Gå til innhold

Ammeslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan avsluttet dere ammingen?

Brått avslutning med absolutt all amming eller nedtrapping over tid. Om nedtrapping, hvor lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedsaklig babystyrt nedtrapping. De mistet gradvis interessen av seg selv, heldigvis. Dagamming var det slutt på til de var rundt året, nattamming rundt 15-16 måneder. Hadde vurdert å ta full ammeslutt over julen fordi det så ut som de aaaaldri ble leie, men så mistet ene tvillingen helt interessen for nattmat og søstra fulgte etter ikke lenge etterpå.

Skrevet

Haha, frøkna her er nå 22 måneder, vil fortsatt ha nattpupp og viser absolutt ingen tegn til å ville slutte med pupp...

Nå er jeg lei, og lengter etter en natts søvn...

Og ja, jeg er enig i at babystyrt nedtrapping er det beste, men jeg er så skrekkelig sliten for tiden at jeg ikke aner oppned...

Skrevet

Hvis hun er nesten to år, og du er så sliten som du beskriver, så kutter du ut nattpuppen med en gang. Både du og barnet har godt av sammenhengende søvn, og om hun er sulten om natten må du heller gi mer mat iløpet av dagen. Mest sannsynlig våkner hun av gammel vane, eller fordi hun vil ha kos.

Det kan godt tenkes at det blir litt jobb, men be far ta sin del av det - ihvertfall til du ikke lukter mat lenger.

Lykke til - jeg skjønner godt at du er sliten!

• Liker 1
Skrevet

Ta litt vann på puppen og strø deretter litt salt på hver gang ho vil ha pupp. Garanterer at ho snart blir ferdig med pupp :-)

Skrevet

Ta litt vann på puppen og strø deretter litt salt på hver gang ho vil ha pupp. Garanterer at ho snart blir ferdig med pupp :-)

Uff da :fnise:

Skrevet

Hvordan avsluttet dere ammingen?

Brått avslutning med absolutt all amming eller nedtrapping over tid. Om nedtrapping, hvor lenge?

Brukte par måneder og sluttet med pupp på kvelden. Jeg var en egoistisk mamma som skulle på en turne, ammet i ni måneder og ble borte i tre dager. Men når jeg kom hjem igjen, var ikke puppen innført som en kvelds kosestund, men det hendte at jeg ammet etter det også selv om melken var utvannet etterhvert.

Tror det hjalp at jeg reiste bort etter par måneders nedtrapping, babyer forbinder jo mammaen med pupp og mat. Lykke til. Det var hjerteskjærende, men det ble folk av mine unger også. :)

Skrevet

Jeg ammet jenta mi til hun var nesten to år, og lurte fælt på hvordan jeg skulle avslutte det. Ingenting tydet på at hun ville slutte selv iallefall. Hun våknet gjerne en gang på natta og sovnet da etter litt mat, før hun sov videre til 5-6 tida. Da kunne hun ligge i ei time og småsove mens hun fikk pupp. Hun storkoste seg, men jeg sov ikke i det hele tatt. Det jeg gjorde, var å si til henne når jeg hentet henne inn til meg om natta, at hun skulle få bli med inn og ligge sammen med meg, men at hun ikke kunne få pupp og at hun måtte legge seg til å sove med en gang. Jeg var nøye med å forklare det og høre at hun sa ja til dette før vi gikk inn i senga. Det virket som om hun forsto dette, for de gangene jeg glemte meg og ikke avtalte det, prøvde hun seg med en gang. (Det er jo fordelen nå som dattera di er så stor: Hun forstår mer det du forklarer henne). Når vi så hadde fått etablert dette litt, kjøpte jeg inn mat jeg visste hun likte veldig godt (f.eks blåbær, jordbær etc.). Når hun da våknet om morgenen (jeg ventet til hun sov nogenlunde stabilt til rundt kl. 6), "lokket" jeg henne ned i stua med litt blåbær og satte på en artig film. Da ble det med en gang litt fristende å stå opp istedenfor å ligge i senga. Det fungerte ikke hver dag i starten, men det tok heller ikke veldig lang tid før det gikk seg til (mindre enn ei uke). Hun prøvde seg litt på å få pupp ganske lenge (noen uker), men det ble aldri veldig mye skriking, og hun var lett å avlede. Etter dette stabiliserte søvnen seg veldig, og nå sover vi ganske godt alle sammen (hun må gjerne vekkes i 7-tida). Jeg vet at mange anbefaler at pappaen tar i et tak akkurat rundt ammeslutt, men for oss fungerte det bedre at hun fikk "beholde" meg, men at det bare var puppen hun "mistet" om du forstår hva jeg mener...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...