Gå til innhold

Jeg er 31 år - må jeg komme meg inn på boligmarkedet i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer rett og slett på om jeg ikke bare skal drite i det hele .. Hvorfor skal jeg egentlig kjøpe dyr bolig når jeg bor billig på min lille hybel med flott utsikt ved marka til 6000/mnd inkl.strøm?

Anonym poster: 50d63c4b233408342b614c95fd218d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel opp til deg, om du vil bo der du bor og leie eller om du vil kjøpe noe selv. Når man leier så betaler man jo ut penger hele tiden til andre, når du kjøper selv så betaler du jo på noe du får noe igjen for. Man får jo også fradrag på skatten på lånet.

Man må jo heller ikke kjøpe noe i Oslo men se på noe lenger ut fra byen. Da jeg var 30 hadde jeg kjøpt 1/2 part av tomannsbolig til under 1,2 mill takket være at jeg ikke har behov for å bo i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi boligen mest trolig vil gi ha en verdistigning som godt overstiger renteutgiftene på et lån. I realiteten vil du trolig få betalt for å eie bolig, i stedet for å kaste penger ut av vinduet på en leiebolig.

De siste årene har leiligheter i Oslo steget med 6-8 % årlig, mens banken skal ha 3,5-4 % for å låne deg penger. I tillegg gir renteutgifter skattelette.

Kjøpe:

La oss si du kjøper en leilighet til 1,6 millioner i dag, og låner 1,35 millioner i banken til en rente på 3,75%. Da vil du betale kr. 50675 i renter, og få 28% fratrekk av dette på skatten. Slik at reelle renteutgifter blir kr. 34750.

De siste 12 månedene har leiligheter i Oslo steget rundt 7 % i verdi, og lite tilsier at prisveksten vil avta. Legg 7 % på 1,6 million og du får 1,71 millioner. Altså en verdiøkning på kr. 110000.

La oss si du også betaler kr. 25000 i fellesutgifter.

Regnestykket blir da: 110000 - 34750 - 25000 = kr. 50250 (i gevinst)

Leie:

Kr. 6000 i måneden = 72000 i året. Alt dette er rene utgifter.

Altså kr. 72000 (i tap)

Selv med null verdiøkning på kjøpt bolig blir det over kr. 10000 billigere å eie enn å leie, dersom renten forblir uendret. Det finnes så klart en risiko ved å kjøpe, men slik boligmarkedet er i Oslo ser jeg liten grunn til å frykte prisfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du planlegger å bli boende i Oslo i all overskuelig framtid, ville jeg anbefale å kjøpe. Hvis du vurderer å flytte ut, synes jeg du skal nyte det faktum at du nå har oversiktlige utgifter og et bosted som du trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...