Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går 1 året sykepleie nå, og må bare spørre; Hvorfor er det så mange som vil bli sykepleier? Når lønnen er så dårlig,og det er såpass krevende psykisk og fysisk. Ikke minst mye drittarbeid. Ikke misforstå meg. Men jeg er rett og slett nysgjerrig. Bare på HioA er det jo over 700 1.års studenter. og det er jo kun 1 av mange skoler som har sykepleierutdanning bare i Oslo.

Skrevet

Fordi det er en av de best betalt yrkesutdannelsene i Norge, som i tillegg lettest lar seg kombinere med å være forelder og man får jobb så og si hvor som helst. På toppen av dette har man et stillingsvern som ikke ligner grisen (positivt ment), og flust med fordeler som betalte fridager etc.

SSB viste vel nylig statistikk som ga en nyoppstartet sykepleier rundt 430 000 i lønn i snitt.

Om du mener at lønnen er så "dårlig" spørs det kanskje hva du sammenligner med.Personlig om jeg var sykepleier hadde jeg vært mer grinete over de statlige bestemmelsene som hadde motarbeidet ethvert forsøk på å starte egen bedrift/kunne stå på egne ben. Samt kunne ha skiftarbeid etc av type nordsjøvakter.

• Liker 5
Skrevet

Fordi det er en av de best betalt yrkesutdannelsene i Norge, som i tillegg lettest lar seg kombinere med å være forelder og man får jobb så og si hvor som helst. På toppen av dette har man et stillingsvern som ikke ligner grisen (positivt ment), og flust med fordeler som betalte fridager etc.

SSB viste vel nylig statistikk som ga en nyoppstartet sykepleier rundt 430 000 i lønn i snitt.

Om du mener at lønnen er så "dårlig" spørs det kanskje hva du sammenligner med.Personlig om jeg var sykepleier hadde jeg vært mer grinete over de statlige bestemmelsene som hadde motarbeidet ethvert forsøk på å starte egen bedrift/kunne stå på egne ben. Samt kunne ha skiftarbeid etc av type nordsjøvakter.

kilde ?

Skrevet

kilde ?

1 200 kroner mer til sykepleiere

Månedslønna eksklusive overtidsgodtgjørelse for heltidsansatte sykepleiere var i gjennomsnitt på 34 800 kroner. Dette er en økning på 1 200 kroner eller 3,6 prosent fra samme tidspunkt året før. Til sammenligning økte månedslønna til spesialsykepleiere med 1 600 kroner til 40 000 kroner, noe som tilsvarte en lønnsvekst på 4,2 prosent.

Kilde: http://www.ssb.no/lonnstasyk/

Skrevet

1 200 kroner mer til sykepleiere

Månedslønna eksklusive overtidsgodtgjørelse for heltidsansatte sykepleiere var i gjennomsnitt på 34 800 kroner. Dette er en økning på 1 200 kroner eller 3,6 prosent fra samme tidspunkt året før. Til sammenligning økte månedslønna til spesialsykepleiere med 1 600 kroner til 40 000 kroner, noe som tilsvarte en lønnsvekst på 4,2 prosent.

Kilde: http://www.ssb.no/lonnstasyk/

nå var det ikke deg jeg spurte, men hvor står det noe om "nyoppstartet" ?

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å bli sykepleier, fordi det er uaktuelt å sitte på et kontor resten av livet. jeg liker å jobbe med mennesker, hvis man blir "lei" av å ha den jobben man har er det veldig mange muligheter ved å ta en ekstra utdannelse. det er svært få utdanninger som har så mange muligheter som det en sykepleier har. det er også mulig å jobbe i andre land hvis man ønsker det.

Skrevet

Det er ikke så dårlig lønn som alle skal ha det til, og ordningene til sykepleiere blir bare bedre og bedre. Det er et trygt yrke, som man alltid kommer til å ha bruk for. Jeg ser absolutt hvorfor mange ønsker å bli sykepleiere.

Anonym poster: 58ee1f861ebd15f8a93a35218a34097f

Skrevet

Jeg vil bli sykepleier fordi det er givende. Man er trossalt i et omsorgsyrke og man kan hjelpe andre med å få en bedre og triveligere hverdag. Det er også spennende, lett å få jobb og arbeidet er varierende. Hadde virkelig ikke orket en jobb hvor det skjedde akkurat det samme hver bidige dag. Tror også selve studiet er spennende. Jeg syns det er interessant å lære nye ting om menneskekroppen, og blir gira av å skrive helserelaterte oppgaver. Det at man i tillegg lett (tror jeg) kan få seg jobb i utlandet er også et pluss.

Skrevet

kilde ?

Skal forsøke finne det imorgen. Var flere artikler i forbindelse med den evige ingeniør vs sykepleierlønninger. Dette var snittlønn for de første 4-5 åra inkludert forskjellige vakter og tillegg.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

jeg tror det kommer an på interesser, og mange er glade i å ta vare på og passe på og liker å jobbe hands on med mennesker. Det er et mer aktivt yrke enn eks. kontorjobber og det er jo også noe mange folk tiltrekkes av.

Jeg kunne aldri i ville hel**te blitt sykepleier, og det tror jeg de pasientene er sjeleglad for også. Det får holde at de skal være syke, de skal slippe at jeg spyr i fanget på dem i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Kremt..siden vi er inne på dette med lønn. Det er sikkert rimelig det du sier hvis en får en 100% stilling. Dette er det veldig mange som vil, men som ikke får. Jeg har jobbet som sykepleier i seks år, og har enda ikke 100% fast. Av og til får jeg jobbet vikariater i den prosenten, men når jeg må jobbe mindre merker jeg det godt på lønnen.

Jeg ble sykepleier fordi jeg så på det som et spennende yrke, og har aldri angret. Hver dag kommer med nye utfordringer, og jeg får mulighet til å være til hjelp for mennesker som trenger det. Også lærer jeg nye ting hele tiden :)

Skrevet

Jeg ville blitt sykepleier om jeg hadde de sosiale evnene til det. Selv utdanner jeg meg i et intellektuelt krevende realfag. Jeg misunner sykepleiere, de kan ha det stressende av og til, men de har ikke deadlines eller mye arbeid de må planlegge.

Sykepleie er uten tvil den utdanningen som gir høyest status i forhold til hva man egentlig gjør, det er helt utrolig hvor godt dette yrket er i Norge, i forhold til andre land.

Anonym poster: b92b6c4277b5dc5f234adb83e6e25156

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke sykepleiere har så dårlig lønn, men jeg synes det er helt feil at man slutter å regne annsenitet etter bare 10 år! Og mange steder så begynner man på 8-10 år, ihvertfall i mange kommuner.

Jeg er sykepleierstudent og har gått i mange opp og nedoverbakker om hvorvidt dette er rett for meg eller ikke. Men virkeligheten er helt anderledes enn skolen og praksis så jeg gleder meg til jeg er ferdig utdannet.

Anonym poster: 351778f7b28c3ce30364e8987cc1a733

Skrevet

Jeg ble sykepleier pga de store valgmulighetene man har, og at det går an å bytte retning flere ganger ila arbeidslivet. Man kan jobbe med alt fra det ufødte liv, spedbarn, barn, ungdom, voksen og eldre, innen somatisk eller psykiatrisk omsorg. Man kan jobbe forebyggende, innen behandling eller rehabilitering, palliativt eller med administrasjon. Det er lett å flytte på seg, for sykepleierstillinger finnes over hele landet. Det er en givende jobb og jeg liker å hjelpe andre, så banalt det enn høres ut. Det var også viktig for meg i valg av yrke at ingen dager er like, og at det er stor variasjon i arbeidsoppgavene. Som sykepleier er det definitivt tilfelle. Nå jobber jeg innen et fagfelt der man i tillegg blir litt "nerdete", dvs at folk er så utrolig interessert i fagfeltet at de leser masse, jobber med å finne bedre metoder og virkelig vil bli flinkere og gjøre en bedre jobb, og da er det kjempegøy faglig med masse utfordringer!

