Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #1 Skrevet 30. mai 2002 Hei alle sammen! Jeg om min kjære samboer har sånn smått begynt å snakke om å gifte oss, men vi er litt usikre (og litt uenige) om hvordan vi skal gjøre det. Egentlig har vi begge lyst på stort kirkebryllup med middag og fest for familie og venner. Men det blir så dyrt (til tross for sparetipsene jeg har sett her inne.). Vi ønsker å ha litt penger igjen etter bryllupet, bl.a. til bryllupsreise. Så nå leter vi etter et alternativ. Vi ønsker å bli viet i kirken. Samboeren min vil ikke gifte seg i utlandet. Vi har tenkt på å ha vielse i kirken etterfulgt av middag med kun aller nærmeste familie og forlovere, og så invitere resten til kaker og fest. Men da mange får veldig lang reisevei er vi redd de ikke orker å komme for bare en fest. Å få feiret dagen sammen med venner er viktigere enn familien, men min samboer har en stor familie med veldig nært forhold, så det blir vanskelig å droppe familien også... Noen som har noen tips til hvordan vi kan gjøre det??
Gjest gjest 0 Skrevet 30. mai 2002 #2 Skrevet 30. mai 2002 hmmm vanskelig.. hva med å ha en liten middag med nærmeste familie nå og heller ta en stor fest senere når dere har råd? Kan jeg spørre hvor mye penger dere har tenkt å legge i dette? Et bryllup trenger ikke bli så dyrt som man tror...12
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #3 Skrevet 30. mai 2002 Hva med å leie et billig lokale, og lage maten selv. Drikkevare sparer man masse penger på å handle i Sverige. Få familie å venner til å bidra med å bake kaker. Da sparer dere masse penger. Kjøp brudekjole enten brukt eller fjorårets modeller. Da tror jeg dere vil komme ganske greit ut av det økonomisk! Lykke til:o)
Cilie2003 Skrevet 30. mai 2002 #4 Skrevet 30. mai 2002 Hei Kirken koster ikke noe dersom dere gifter dere i den kirken dere sogner til. Så den utgiften slipper dere. Billig lokale som dere pynter selv. Dersom det er sommerbryllup så går det jo faktisk ann å bruke selvplukkede markblomster til bordekorasjoner - mye penger spart. Ha koldtbord. Be alle ta med litt mat hver. Lag en liste over hva du mener hører til på et koldtbord, og snakke med hver enkelt om hva de ønsker å ha med. Da har du kontroll på hvem som kommer med hva, og ikke minst at ikke alle kommer med det samme. På den måten kan dere spare mer eller mindre alle utgifter til middagen. Det eneste du trenger er et par personer som kan hjelpe til med å rydde av bordet etter middagen, og gjerne etter kakene. Noen av de som kommer kan jo bes om å ta med kaker i stede for mat. Også her kan jo dere styre litt hvilken type kaker som da kommer. Prøv å få tak i en brukt kjole??? Her er det sikkert mye penger å spare. Dersom dere kan holde drikke selv, så er det en fordel. Bor dere i nærheten av Svenskegrensa, eller en båt som går til utlandet så er det jo mulig å spare mye penger på å handle alkohol der. Husk også mye isvann, for da går det mindre vin. Hvis dere gjør som oss og planlegger litt langt frem i tid, så er det jo mulig å spare seg opp en del kroner, og det kan jo hende foreldrene deres kan spytte inn litt. Bryllupsreise kan dere jo ønske dere i gave!!! Lykke til, husk å hold oss oppdatert på hvordan det går 12
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #5 Skrevet 30. mai 2002 Hei! Det var jeg som startet denne tråden. Takk for gode tips, selv om jeg mest er ute etter et alternativ til vanlig middag/fest. Vi skulle gjerne ha klart oss innenfor 25-30 000. Vet det er mulig å lage billig middag/fest, det blir vel det vi ender opp med siden det er vanskelig å finne et alternativ vi er fornøyd med.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #6 Skrevet 30. mai 2002 Hei! Velger å være anonym nå, da jeg har tenkt på varianter over temaet selv... Vi var invitert til fest...når vi kom var beskjeden at vi skulle følge et flagg og endte opp i en kirke..hvor våre venner giftet seg!! Det var ikke en "formell" fest ettersom ingen viste noe (og vi trodde jo at det var en sommerfest - så alkohol hadde vi med som til en hvilken som helst fest...), men inmari hyggelig! Etter å ha fått en velkomstdrink og brudeparet kom fra fotografering var det klart for grillmaten vi hadde kjent duftet godt - og grillet lam og gris smakte nydelig...tilbehøret var salater, loff ol...Taler, sanger og liknende kom som det pleier i bryllup og toastmasteren ga beskjed om at når det ble annonsert tale skulle alle "løpe til plassene sine - og heller hente resten av maten etterpå..." noe som fungerte helt greit. Det ble en flott fest, som var samtaleemne lenge...ikke minst at alle ble overasket... -Gjest som hadde det kjempe koselig
wed 02 Skrevet 30. mai 2002 #7 Skrevet 30. mai 2002 Hei! hva med å ta med alle gjestene på en piknik e.l.? Om dere har muligheten til det, kan dere jo planlegge en liten omvisning i et galleri el. museum etc. først (snakk med guiden på forhånd slik at opplegget blir laget spesielt for dere) - og så kan dere invitere til fest på stranda eller piknik i en park/hage etterpå? Kanskje det finnes en botanisk hage med et lokale i nærheten som dere kan få låne? På ett eller annet tidspunkt må man som regel servere gjestene mat, men rammen rundt det kan jo være litt alternativt. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #8 Skrevet 30. mai 2002 Dere kan jo lage det som en spleisefest også og skrive i innbydelsen at alle må ha med seg en ting hver til et koldtbord. Og alle tar med seg drikke selv. Synes ikke det er frekt når alle kommer på samme premisser. Så kan dere jo ha selve festen midt i skogen, ved sjøen eller andre offentlige steder. Eller hva?
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #9 Skrevet 30. mai 2002 Åh! Jeg likte ideen om å invitere til fest som viser seg å være bryllup!! Hadde vært midt i blinken! Men hvordan får vi folk til å komme? Spesielt de med lang vei? Vi har våre nærmeste venner og familie spredt utover hele landet...
Gjest gjest 0 Skrevet 30. mai 2002 #10 Skrevet 30. mai 2002 Hva med å ha det i nærheten av en bursdag og si at det er det dere skal feire? Eller planlegge lenge før og si at dere har tenkt til å ha en kjempefest. Hvis folk får vite det noen mnd i forveien vil det være lettere for de å komme. Prøv å bruke en unnskyldning som du vet folk ikke klarer å si nei til! _________________ 1212[ Dette Innlegg er endret av: Pamella den 2002-05-30 15:17 ]
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #11 Skrevet 30. mai 2002 Joda, kan nok klare å få venner til å komme, men familien? Vet ikke en gang hvordan jeg skulle få min søster og familien til å komme... De reiser aldri noe sted. Men vi kan jo innvie de aller nærmeste i planene kanskje, selv om det ødelegger litt av overraskelsen. Men hva med tanter og onkler? De ville forvente å bli invitert i bryllup, men ikke til vanlig fest. Og når det er 6-7 timers kjøring hver vei... Forresten har vi begge bursdag på vinteren, og vil helst gifte oss på sommeren...
Blomst Skrevet 31. mai 2002 #12 Skrevet 31. mai 2002 Høres flott ut. Kan du ikke si til familien at dere treffes så skjelden og at i sommer vil du benytte sjansen og samle alle utenom jul for en gang skyld. Så sier du til vennene at det blir et uforglemmelig sommerparty, så kommer nok de. Om de ikke kjenner hverandre så bør det jo gå bra ? Alle i min familie klager iallefall alltid at vi kun treffes til jul. Dog må dette jo advares på forhånd. Alle vil på ferie om sommeren og folk planlegger ofte slik allerede i april. Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå