Gå til innhold

Hjelp meg finne ut hvordan jeg kan få til et kjøpekontrakt for leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har betalt hele mitt BSU inn til megler men må betaleskatt for det hvis jeg ikke leverer inn et kjøpekontrakt til banken. Det er min samboere som får lån og da er det han som står på leiligheten også.

Vi har bestemt at jeg skal få halve verdien av leiligheten når vi selger og hvis det tar slutt før det så skall jeg også få de penger jeg har betalt inn fra mitt BSU.

Nå er det slik at jeg er svensk, ung og ikke har en anelse om hvordan jeg skall få til at skrive ett slik kontrakt. Noen som vet hvordan og kanskje kan hjelpe meg finne et slik kontrakt på nettet? Trenger jeg å ha en advokat som godkjenner dette eller rekker det med et "hvem som helst-vittne"?

Føler at dette kan bli riktigt dumt for meg hvis jeg ikke får det til på rett sett og er litt nervøs nå.. Men borde vell ikke være så vanskelig?

tusen takk alle :)

Anonym poster: fd58dacfad2b0e2ea2c3a2540a517dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har betalt direkte inn på meglerens konto så burde det jo være mulig å få en signert bekreftelse fra dem om at du har brukt BSU-pengene på bolig. Jeg ville forhørt meg om det er godt nok for banken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har betalt direkte inn på meglerens konto så burde det jo være mulig å få en signert bekreftelse fra dem om at du har brukt BSU-pengene på bolig. Jeg ville forhørt meg om det er godt nok for banken din.

Det var skattetaten som sade at det var den måten som de gjennom banken kunde godkjenne det.... Glemte skrive det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står du ikke du også oppført som kjøper av leligheten, sammen med din samboer, i kjøpekontrakten ?

Nei, fordi jeg som student ikke kan få lån. Trenger derfor og skrive meg på et eget kjøpekontrakt som ikke gjør meg ansvarlig for lånet (ettersom jeg ikke har nok med inntekt til det) men som gjør at skattetaten kan godta at min BSU har blitt brukt til kjøp av bolig til meg (og samboer). Vet ikke hvordan man gjør det i ettertid men det var fullt mulig sa de på skattetetaten uten mer informasjon om hvordan.. =/

Trengte ikke å være at "tinglyst" dokument (hva det nå enn er) men trengte å gjelde slik at de fikk bevis på at jeg også er med i boligen...

Surrete, sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Du har betalt inn et beløp fra din BSU (dvs din egenkapital-sparing) og du skal ikke stå som kjøper/eier av boligen?? Det vil si at du gir pengene fra deg uten å ha sikkerhet for å få de tilbake igjen? Du MÅ ikke ta opp lån for å få stå på kjøpekontrakten.

Det du absolutt bør gjøre er følgende:

1. Stå på kjøpekontrakten sammen med din samboer!! Du har kjøpt boligen du også, MEN stå med en eier-andel på f.eks 10% (regn ut hvor mange prosent av kjøpesummen du har betalt og la det være din eier-andel)

2. Stå på skjøtet som sendes inn til tinglysning, her også med din eier-andel på f.eks 10%

Og hvis du ikke gjør noe av det jeg skriver, så sørg for å ha en vanntett samboerkontrakt iallefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Du har betalt inn et beløp fra din BSU (dvs din egenkapital-sparing) og du skal ikke stå som kjøper/eier av boligen?? Det vil si at du gir pengene fra deg uten å ha sikkerhet for å få de tilbake igjen? Du MÅ ikke ta opp lån for å få stå på kjøpekontrakten.

Det du absolutt bør gjøre er følgende:

1. Stå på kjøpekontrakten sammen med din samboer!! Du har kjøpt boligen du også, MEN stå med en eier-andel på f.eks 10% (regn ut hvor mange prosent av kjøpesummen du har betalt og la det være din eier-andel)

2. Stå på skjøtet som sendes inn til tinglysning, her også med din eier-andel på f.eks 10%

Og hvis du ikke gjør noe av det jeg skriver, så sørg for å ha en vanntett samboerkontrakt iallefall!!

Ja, det var det vi tenkte ordne nå i ettertid men vet ikke hvordan. Er det gjenomm megler jeg gjør dette? Ettersom jeg skall betale halve "leie" hver måned så skal jeg stå for halve leiligheten men blir jeg da ansvarlig hvis han ikke klarer å betjene lånet?

Jeg er student og han fulltidsarbeider og nå skylder han meg 11000:- etter bare en måned fra at jeg begynnte å regne. Da har jeg bare regnet kostnader som bare har vart hans eller 50% av det vi kjøpt til barnet vårt. Mat har jeg betalt men det skall han betale ett par uker fra hans lønningsdag. Derfor er jeg litt urlolig at hvis jeg står på kjøpekontrakten da også blir ansvarlig for å betala lånet? Han er bare drit dårlig med økonomi.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det vi tenkte ordne nå i ettertid men vet ikke hvordan. Er det gjenomm megler jeg gjør dette? Ettersom jeg skall betale halve "leie" hver måned så skal jeg stå for halve leiligheten men blir jeg da ansvarlig hvis han ikke klarer å betjene lånet?

Jeg er student og han fulltidsarbeider og nå skylder han meg 11000:- etter bare en måned fra at jeg begynnte å regne. Da har jeg bare regnet kostnader som bare har vart hans eller 50% av det vi kjøpt til barnet vårt. Mat har jeg betalt men det skall han betale ett par uker fra hans lønningsdag. Derfor er jeg litt urlolig at hvis jeg står på kjøpekontrakten da også blir ansvarlig for å betala lånet? Han er bare drit dårlig med økonomi.....

Ring til megler du :) Dette ordner seg! Har din samboer allerede vært til megler og skrevet under på papirene? Hvis han har vært der, så kan det hende at det blir litt "papir-styr". Dvs megleren må skrive en ny kontrakt som både du, din samboer og selgerne må signere på. Evt lage en allonge til kjøpekontrakt (spør megler!).

For at man skal bli ansvarlig for lånet så må du fysisk skrive under på lånedokumentene! Avklar dette med banken, gi klar beskjed om at du har betalt inn egenkapital fra BSU, og dette er det eneste du skal betale.

Edit:

Var litt rask her.. Har dere tatt over leiligheten allerede?? Da blir det et problem.. Da må dere snakke med megler om å evt sende inn en inkuriepåtegning til Statens kartverk, det kan ta ganske lang tid..... Uansett, ta kontakt med megler!

Endret av Litjpusi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke BSU på en bolig du ikke eier? Høres ut som en veldig dårlig ide, og da vil vel heller ikke vilkårene for skattefritaket du har fått være oppfylt?

Dersom det faktisk er så at du skal eie boligen må du jo stå på kjøpekontrakten med den andelen du skal ha. Du blir ikke ansvarlig for lånet i tillegg med mindre du skriver under separate papirer på det.

Du kan selvsagt også lage en egen kontrakt med din samboer på at du kjøper en andel av boligen fra ham (istedenfor den selgeren dere faktisk har kjøpt fra), men dersom dette ikke tinglyses kan banken tvangsselge boligen om lånet misligholdes, uten at du får din andel. Du har ingen beskyttelse mot tredjemenn uten tinglysing.

Endret av Glitnir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere ikke er gift så må du stå som (med)eier av boligen for at det skal være gyldig bruk av bsu pengene dine.

Du må altså stå i Kjøpekontrakten og det må tinglyses. Banken til samboeren din må også involveres, han kan ikke ta opp lån med pant i deres felles bolig uten at du står som medlånetaker el realkausjonist <br /><br /> Anonym poster: 21ceae3663184f76cd5963e5bae30123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...