Ang lønn så var det ikke det TS spurte om, men jeg har pr i dag 390 000 inkl diverse kompetansetillegg som er spesiell for min arbeidsplass, og da har jeg max annsienitet. Etter den nye lønnstabellen vil jeg stige til 415 000, som hadde vært 400 000 uten de ekstra tilleggene. Begynnerlønn for sykepleiere er rett i overkant av 300 000. Skal man sammenligne sykepleierlønnen må grunnlønnen være det som sammenlignes med andre, ikke hva man kan få etter tilleggene, som er svært individuelt og variabelt. Dessuten går de færreste sykepleiere i 100% stilling, for det er bedre for arbeidsgivere å ha sykepleiere i f.eks 75 % slik at det har behov for å jobbe ekstra. Men det er en egen debatt, og ikke det TS spurte om.

Anonym poster: cf887d868f87bfacc8068a42b3cfcbb1

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Jeg ville blitt sykepleier om jeg hadde de sosiale evnene til det. Selv utdanner jeg meg i et intellektuelt krevende realfag. Jeg misunner sykepleiere, de kan ha det stressende av og til, men de har ikke deadlines eller mye arbeid de må planlegge.

Sykepleie er uten tvil den utdanningen som gir høyest status i forhold til hva man egentlig gjør, det er helt utrolig hvor godt dette yrket er i Norge, i forhold til andre land.

Sukk.

• Liker 4
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Ble litt giret på dette jeg også nå, har en 100 prosent kontorjobb og holder på å bli gaaal.

Skrevet

Hmmmm...

Dagene består av planlegging fra første sekund, deadlines hver eneste dag, og ser man feks til USA så har sykepleierene der både høyere status og lønn enn Norge!

Puhh, må si jeg er lykkelig over å ha sluttet på det intellektuelle realfagsstudie jeg nesten var ferdig med til fordel for sykepleien, spesiellt hvis det innebærer kolleger som deg!<br /><br /> Anonym poster: a2ec3b0067db777b290b74c0c01e799b

• Liker 4
Skrevet

Tror statens lønninger trekker mye ned. Jeg har ca 460.000 brutto i kommunen, og har bare jobbet i to år.

Jeg valgte det pga mulighetene for videreutdanning/master. Man kan velge mellom svært mye forskjellig, man kan jobbe i en del andre land, man har varierte arbeidsoppgaver, og utdanningen i seg selv er svært bred med både naturvitenskap, etikk, ledelse, jus og helsepolitikk.

Det negative er at man jobber når andre har fri.

Høy status i forhold til hva man gjør? På helg og enkelte kvelder har jeg ansvar for en hel institusjon med mange ansatte og enda flere pasienter der svært mange er alvorlig syke og trenger god smertelindring, observasjon og at jeg setter i gang ulike tiltak. Jeg føler ikke akkurat at lønna gjenspeiler det enorme ansvaret med påfølgende søvnproblemer. Heldigvis er opplæringen og kursingen på vår arbeidsplass svært god (spesielt etter samhandlingsreformen). Samtidig er jobben min spennende, og jeg får mye positivt igjen fra pasienter, pårørende og kolleger.

Status har jeg derimot ikke, jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg ikke heller jobber på sykehus, og hvorfor man trenger en bachelor for å skifte bæsjebleier...<br /><br /> Anonym poster: 4f9b89fbcfd7401da3a9045e93dc6b56

• Liker 5
Skrevet

Hmmmm...

Dagene består av planlegging fra første sekund, deadlines hver eneste dag, og ser man feks til USA så har sykepleierene der både høyere status og lønn enn Norge!

Puhh, må si jeg er lykkelig over å ha sluttet på det intellektuelle realfagsstudie jeg nesten var ferdig med til fordel for sykepleien, spesiellt hvis det innebærer kolleger som deg!<br /><br /> Anonym poster: a2ec3b0067db777b290b74c0c01e799b

Gjennomsnittslønnen for en sykepleier (RN) i USA er pr i dag 375 000 nok. Hvor har du det fra at de har høyere status enn sykepleiere i Norge ? Det er iallefall ikke tilfellet slik jeg oppfattet det da jeg jobbet på sykehus der borte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...