AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 hei flere som har besteforeldre langt unna? hva gjør dere med tanke på barnevakt for å få tid til dere selv, både egentid og kjærestetid...? er besteforeldre i umiddelbar nærhet veldig viktig? Anonym poster: c0b1dfdfb7ce764903381cc431b54eea
Gjest Magdalene Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 Besteforeldre i nærheten er viktig for oss. Ikke for å få egentid og kjærstetid (det kan vi ha etter ungen har lagt seg), men det er viktig for datteren vår. De er en super ressurs, og veldig viktig for henne. De elsker å tilbringe tid sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #3 Skrevet 13. september 2012 jeg har ikke barn men er fadder til to stykker som ikke har besteforeldrene i nærheten. så jeg pleier da å hjelpe disse to familiene ,med å ha barna i helger eller barnevakt når det trengs. det finnes andre muligheter enn besteforeldre:) Anonym poster: 3cd1c84cf1f85c017d718cd02c3f440a
Furstina Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 Vi har besteföräldrar i Norge, 100 mil från oss, 14-16 timmars bilfärd. Vi ses inte så ofta. Och en besteförälder 45-50 mil bort, 6 timmars bilresa. Och en besteförälder 15 minuters bilfärd bort. De i Norge ser vi en eller två gånger om året, de kommer ytterst sällan på besök hos oss utan det blir på vår ferie. Den som bor 6 timmar bort besöker vi en eller två gånger om året, men h*n kommer också och hälsar på en del vardagar när h*n är i Stockholm med jobbet. Den som bor nära ser vi faktiskt inte så ofta, det är ett aktivt liv med resor, utflykter och "ny" familj på sambons sida som tar väldigt mycket tid. H*n ställer upp om vi måste ha hjälp. Det blir barnvaktande kanske två gånger om året, någon gång längre. På grund av allergi kan barnen inte hälsa på där utan de måste komma till oss. Vi har löst vardagen genom att anlita en barnflicka ca en gång i veckan, ibland två gånger i veckan Det behövs när jag har ett jobb med resor, och en del utlandsbesök att ta hand om, och en man som jobbar turnus med sena kvällar. Ett annat alternativ är att byta tjänster med vänner i samma situation, att man passar varandras barn på övernattning. Det har vi också gjort någon gång. Egentid? Det får vi sällan men det förekommer. Vi har två weekends solo utomlands på 9 år, och någon konsert om året vi går på. Vi går aldrig "ut" tillsammans. Jag saknar mest att barnen inte har kusiner/söskenbarn nära.... speciellt när vi varit på ferie i Norge och sett hur bra de leker samman, och hur lätt det är med barnvakt syskon emellan.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Vi har besteforeldre i relativ nærhet og synes det er fint- men det handler ikke om egentid eller barnevakt (det har vi fryktelig sjelden uansett, for det er ikke så kult å spørre om pass av fire barn med stappfulle timeplaner). Mine to sett foreldre har egne jobber og travle liv med reiser og sosiale settinger, så det blir som regel når det passer dem. Og da fordi de har lyst til å være sammen med barnebarna og gjøre ting sammen med dem. Ofte er det ett eller to barn av gangen som drar på besøk eller på kino med bestemor osv. I november skal barnehagebarnet på ferie med bestemor, og de to store skal i påsken. Så jeg synes for barnas del, og for besteforeldrenes del, at det er hyggelig at vi bor såpass nært at vi sees innimellom. Og så trår de jo til hvis det er krise og det kræsjer med jobb og foreldremøter. Men det er sjelden vi spør dem "bare for gøy"- det må være år siden sist. Egentid er likevel ikke noe problem- jeg er hjemme hvis han skal ut, og han er hjemme hvis jeg skal ut- og snart er de eldste store nok til at vi kan gå ut littegrann uten barnevakt også Anonym poster: 4555e14a94f61ef1966c361ceb4cef62
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Vi har ett sett besteforeldre 10 min unna og ett sett ca 45 min unna... De som bor nærmest bryr seg ikke om barnebarnet i det hele tatt! De kom ikke i 1 års dagen, og de var her til jul uten at han fikk julegave. Barnet aner ikke hvem de er, og de stiller heller ikke opp hvis det er krise.... Mens de som bor litt lenger unna, ser vi hvertfall 2-3 ganger i mnd, de ønsker kontakt og stiller opp som barnevakter når det trengs. Dette er virkelig gull verdt!!! Og jeg ville ikke hatt dem lenger unna, for barnet er sååå glad i dem. Anonym poster: 2502ad8f25a2b8845bbf528bd654135b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå