Masi81 Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 Har ditt barn, i barneskolealder, egen pc eller nettbrett? Og eventuelt hvor gammelt var barnet da det fikk/ hvor gamle synes du barna bør være før de får? Er det noen som har erfaring med det nye nettbrettet for barn, kurio? Er dette noe du vil anbefale?
Ulrikke Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 Her har alle barna hatt egen pc i barneskolealder, også den yngste som nå har begynt i 2.klasse. Årsaken er at sambo jobber i pc-bransjen og har mulighet for å skaffe deler og sette sammen pc'er selv. Tviler sterkt på at vi ville kjøpt ny pc til dem alle! Her i huset har vi en Ipad, men den er hele familiens og ikke et barns.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #3 Skrevet 13. september 2012 Min ene sønn i fjerde klasse har egen skrive-pc, fordi han sliter fælt med motorikken og ikke har så lett for å skrive håndskrift. Men det er den eneste grunnen til at han har det- synes ellers ikke barneskolebarn har behov for egen pc eller brett. På skolen er det heller ikke lov, tror jeg (takk og lov for det!) med mindre de har spesielle behov. Eneste som har egen pc hos oss er fjortisen. De andre bruker en av de to felles pc'ene i stua ved behov. Anonym poster: 1c9e1a6759cf610f0a8f881f6eb82f94 1
absinthia Skrevet 13. september 2012 #4 Skrevet 13. september 2012 (endret) Nest minste fikk pc i fjor da han var 6 år. Vi har satt begrensning på den i form av av at han bare kan bruke internett til å gå inn på NRK sine sider, YouTube og et par andre steder, det er også barnesikring og den er i nstillinger slik at den bare virker annenhver time mellom 8 og 20.00. Det funker fint! Han bruker pcen til å tegne med, lage tegnefilmer, undersøke alt fra hvordan man lager eller tegner alt mulig rart på YouTube og bruker det som instruksjonsvideo, ser tegnefilmsnutter, skriver osv... Han har lært seg mye av dette, kan både opprette filer og mapper og har lært seg til å lese bedre fordi han må lese før han klikker seg inn her og der. Jeg synes barna kan få egen pc når som helst egentlig, så lenge de voksne lager gode begrensninger slik at det ikke går ut over fysisk aktivitet og sosialt liv og at barnet ikke bare skal bruke pc til å spille med. De andre barna har vært rundt 10-12 år når de fikk egen pc og er godt over middels flinke til dette, eldstemann begynte å bygge datamaskiner da han var 11. Blir av og til sjokka over ende ungdommer av i dag som av en eller annen grunn ikke har fått med seg generell kunnskap man trenger for å bruke data som verktøy, til tross for at de har vokst opp med datamaskiner rundt seg hele livet - trodde nesten ikke at det var mulig! Så jeg er veldig opptatt av at det ikke bare er en maskin for å spille på, men som kan brukes til kreative aktiviteter. Endret 13. september 2012 av absinthia 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #5 Skrevet 13. september 2012 Han bruker pcen til å tegne med, lage tegnefilmer, undersøke alt fra hvordan man lager eller tegner alt mulig rart på YouTube og bruker det som instruksjonsvideo, ser tegnefilmsnutter, skriver osv... Han har lært seg mye av dette, kan både opprette filer og mapper og har lært seg til å lese bedre fordi han må lese før han klikker seg inn her og der. Ingen tvil om at det er mye å lære av pc-bruk, men jeg vil bare påpeke at barna ikke trenger sin egen for å lære dette- funker fint dersom familien har felles pc'er også, og da lærer de seg i tillegg kunsten å dele. Synes det er litt synd hvis det ikke lenger holder med mobil fra andre klasse, nå skal de ha pc også... For de som allerede sliter med å henge med på kjøpepresset blir det ikke bedre av at "alle" småskolebarn skal ha en iPad og en Lenovo i sekken. Anonym poster: 1c9e1a6759cf610f0a8f881f6eb82f94 2
Gjest Fleecejakke Skrevet 13. september 2012 #6 Skrevet 13. september 2012 Barna deler på en pc. Til nå har de ikke trengt hver sin. 1
absinthia Skrevet 13. september 2012 #7 Skrevet 13. september 2012 Ingen tvil om at det er mye å lære av pc-bruk, men jeg vil bare påpeke at barna ikke trenger sin egen for å lære dette- funker fint dersom familien har felles pc'er også, og da lærer de seg i tillegg kunsten å dele. Synes det er litt synd hvis det ikke lenger holder med mobil fra andre klasse, nå skal de ha pc også... For de som allerede sliter med å henge med på kjøpepresset blir det ikke bedre av at "alle" småskolebarn skal ha en iPad og en Lenovo i sekken. Anonym poster: 1c9e1a6759cf610f0a8f881f6eb82f94 Man trenger egentlig ikke sin egen pc, før man er voksen og bor alene uten andre med pc. Jeg var foreksempel sånn omtrent 30 før jeg fikk egen pc. Ingen av barna mine har fått mobil før de er 10 år.
Amens Skrevet 13. september 2012 #8 Skrevet 13. september 2012 Jeg fikk egen PC da jeg gikk i 6.klasse. Fattern mente data var fremtiden og at det var noe vi måtte lære oss. Jeg har idag en ganske greit lønnet jobb innen databransjen og omtrent ingen høyere utdanning og dermed intet stort studielån. Jeg hadde nok sørget for at evt avkom hadde tilgang til data ganske tidlig, men jeg hadde ikke gått til innkjøp av eget utstyr til de. Letter å følge med på at de ikke driver med noe skadelig aktivitet når man selv bruker det samme utstyret. Når man lar barn bruke den type utstyr så må man ha litt i bakhode at internett i veldig stor grad er en voksen verden. Og ikke la dem bruke innhold som koster penger for det er mange firmaer som driver med svindel gjennom slike tjenester. 2
Susan Sto Helit Skrevet 13. september 2012 #9 Skrevet 13. september 2012 Vi har egen PC til førsteklassingen. Den er satt opp med en brukerkonto der internett er frakoblet, og brukes til å spille spill på. Var avhengig av at det var CD-rom på den, for å kunne bruke spillene. Dette er en avlagt bærbar etter noen andre. Som bare er rensket opp helt og satt opp på nytt til han. Vi snakker om å kjøpe en ekstra Ipad til barna, (6 og 2 år), men da primært for bruk som filmavspiller og spillemaskin på lengere reiser. (Det holder ikke at jeg har en da kan låne i de tilfellene, for det holder bare til den ene.) Jeg tenker nok at vi da også legger over alle barnespillene på den. Så jeg slipper at det fyller opp min. Men at vi fortsatt vil ha strenge begrensninger på bruken. Selv om barna har PC eller brett, trenger de da ikke ha det med på skolen? Her er det hvertfall forbud mot å ha med elektroniske apparater på skolen. PC'er har de i klasserommet, til å spille på som en del av undervisningen. Bruk av internett og det som følger med der, tar vi på PC'en til en av oss voksne, i stua, gjerne sammen. Da har vi kontroll over hva som gjøres og hva man finner. Og så prøver vi å lære inn litt nettvett samtidig.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2012 #10 Skrevet 13. september 2012 8-åringen skal snart få arve en pc av storesøsken, - som selv har arvet den. Grunnen er at storesøsken har begynt på vgs og fått leie seg Mac der. Har tenkt at 8-åringen skal bruke den til litt spilling - i helgene. Og ellers til å lære seg grunnleggende ting, skrive og tegne. 8-åringen hadde ikke fått egen pc, hadde det ikke vært for at denne ble til overs.
Celtic Heart Skrevet 14. september 2012 #11 Skrevet 14. september 2012 Her fikk guttene pc i julegave av sine besteforeldre da de var 6 og 4. Da denne gikk i stykker i fjor kjøpte vi ingen ny, da vi allikevel har 2 stasjonære og 1 laptop. Vi har vært opptatt av å lære ungene nettvett, hva gjør man og gjør man ikke på internett. Så om noen mnd får vi se hvor mye av de samtalene som sitter når eldstegutten blir 13 og har blitt lovet facebook-konto.
Gjest Anneline Skrevet 15. september 2012 #12 Skrevet 15. september 2012 Fikk pc i 12-års gave av mamma og pappa, før det delte hele familien på en pc :happy:
ToveM Skrevet 15. september 2012 #13 Skrevet 15. september 2012 Sønnen fikk sin først egen PC da han begynte på videregående. Yngstejenta som nå går i 9. arvet denne da han kjøpte ny. Hun kommer tiol å kjøpe sin egen laptop til våren av egne penger/konfirmasjonspenger. Ellers har vi både stasjonær, laptop og Ipad som ungene får bruke som de vil.
Sulosi Skrevet 15. september 2012 #14 Skrevet 15. september 2012 Tråden er ryddet for dobbletposting. Mvh Sulosi, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå