AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 http://www.vl.no/troogkirke/ogsa-kristne-har-sex-for-ekteskapet/ lurer på hvordan ting er i Jehovas Vitner... Anonym poster: 678477527f9c3b65022e7643785215f6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 Jeg tror dette er noe som kan virke begge veier: Bibelen sier jo klart at man ikke skal ha sex før ekteskapet, og at det skal straffes med døden hvis kvinnen ikke er jomfru på bryllupsnatten... men jeg tror også det kan være motsatt. Folk som er frastøtende, avvikende eller av andre årsaker sliter med å tiltrekke seg noen fra det motsatte kjønn, vil oppleve seksuell frustrasjon, ensomhet og lengsel. Jeg tror enkelte bruker religion, enten som en trøst for denne lengselen, eller som en unnskylding for å rettferdiggjøre sin manglende seksuelle aktivitet. Med andre ord: Religion kan nok føre til at noen holder seg jomfru lenger, men jeg tror at det gjerne like ofte er tilfelle at både årsakene til og resultat av at en person er jomfru kan gjøre han/henne mer utsatt for å ta til seg religion. Anonym poster: fcc2020e7d0c48a5b083e44eebd48179 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #3 Skrevet 13. september 2012 sølibat henger vel også sammen med mennesketype, dvs at noen vil leve som enslig selv om de kunne ha levd annerledes og kanskje det ikke er en skarp grense mellom det å være a-seksuell og det å ha lyst på sex?? andre vil bevisst leve som munk/nonne bare en del av livet, mens andre vil leve som munk/nonne hele livet. Jeg vet ikke helt hvordan det er i den katolske kirke når det gjelder dette. Det jeg vet er at en mann i den katolske kirke som utnevnes til å bli prest ikke mister denne tittelen/rollen: en gang prest -alltid prest -selv om vedkommende slutter i jobben som prest. Men om det er: "en gang nonne/munk, alltid nonne/munk" det vet jeg ikke. Det er et krav til katolske prester at de må leve i sølibat, og det kravet gjelder vel også munker og nonner. Det jeg lurer på er om katolske prester kan slutte i jobben og frasi seg preste-tittelen for å gifte seg? Og hva med munker og nonner?? http://www.dagbladet.no/2012/09/13/tema/god_torsdag/vendepunktet/religion/23393908/ Anonym poster: 678477527f9c3b65022e7643785215f6
Helge1 Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 (endret) http://www.vl.no/tro...for-ekteskapet/ lurer på hvordan ting er i Jehovas Vitner... Anonym poster: 678477527f9c3b65022e7643785215f6 Jeg er et Jehovas vitne selv og eneste grunn til at jeg ikke er utstøtt er at jeg praktisesrer sex med kjæresten før ekteskapet i det sjulte. Jeg sjuler det ved ikke å oppsøke menigheten - du kan kalle meg passiv. Men det er slik at hvis man har sex før ekteskapet i Jehovas vitner så tvinger som oftest samvittigheten et medlem til å melde seg selv. Da blir det en sak med de eldste (de som sitter i rådet) og det må fram i lyset om det er ekte anger. Viser det seg at det er det så forblir man i menigheten men det kommer en opplysning om at bror ditt eller søster datt har syndet og nå viser anger. De eldste har taushetsplikt på hva synden består i. Hvis det ikke er anger så blir man utelukket. Som oftest kommer de fleste som synder slik tilbake til menigheten etter feks 6 eller 9 måneder. Min første kjæreste hadde vært utelukket i 9 måneder grunnet dette. Endret 14. september 2012 av Helge1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 det er flere medier enn "Vårt land" som skriver om dette: http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2012/09/14/kristne-debuterer-seksuelt-senere#comments Men tilbake til Jehovas vitner: jeg forstår det slik at man skiller mellom det å ha "falt i fristelse" og det å ha "syndet med overlegg", så hvis det ble brukt prevensjon av et eller annet slag så har man jo planlagt det, men hvis ingen brukte prevensjon så var det bare at man "falt" i et svakt øyeblikk. Dårlig unnskyldning spør du meg. Anonym poster: 678477527f9c3b65022e7643785215f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå