Gå til innhold

mat som står ute...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg "hysterisk" når jeg ikke vil spise f.eks gamle middagsrester fra gårsdagen

hvis det ikke har stått i kjøleskap over natten?!

Min "bedre"halvdel mener jeg er det... :eeeh:

Jeg mener maten blir dårlig(-ere), varmen gir grobunn til diverse ulumskheter

jeg ikke ønsker å få i meg! :kvalm:

Tenk om jeg kunne finne noe på det store Internett som kunne overbevise ham også... :wink::Nikke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Eeeh...

Samboeren din burde fått et aldri så lite kurs i kjøkkenhygiene...

DU har rett, bakteriene florerer når maten står ute over natta. Stå opp før ham og kast restene!

Skrevet

Nei!!!

Jeg skjønner meg heller ikke på gutter som lar middagsrestene stå på kjøkkenbenken over natten, for så å spise dem til middag nest dag..

Skrevet

Nei, du er ikke hysterisk!

Jeg spiser aldri mat som har stått på kjøkkenbenken over natten.

Tips for å få avvent ham; lag risengrynsgrøt en passe varm sommerdag, og la den stå på benken over natten. Spør ham så om han kan tenke seg å spise den dagen etter......

Skrevet

Hverken jeg eller samboeren min kunne tenke oss å spise rester som har ligget i romtemperatur over natten. I tillegg til å gi grobunn for bakterier blir jo overflaten gjerne tørr og ekkel.

Gjest Zalomine
Skrevet

Avkjøles og står i kjøleskapet over natta. Ellers spises det IKKE neste dag nei.

Du er ikke hysterisk, du er normal.

Skrevet

I utgangspunktet skal alle rester i kjøleskap her i huset. Men det har da skjedd at vi har glemt det, fx ris og spist det dagen etter. Og jeg har aldri blitt dårlig av det.

Ikke ideelt, nei, men det går an. Såpass tror jeg faktisk de fleste tåler.

Skrevet

Det er en grunn til at dette ikke er lov på storkjøkken...

Skrevet

Jeg mener maten blir dårlig(-ere), varmen gir grobunn til diverse ulumskheter

jeg ikke ønsker å få i meg! :kvalm:

Det er klart det blir mer bakterier i mat som står i romtemperatur, men her spiller faktisk krydder en sentral rolle.

Ved å tilsette f.eks hvitløk og chilli - vil det knapt komme bakterier til.

Men er det mye pepper i maten, vil det gi utolig gode forhold for bakteriene. Så her må man være forsiktig!!!

Gjest Carmelita
Skrevet

Jeg spiser aldri mat som har stått ute!

Skrevet

Liker ikke at mat står ute et par timer engang jeg :-?

Skrevet

Vi lar aldri mat stå ute - den skal selvfølgelig oppbevares i kjøleskap!

Men svigermor gjør dette og serverer gjerne koteletter som har stått på kjøkkenbenken et døgn. Jeg får nesten hysterisk anfall, samtidig som jeg prøver å være høflig og diskret. En ting er å bli matforgiftet selv, men barna mine skal jo spise dette også...

Skrevet

Rester skal avkjøles så raskt som mulig, og settes i kjølekskapet.

Har du mye rester spre det utover et fat sånn at det kjøles ned raskest mulig, sett det gjerne på en rist sånn at det kommer luft til under også.

legg det så i egnet beholder, og sett i kjøleskapet.

Skrevet

Mat som står på kjøkkenbenken over natta blir jo en smule hard og tørr.. :oops:

Skrevet

Dersom jeg glemmer å sette matrester kaldt, går de rett i søpla dagen etter!

Skrevet

Kunne aldri falle meg inn å spise mat som har stått ute. Noe så ekkelt!

Skrevet

Det var svært da :o

Grøt og sånt spiser ikke jeg heller om den har stått ute av kjøleskapet over flere timer...

Men gryteretter, supper og sånt går fint dagen etter - det skal da tross alt kokes skikkelig opp igjen uansett, tror det er de færreste bakterier som overlever å kokes. Uansett aldri blitt syk av det.

Samme med pizza, og andre "tørre" ting. Går helt greit å la det stå ute over natta...

Lurer litt på hva som egentlig er tema her egentlig - gjelder det ALLE matvarer (inkludert feks rundstykker?!), eller gjelder det kjøttvarer (rått kjøtt?) og annet som er veldig lett fordervelig? Eller hvor går grensen?

Skrevet

For oss gjelder det middagen!

Risotto, spagetti, koteletter, fisk, you name it... :o :wink:

Forresten har jeg vist gubben denne tråden, og han ble litt :oops: :flau: og sier han skal jobbe med saken... :wink::ler:

Skrevet

Vil man ha oppkast og diare så er det bare å la maten stå bå benken til dagen etter,full av bakterier :kvalm:

Og det gjelder all slags mat,unntatt brødmat da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...