke deg en helt ny garderobe. Jeg synes også strikking er morsomst, liker at det er så stor variasjon. Du kan begynne med en enkel hals/skjerf i mykt ullgarn og så kan du strikke samme oppskriften en gang til med et pusete garn og vips har du et helt annet plagg. Strikkeskolen til Drops er ålreit, samme med youtubevideoer. Det eneste er at som helt nybegynner hadde jeg prøvd å holde meg til skandinaviske youtubevideoer, vi strikker bittelitt annerledes enn resten av verden og de ekstra håndbevegelsene i de amerikanske videoene forvirret meg til å begynne med. Pickles.no har gode videoer og instruksjoner, men såvidt jeg husker regner de med at du kan enkel rett og vrang. Pickles har forøvrig gode oppskrifter også, mye av det bruker tykt garn og tykke pinner så det går fort fra start til du har noe å vise fram Lykke til! 2
Niennas Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Hekling er vesentlig lettere enn strikking. Det er også mindre utstyr (med tanke på at du kun trenger heklenåler i diverse størrelser. Med strikking så har du jo både strømpepinner (5 "rette" pinner) og rundpinner, for å ikke snakke om hjelpepinne hvis du skal strikke fletter). Begge deler er morsomt, spesielt hvis du liker den slags. Jeg "kunne strikke" i den forstand at jeg kunne strikke rette masker (type skjerf), da jeg for et år siden lærte meg å hekle. har heklet mye flott, men det tok ikke lang tid før jeg følte at jeg "mestret kunsten". Nå holder jeg på å strikke, da jeg føler at det er mer utfordring (på en morsom måte). 1
Kvist Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Med strikking så har du jo både strømpepinner (5 "rette" pinner) og rundpinner, for å ikke snakke om hjelpepinne hvis du skal strikke fletter). Strømpepinner er da rimelig overflødig. Trodde det bare var "gamle damer" som fortsatt brukte dem til sokker jeg. Jeg bruker rundpinner til alt og det er sååå mye lettere enn å styre med de fem glatte pinnene. Søk på "magic loop knitting" for å se teknikken.
Niennas Skrevet 14. september 2012 #7 Skrevet 14. september 2012 Strømpepinner er da rimelig overflødig. Trodde det bare var "gamle damer" som fortsatt brukte dem til sokker jeg. Jeg bruker rundpinner til alt og det er sååå mye lettere enn å styre med de fem glatte pinnene. Søk på "magic loop knitting" for å se teknikken. Jeg er bare 23... Hehe Tja, jeg foretrekker fortsatt strømpepinner framfor magic loop, men det er vel bare en vanesak gjetter jeg på. Har prøvd å strikke med magicloop 2 forskjellige ganger, begge gangene har jeg knotet veldig, og det har ikke blitt fint. Da synes jeg det er enklere med strømpepinnene (selv om jeg er en kløpper på å miste en eller to av de.. )
Niennas Skrevet 14. september 2012 #8 Skrevet 14. september 2012 Jeg er bare 23... Hehe Tja, jeg foretrekker fortsatt strømpepinner framfor magic loop, men det er vel bare en vanesak gjetter jeg på. Har prøvd å strikke med magicloop 2 forskjellige ganger, begge gangene har jeg knotet veldig, og det har ikke blitt fint. Da synes jeg det er enklere med strømpepinnene (selv om jeg er en kløpper på å miste en eller to av de.. ) Uansett mer "utstyr". Hvis du f.eks. skal strikke en ullbukse, som jeg strikker nå, så hadde jeg trengt rundepinne str 3 - 40 cm, rundepinne str 3,5 - 40 cm og rundpinne 3,5 - 80 cm.
Kvist Skrevet 14. september 2012 #9 Skrevet 14. september 2012 Uansett mer "utstyr". Hvis du f.eks. skal strikke en ullbukse, som jeg strikker nå, så hadde jeg trengt rundepinne str 3 - 40 cm, rundepinne str 3,5 - 40 cm og rundpinne 3,5 - 80 cm. Det er jeg enig i. Men du får i hvertfall ei ullbukse som er myk og god. Jeg har enda tilgode å se ei hekla ullbukse tror jeg
Krysanti Skrevet 14. september 2012 Forfatter #10 Skrevet 14. september 2012 Jeg skal på sikt lære meg begge deler altså, men har hatt mest lyst til å begynne med hekling. Det er bare det at jeg har trodd at det er så vanskelig å hekle. Men da skjønner jeg jo at jeg like gjerne kan begynne min håndarbeidskarriere med hekling! Takk for svar alle sammen!
Ruskemor Skrevet 14. september 2012 #11 Skrevet 14. september 2012 Syntes det er like vanskelig å hekle som å strikke. Men med hekling er det enklere å lage noe uten å måtte sy sammen etter på. Holder fortiden på å hekle en bamse og det er veldig enkelt følger ikke oppskrift. Kan vel også nevne at jeg lærte å hekle for 6 måneder siden :D 1
Niennas Skrevet 14. september 2012 #12 Skrevet 14. september 2012 Det er jeg enig i. Men du får i hvertfall ei ullbukse som er myk og god. Jeg har enda tilgode å se ei hekla ullbukse tror jeg Jeg har sett det (søkte oppskrifter etter det på nettet), men fint var det ikke. Hekling er supert for kosedyr, klær til dukker, bolero eller andre små plagg, noe kjøkkentekstil og (baby)tepper. Bestemorruter er en fin ting å øve seg på!
Kvist Skrevet 14. september 2012 #13 Skrevet 14. september 2012 Jeg har sett det (søkte oppskrifter etter det på nettet), men fint var det ikke. Hekling er supert for kosedyr, klær til dukker, bolero eller andre små plagg, noe kjøkkentekstil og (baby)tepper. Bestemorruter er en fin ting å øve seg på! Da er vi jo enige da Så egentlig så er greia at begge deler kan være lett eller komplekst avhengig av både oppskrift, erfaringsnivå og garntykkelse. Hekling gir et "fast" resultat og holder godt på fasongen, mens strikking er elastisk og fleksibelt. Rett og slett to ulike bruksområder, et teppe av bestemorsruter er jo deilig og vakkert, mens et strikket teppe av samme garn vil være mykere. Hehe, og den heklebuksa skulle jeg gjerne ha sett. De plaggene jeg har sett som er heklet og gode å ha på er heklet med ganske mye hullmønster. Regner med at det er for å skape fleksibilitet.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #14 Skrevet 14. september 2012 Det viktigste er at man lager noe man har LYST til å lage - så om du helst vil lære å hekle så start med det! Verken hekling eller strikking er spesielt vanskelig å lære seg, så du klarer nok helt sikkert å lære begge deler Anonym poster: 10667d338fc8b67cef63c93000dadc4e
Gjest Nica. Skrevet 14. september 2012 #15 Skrevet 14. september 2012 Det viktigste er at man lager noe man har LYST til å lage - så om du helst vil lære å hekle så start med det! Verken hekling eller strikking er spesielt vanskelig å lære seg, så du klarer nok helt sikkert å lære begge deler Anonym poster: 10667d338fc8b67cef63c93000dadc4e Enig. Jeg tror det beste er å finne noe du vil lage, så finner du ut av teknikkene og sånn etterhvert som du får behov for det.
Krysanti Skrevet 17. september 2012 Forfatter #16 Skrevet 17. september 2012 Takk folkens! Nå er jeg i gang med å lære med å hekle, får litt hjelp av ei på jobb til selve teknikkene og de vanligste masketypene og sånt, sånn at jeg etterhvert på egenhånd kan begynne å leke meg med oppskrifter. Det er jo knallgøy, og jeg gleder meg til heklingen sitter såpass i fingrene at jeg kan begynne å strikke også.. Hehe. Takk for svar folkens!
KristineS Skrevet 24. september 2012 #17 Skrevet 24. september 2012 Etter hvert som du kommer i gang med heklinga er det masse fine oppskrifter å finne gratis på nett. ravelry.com har tusenvis av oppskrifter med bilder gratis, men det meste er på engelsk. Men om hekleforkortelsene begynner å sitte er det bare å bruke skjemaet her http://lysstreif.blogspot.no/2010/02/hekling-pa-engelsk.html for å finne ut hva de forskjellige tilsvarer på engelsk. Lykke til med en morsom håndarbeidshobby =) Har selv heklet både pulsvarmere, skjerf, lue, bamser m.m. Og nå holder jeg på med lappeteppe med bestemorsruter.
^^Belle^^ Skrevet 27. september 2012 #18 Skrevet 27. september 2012 (endret) Det er jeg enig i. Men du får i hvertfall ei ullbukse som er myk og god. Jeg har enda tilgode å se ei hekla ullbukse tror jeg Jeg hekler ullbukser. Men klart, man får mer variasjon med strikking enn hekling da. Disse forresten, og de blir myke, gode og tøyelige. Man må jo selvsagt bruke rett garn da, den første jeg heklet står omtrent av seg selv. ------ For å svare på spørsmålet: jeg hekler og synes det er en million ganger lettere enn strikking. Fordi jeg er flink synes jeg også det er mye gøyere. Heklet nettopp ferdig en ullbukse i går og neste prosjekt ut er en heklet babyjakke. Så det trenger ikke å være bare småting og tepper man hekler heller. Endret 27. september 2012 av ^^Belle^^
Kvist Skrevet 27. september 2012 #19 Skrevet 27. september 2012 Oi, så moro Hvordan får du buksa myk og fleksibel? Og blir den elastisk? Hvordan er den å bevege seg i?
^^Belle^^ Skrevet 27. september 2012 #20 Skrevet 27. september 2012 Oi, så moro Hvordan får du buksa myk og fleksibel? Og blir den elastisk? Hvordan er den å bevege seg i? Jeg tror kanskje det har noe med teknikken å gjøre, for man hekler ikke rundt, men snur ved hver avsluttede runde. Så da ser jo buksen mer strikket enn heklet ut også. Og garnet er selvsagt viktig. Bruker et litt tynnere garn enn det står i oppskriften, men hekler normal fasthet. Da blir buksen litt kortere, men noenlunde like bred som den i oppskriften. Jeg bruker forresten det som heter Silja fra Sparkjøp. 80% ull, fasthet på 26 masker og nål nummer 6.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå