Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente i slutten av 20-årene som nok alltid har trodd på en høyere makt og vært svært tiltrukket av kristendommen, men jeg føler at det livet jeg lever ikke passer inn i kristendommen, og at jeg ikke har noen mulighet til å "bli kristen".

Jeg har to barn utenfor ekteskapet, sammen med min samboer som jeg elsker over alt på jorden. Siden det å få barn utenfor ekteskapet er en synd, vil det si at jeg må be om tilgivelse og angre på dette. Og det må jo være på ekte. Men hvordan skal jeg klare å angre på barna mine, som er verdens mest fantastiske barn? Denne synden vil jo også henge med meg resten av livet - det er absolutt ingenting jeg kan gjøre med at de ble født utenfor ekteskapet.

I tillegg er jeg ikke klar til å gi slipp på det livet jeg har. Jeg er et menneske med sterk moral og med gode, sunne verdier, men jeg synder allikevel. Jeg er glad i sex, og jeg er glad i å ta meg et glass vin til maten. Jeg finner ikke noen motivasjon til å si at "nå er det slutt på å ha det gøy, slutt på å kose seg med et glass vin, slutt på å ha det gøy i senga - nå skal jeg sitte hjemme og være alvorlig hver dag".

Må man være alvorlig, konservativ og ha det minst mulig gøy for å være kristen?

Ufattelig frustrerende dette. Jeg vet jeg er et svakt menneske, men jeg klarer bare ikke å motivere meg til å legge fra meg alt det som gir meg glede i hverdagen...

Anonym poster: 0b8af9378c7be840a00be7d7e1d19b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i "å bli kristen"?

• Liker 4
Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Du trenger ikke slutte med å ha det moro i senga eller drikke vin for å være kristen. Slutte å ha det gøy trenger du heller ikke..

• Liker 9
Skrevet

Sier meg enig med NerdMedSverd.

• Liker 2
Skrevet

Hvor står det at man ikke kan nyte sex og vin til maten når man er kristen? Aldri hørt om det før...

• Liker 7
Skrevet

Livet er ikke over om du blir kristen. Nei, kristne sitter ikke og er alvorlige hele tiden. Kjenner du noen kristne? Er de alvorlige hele tiden?

• Liker 1
Skrevet

Jesus gjorde vann til vin og på den tiden han levde var det vanlig å drikke druejuice/vin fordi dette var renere enn vannet som fantes på den tiden, de sanitære forholdene gjorde at vannet var skittent og fullt av bakterier. Det bibelen sier noe om er det å bli full og leve etter "fylla har skylda" filosofien. Så det behøver du ikke tenke på :) Jesus døde også for dine synder på korset, så om du tror på Jesus så gjør det ikke noe at du ikke kan "omgjøre" syndene dine. ALLE mennesker synder. På Jesu tid fantes det heller ikke store kirkelige bryllup med prest, vielse, blomster, brudekjole, fest osv.. Det å "være gift" har endret seg mye på 2000 år, og har nok en annen betydning for oss enn det hadde for dem som skrev bibelen. Du og din kjære kan love hverandre evig troskap overfor Gud, mere forventer han ikke :) Verken Gud, Jesus eller den hellige ånd byr seg om forlovelsesringer og store fester! Dersom du har tatt i mot Guds budskap, så kan du annse deg som kristen. Prøv å være den beste personen du kan, ingen forlanger mere. :)

Anonym poster: 6c34ad366cf8d56f47c4bad0fc99f062

• Liker 10
Skrevet

Kanskje lære litt mere om kristendommen før du vurderer å "bli kristen".

• Liker 2
Skrevet

Hva legger du i "å bli kristen"?

Det lurer faen meg jeg også på. Trodde det handlet om hva en trodde på, jeg.

Enten tror du at Jesus Kristus var Guds sønn, født av en jomfru, oppstått fra de døde og at den eneste veien til frelse går igjennom ham, eller så tror du ikke det.

• Liker 5
Skrevet

alle som jeg kjenner som er kristen er definitivt ikke sånn. de mest konservative (av de jeg kjenner) drikker ikke vin fordi de vil gå fram som et godt eksempel for de som er yngre, de vil ikke ha noe med fyllefester å gjøre etc.

Det med sex, tror ikke Gud vil straffe deg fordi du har hatt sex og fått to barn uten for ekteskap. Gud tilgir.

Og det med å være kristen tror jeg handler litt om at du selv må føle at du er det. det er du som bestemmer om du er kristen eller ikke.

Jeg kunne også tenkt meg å bli kristen, men føler ikke at jeg kan kalle meg det. Har tenkt på å gå på noen gudstjenester og lese litt i bibelen sån at jeg kan finne litt mer ut av det. har gått på kristen folkehøyskole og hatt kristen undervisning der.

• Liker 1
Skrevet

Enten tror du at Jesus Kristus var Guds sønn, født av en jomfru, oppstått fra de døde og at den eneste veien til frelse går igjennom ham, eller så tror du ikke det.

Jeg tror på dette, men tenker at man ikke kan anse seg selv som en ekte kristen før man faktisk følger Bibelens regler og oppfører seg slik en god kristen bør...

Det er også så utrolig mye jeg er uenig med i kristendommen, og dette gjør meg også forvirret. Jeg er ikke motstander av homofile, for eksempel. Noen av mine beste venner er homofile, og jeg blir så utrolig sint når noen mener at de gjør noe galt. Det eneste de gjør er å elske noen av samme kjønn.

Summa sumarum føler jeg at jeg ikke er en "verdig" kristen, fordi jeg ikke gjør, tenker og mener det som forventes av en.

TS

Anonym poster: a836853c05858ea9f96ab74c5c54e0b4

Skrevet

Innertier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne også tenkt meg å bli kristen

Hva mener du med "å bli kristen"?

Skrevet

Jeg tror på dette, men tenker at man ikke kan anse seg selv som en ekte kristen før man faktisk følger Bibelens regler og oppfører seg slik en god kristen bør...

Det er også så utrolig mye jeg er uenig med i kristendommen, og dette gjør meg også forvirret. Jeg er ikke motstander av homofile, for eksempel. Noen av mine beste venner er homofile, og jeg blir så utrolig sint når noen mener at de gjør noe galt. Det eneste de gjør er å elske noen av samme kjønn.

Summa sumarum føler jeg at jeg ikke er en "verdig" kristen, fordi jeg ikke gjør, tenker og mener det som forventes av en.

TS

Men dette er tøys. Kristendommen anser alle mennesker som syndige. Du er ikke i noen særstilling i så måte. Det er nettopp derfor kristen forfølgelse av f.eks, homofile er så absurd...og at praktiserende homofile prester er minst like absurd.

Skrevet

Hvis du tror på gud og jesus så er du jo allerede kristen, uansett om du har sex og drikker vin eller ikke.

Skrevet

Anonym poster: 7f812b0b85ddc8b9e0a2540b308383d0

• Liker 1
Skrevet

Denne synden vil jo også henge med meg resten av livet.

Innse at det ikke finnes noe slikt som "synd", og innse at hvis det finnes mirakler så er det dine egne barn som er miraklene. Ikke la noen fortelle deg at de er "uekte" og mindre verdt, eller at DU er mindre verdt for å ha levd livet ditt slik det skal leves. Ikke la en bok fra bronsealderens Midtøsten diktere livet ditt, vi har kommet så mye, mye lenger enn som så.

.

jeg klarer bare ikke å motivere meg til å legge fra meg alt det som gir meg glede i hverdagen...

Så hvorfor gjøre det? Er det frykt for Helvete, eller ønsket om å komme til Himmelen? For da ligger du dårlig an hvis du blir kristen, og det var muslimene som hadde rett... Jeg ser ikke hvorfor du ønsker å leve livet i religionens lenker, når alt står til rette for at du kan velge å være fri.

Anonym poster: 36f3f125783fea5241cf7eb1021448fd

• Liker 3
Skrevet

Anonym poster: 7f812b0b85ddc8b9e0a2540b308383d0

Anekdoter kan ikke regnes som bevis, hvem som helst kan når som helst gå ut i media og påstå at man var i himmelen og kom tilbake eller noe annet absurd.

Skrevet (endret)

Jepp. Høres definitivt ut som en DMT-trip:

-------------------------------------

http://en.wikipedia....ethyltryptamine

N,N-Dimethyltryptamine (DMT or N,N-DMT) is a naturally occurring psychedelic compound of the tryptamine family. Its presence is widespread throughout the plant kingdom.[3][4] DMT occurs in trace amounts in mammals, including humans, where it putatively functions as a trace amine neurotransmitter.[5]

When ingested, DMT acts as a psychedelic drug.[7] Depending on the dose and method of administration, its subjective effects can range from short-lived milder psychedelic states to powerful immersive experiences; these are often described as a total loss of connection to conventional reality with the encounter of ineffable spiritual God-like realms.[8] Indigenous Amazonian Amerindian cultures consume DMT as the primary psychoactive in ayahuasca, a shamanistic brew used for divinatory and healing purposes. Pharmacologically, ayahuasca combines DMT with an MAOI, an enzyme inhibitor that allows DMT to be orally active.[9]

----------------------------------------------

DMT og nær-døden-opplevelser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Near-death_experience

Endret av Krakonosj
Skrevet

Hva mener du med "å bli kristen"?

Det jeg mener med det er at jeg ønsker å kunne tro på Gud. Har vært igjennom veldig mange tøffe år med sykdom og føler at Hvis jeg tror på Gud så vil jeg kunne "få hjelp" til å komme meg ut av alt. men siden jeg ikke er oppvokst i et kristent miljø så er det veldig vanskelig å plutselig skulle snu om tankene. Har litt den følelsen at jeg ikke tror jeg kan få hjelp av Han, men samtidig ønsker jeg mer enn noe annet å få hjelp.

Vet ikke om du forsto noe av dette.. huff så dårlig jeg er til å forklare *flau*

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...