Rosebud Skrevet 14. september 2012 #1 Del Skrevet 14. september 2012 Hei, Jeg har skrevet en liknende tråd tidligere, men fant den ikke igjen, så lager en ny. Jeg er glad i planter og har masse store krukker med blomster og busker rundt huset. Men i Bergen regner det forferdelig mye, og pottene flommer over! Jeg har tømt av vannet på toppen med jevne mellomrom, men jorda er jo fremdeles søkkvåt... Og med stadig nye regnskyller er det ikke lett å få tørket dem. Noen tips til hvordan jeg kan redde plantene, og unngå dette problemet gjennom høsten? Det er hull i krukkene, og leca i bunn. Er det for eksempel en ide å legge en slags duk langs jorda som beskyttelse? Bark? Stein? Hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 14. september 2012 #2 Del Skrevet 14. september 2012 Du kan prøve paraply eller lage en provisorisk teltduk over? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 14. september 2012 #3 Del Skrevet 14. september 2012 Ville også prøvd å få dem "under tak" i slike regnfulle perioder. Ingen blomster liker å stå med føttene konstant i vann. Kanskje en gammel parasoll e.l. kunne gjøre nytten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 14. september 2012 #4 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg tar pottene mine under tak når det regner som verst, det er det eneste som nytter.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #5 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg har også store potter med stauder stående ute i Bergen, og har hatt flere av dem i årevis. De klarer seg da helt fint! Det kan være en idé å blande sand i jorden når man planter, så bedrer man dreneringen. Men min erfaring gjennom flere år er at tørke om sommeren (særlig når det er varmt og mye vind) er et mye større problem med krukkehage enn regnet er. Anonym poster: 7698dff5b8f443777e36b83ff1b5f6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosebud Skrevet 17. september 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 17. september 2012 Takk for svar. Har nå flyttet en del under tak, men hadde egentlig håpet på en penere løsning hvor krukkene kunne stå der de var tiltenkt... Har ikke nok utendørstak til alle heller - har masse planter! Tar gjerne imot flere tips om noen har. Til siste Ab: takk for tips om sand, skal prøve det neste gang jeg potter om noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smula Skrevet 17. september 2012 #7 Del Skrevet 17. september 2012 Har du borret hull under, eller på siden lang nede på krukkene? På den måten renner det ut en del overflødig vann. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 17. september 2012 #8 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg fikk tips av en gartnerdame om å borre hull i pottene, så legge leca nederst, deretter barkduk og så jord. Plantene mine har i alle fall vært veldig fine i år, og det har regnet nloe voldsomt på Østlandet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #9 Del Skrevet 17. september 2012 Trådstarter skriver jo at det er hull i pottene og leca nederst. Men lurt med duk helt nederst (slik at lecakulene ikke ramler ut hullet), og duk over lecaen (slik at den ikke blander seg helt med jorden). Og så kan krukkeføtter i keramikk være en god idé - dvs få krukkene et par cm opp fra bakken, slik at man bedrer dreneringen ytterligere. Anonym poster: 7698dff5b8f443777e36b83ff1b5f6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 17. september 2012 #10 Del Skrevet 17. september 2012 Istedenfor duk kan du bruke en lang knestrømpe av nylon.Slipp leca kulene opp i strømpa og knyt igjen. Da kan du rebruke lecaen og slipper at planten vokser inn i lecaen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 17. september 2012 #11 Del Skrevet 17. september 2012 Lecakuler (i strømpe dersom du har skikkelig store krukker slik som meg, - da er hullene i bunnen så store at Lecakuler i løsvekt bare triller rett ut gjennom hullene). Duk (som ikke er potte tett men som drenerer vann igjennom). Og, ikke minst; krukkeføtter som hever krukkene opp fra underlaget slik at vannet som kommer ut i bunnen av krukkene faktisk får lov til å renne ut. Lille-pus dyrker epler i krukker på balkongen (til naboenes store forundring) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 17. september 2012 #12 Del Skrevet 17. september 2012 Istedenfor duk kan du bruke en lang knestrømpe av nylon.Slipp leca kulene opp i strømpa og knyt igjen. Da kan du rebruke lecaen og slipper at planten vokser inn i lecaen Lecakuler (i strømpe dersom du har skikkelig store krukker slik som meg, - da er hullene i bunnen så store at Lecakuler i løsvekt bare triller rett ut gjennom hullene). Gulltips! Dette må eg hugsa på til våren kjem. Duk (som ikke er potte tett men som drenerer vann igjennom). Og, ikke minst; krukkeføtter som hever krukkene opp fra underlaget slik at vannet som kommer ut i bunnen av krukkene faktisk får lov til å renne ut. Lille-pus dyrker epler i krukker på balkongen (til naboenes store forundring) Wow! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 17. september 2012 #13 Del Skrevet 17. september 2012 Gulltips! Dette må eg hugsa på til våren kjem. Wow! Nylonstrømper er superlurt Kjøpe de billigste som finnes, eller spørre fruen pent om hun ikke kan legge de med huller og de raknede i en pose nå over vinteren (hver gang det går en strømp/-bukse så havner den i posen, klar for våren som skal komme). Mistenker at årets såkalte 'sommer' medfører at det blir med eplekarten i år gitt - stolt som en hane jeg. I fjor var det første året og 7 epler fordelt på to trær, i år er det 11 epler på to trær Små søyleepletrær da altså, ikke sånne svære geraniumtrær i fri dresur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosebud Skrevet 17. september 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 17. september 2012 Tusen takk for gode tips, nylonstrømper skal testes neste gang jeg graver opp! Tenker jeg kan prøve å få hullene litt større, kanskje det hjelper. Potteføtter hadde jeg ikke tenkt på - lurt! Regner med Plantasjen har det..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 18. september 2012 #15 Del Skrevet 18. september 2012 Du kan bruke steiner eller småplanker som føtter.Men også fåes det slike som ser kule ut.Hagesenter og plantasjen burde ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzard Skrevet 18. september 2012 #16 Del Skrevet 18. september 2012 Ser du bara till så att de inte står i vatten så ska det inte göra något. Men har du växter som inte vill ha fuktigt runt sina rötter så måste du ge dem en jord som inte suger i sig vattnet och behåller det (torv), som ngn skrev att blanda i mera sand. Nackdelen med det, är att de blir mycket torrare på sommaren, men det är för det mesta blommor som gillar torka som inte vill ha fuktigt runt sina rötter. Man kan även blanda in leca i jorden för att få den luftigare, Leca finns ju i en massa olika storlekar och det blir bäst om man blandar in de små 5-10mm i jorden. Tror att du måste blanda din egen jord utifrån köpejord för att få det att fungera för dina blommor och prova dig fram lite. kan vara lite svårt om du har jättestora plantor i stora krukor. Det låter som om du har för "tät" jord om du kan hälla av dem vatten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå