Solsikke Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 (endret) Hei, for andre perioden på rad fikk jeg i dag mensen 6 dager etter positiv EL-test, noe som i teorien betyr at jeg har en defekt lutealfase. (Det bør kanskje nevnes at jeg ikke er plaget med spotting, verken før eller etter mens. Blør endel de to/tre første dagene av mens og deretter mindre og mindre, totalt 5-6 dager) Jeg er kjempefortvilet for jeg vet at det kan bety at jeg trolig kommer til å ha vansker med å bli gravid hvis lutealfasen er for kort. På bakrgunn av dette har jeg noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med: - Jeg sluttet med ceazette i februar og syklusen min er fortsatt ikke regelmessig. Jeg fikk mensen i dag på 46 IKM, forrige gang fikk jeg den ca 35 IKM. Kan det være slik at lutealfasen også kan stabilisere seg (og bli lengre) når syklusen er blitt stabil igjen? - Er det noen tiltak jeg selv kan sette i gang med? Jeg har lest at tilskudd av B6 kan hjelpe. Er det noen som har erfaring med det? - Jeg synes å huske at jeg har lest at cerazette inneholder progesteron. Siden progesteron er viktig for lutealfasen, kan det være at kroppen har litt problemer med å produsere nok av dette selv nå siden kroppen har blitt tilført det "utenifra" i noen år? - Vi har enda ikke vært prøvere i ett år ("kun" 7 mnd) - er det noe fastlegen vil kunne hjelpe meg med, eller bør jeg gi det litt mer tid? - Trøstende ord mottas med stor takk! Endret 13. september 2012 av Solsikke
Athene Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 Det kan være det er ettervirkninger av hormonprevansjon. Ikke les så mye på nett om virkning av cerazette, det hjelper nok ikke så mye. Men med 46 dagers sykluser og positive eggløsningstester rett før mens er nok ikke alt som det skal. Eggløsningstester er ikke alltid helt stabile. Anbefaler at du starter å tempe, da får du mye bedre kjennskap til lutealfase og progesteronnivåer.
Solsikke Skrevet 13. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2012 Takk for svar, Athene. Har tenkt på å begynne å tempe. Jeg skal lese meg litt mer opp på det. Men i korte trekk: tempen går opp ved EL og noe ned igjen rett før mens, er det sånn å forstå? Er det et spesielt termometer en må bruke? Hvor ofte temper man?
Athene Skrevet 13. september 2012 #4 Skrevet 13. september 2012 Google deg frem til pernilleinfo, og klikk deg videre inn på temping. Der står det meste. Termometeret bør ha to desimaler. Jeg har kjøpt mine på billigetester.no.
Solsikke Skrevet 14. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2012 Er det noen som vet om det er noen tilskudd eller liknende jeg kan benytte som kan gjjøre lutealfsen noe lengre? Jeg har lest om B6, Wild Jam, Daminia (?) etc. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Er det i dte hele tatt mulig å bli gravid med så kort lutealfase? Hvis det tar ca 1 uke for egget å feste seg, så vil det jo bli skylt ut igjen med mensblodet lenge før det rekker å feste seg (såfremt jeg da ikke har superraske egg..) Takker for svar!
Solsikke Skrevet 16. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2012 Ingen som har noen tanker/erfaring rundt dette? Jeg har lest litt rundt på nettet, og jeg begynner å mistenke at jeg har lavt progesteronnivå. Det er flere steder jeg har kommet over en sjekkliste med symptomer, og flere av de kjenner jeg meg igjen i. Og lite progesteron kan også gi kort lutealfase. Jeg har gått til innkjøp av pyrodeksin 40 mg og Wild Yam som jeg skal begynne å ta i perioden mellom EL og TR, for å se om det kan ha en effekt..
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #7 Skrevet 16. september 2012 Nå hadde jeg ikke akkurat defekt lutealfase, men den var allikevel litt for kort. Lå stort sett på 10 dager. Jeg forsøkte med Wild Yam først, men det hadde ingen virkning. Så begynte jeg på Vitex(tinktur) og Pyridoksin(hvor jeg tok 120 mg). Og da begynte ting gradvis å skje. Etter 3 mnd var syklusen min tilnærmet normal og den 4 mnd ble jeg gravid. Kan ha vært tilfeldig, men velger også å tro at det hadde noe innvirkning. Anonym poster: 24c98427397ae6173b118a2c64d675b8
Solsikke Skrevet 16. september 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2012 En solskinnshistorie; takk, det trengte jeg. Jeg krysser fingrene for at Wild Yam og Pyridoksin kan virke positivt på meg også..
Veronica W Skrevet 17. september 2012 #9 Skrevet 17. september 2012 Jeg er i samme bås som deg.. bestilt meg piller og prøver akupunktur nå! Håper det hjelper.. jeg har nokså stabil syklus, men el er altfor sent Er nå inne i 11 måned med prøving!
Solsikke Skrevet 17. september 2012 Forfatter #10 Skrevet 17. september 2012 Jeg er i samme bås som deg.. bestilt meg piller og prøver akupunktur nå! Håper det hjelper.. jeg har nokså stabil syklus, men el er altfor sent Er nå inne i 11 måned med prøving! Åh nei, så tråkig! Hvor lang LF pleier du å ha? Er det første gang du prøver ut noen tiltak/hjelp, eller har du prøvd noe tidligere også? Jeg krysser fingrene for at piller og akupunktur hjelper for deg. Jeg synes det er så vondt at kroppen ikke spiller på lag med oss i dette.
Veronica W Skrevet 17. september 2012 #11 Skrevet 17. september 2012 Positiv el-test på dag 17 gjerne, og så kommer mensen på dag 24... :/ Har vært hos gu og sjekket meg, men finner ikke noe feil.. Første gangen jeg prøver ut tiltak for dette selv.. skal til gu neste måned igjen og bli henvist videre til IVF. Selvom jeg hadde trodd ho ville prøve å gi noe for så kort lutealfase men nei... regner med de gjør alt der vi blir henvist hvertfall
Solsikke Skrevet 17. september 2012 Forfatter #12 Skrevet 17. september 2012 Jeg vurderer også å oppsøke legen eller Gu for å begynne utredning allerede nå, men er litt redd for at jeg skal bli avfeid siden vi kun har vært prøvere 7-8 mnd. Hva er dine erfaringer med det? Bør jeg ta kontakt allerede nå? Tvi tvi!
Athene Skrevet 17. september 2012 #13 Skrevet 17. september 2012 Problemet er at hos de fleste er det minimalt/ingenting man kan gjøre for å forlenge lutealfasen. Slik jeg har forstått det med lutealfasesvikt mener man at det ikke skyldes ting som skjer etter eggløsning, men før. Altså at kroppen ikke klarer å produsere gode egg, og derfor heller ikke har gode lutealfaser. Nettopp derfor er henvisning til prøverør ofte den eneste, og beste, løsningen. Hvorvidt du får hjelp eller ikke allerede er 50-50. Dersom noen skriver ned erfaringer vil du få like mange ja-det går fint, som nei-det går ikke svar. Selv fikk jeg hjelp før jeg hadde prøvd en eneste syklus. Det kommer ann på hvem du støter på, og i hvilken grad du klarer å dokumentere att det er et problem. Mange stoler ikke på eggløsningstester, da de er upålitelige (jeg får selv falskt positive stadig vekk, og tester jeg på feil tid av døgnet får jeg falskt negative). Enkelte stoler ikke på tempingresultater en gang. Og følger slavisk kravet om at man skal ha prøvd ett år.
La Luna Skrevet 18. september 2012 #14 Skrevet 18. september 2012 Jeg har 5-6 dagers lutealfase uten spotting, ble gravid etter å ha tatt 160 mg b6 fra dagen etter eggløsning. Satt på første runde med b6 ;-)
Veronica W Skrevet 19. september 2012 #15 Skrevet 19. september 2012 Jeg har 5-6 dagers lutealfase uten spotting, ble gravid etter å ha tatt 160 mg b6 fra dagen etter eggløsning. Satt på første runde med b6 ;-) Kan man ikke ta B6 hele syklusen?
La Luna Skrevet 19. september 2012 #16 Skrevet 19. september 2012 Kan man ikke ta B6 hele syklusen? Det har ikke noe for seg...
Veronica W Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 Det har ikke noe for seg... Da så Har bestilt B6, wild yam og vitex nå.. men det står jo så mye forskjellig på nettet i hvilke perioder man skal ta hva...!
Solsikke Skrevet 19. september 2012 Forfatter #18 Skrevet 19. september 2012 Problemet er at hos de fleste er det minimalt/ingenting man kan gjøre for å forlenge lutealfasen. Slik jeg har forstått det med lutealfasesvikt mener man at det ikke skyldes ting som skjer etter eggløsning, men før. Altså at kroppen ikke klarer å produsere gode egg, og derfor heller ikke har gode lutealfaser. Nettopp derfor er henvisning til prøverør ofte den eneste, og beste, løsningen. Etter det jeg har lest om defekt lutealfase kommer det mange ganger av for lave verdier av progesteron, og jeg har lest om flere som har hatt gode effekt, og blitt gravide, med tilskudd av progesteron til tross for at en har lutealfase som er langt kortere enn ti dager. Enn så lenge ønsker jeg derfor ikke å tenke at prøverør er den eneste og beste løsningen. Jeg har 5-6 dagers lutealfase uten spotting, ble gravid etter å ha tatt 160 mg b6 fra dagen etter eggløsning. Satt på første runde med b6 ;-) Tusen takk for svar, dette gjorde meg veldig glad. Jeg tenker å ta tilskudd av b6, 160 mg, nå etter neste EL denne PP. I neste PP vil jeg supplere med Wild Yam. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til å tilføre kroppen enda flere tilskudd med tanke på hvor mye ppillene har surret med kroppen min, men velger nok å se på det som at jeg gir kroppen en kickstart for å kunne klare å produsere mer progesteron selv.
Athene Skrevet 19. september 2012 #19 Skrevet 19. september 2012 Etter det jeg har lest om defekt lutealfase kommer det mange ganger av for lave verdier av progesteron, og jeg har lest om flere som har hatt gode effekt, og blitt gravide, med tilskudd av progesteron til tross for at en har lutealfase som er langt kortere enn ti dager. Enn så lenge ønsker jeg derfor ikke å tenke at prøverør er den eneste og beste løsningen. Det er omstridt blant ekspertene, selv om det er mye om det på nett. Hos noen få er det progesteronsvikt alene som er årsaken, og det gjelder nesten utelukkende de som er i grenseland med lutealfase på 10-11 dager. Men studier på området viser at hos de aller, aller flest er det bakenforliggende forhold som fører til progesteronsvikten. Kroppen forstår at det er et ikke-fruktbart egg på vei. Jeg ønsker ikke å være veldig negativ. Men jeg har selv opplevd å bruke to år, mye penger og fysiske/psykiske belastninger på å forsøke alt mulig, for så å ende med prøverør likevel. Og oppdaget da at prøverør var langt fra så skummelt og fælt som jeg hadde trudd. Og i mitt tilfelle hadde jeg hatt større sjangse for å lykkes med prøverør dersom jeg var litt tidligere ute. Derfor er jeg alltid realistisk i denne typen tråder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå