Gå til innhold

Vond følelse når jeg skal "hjem"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Har igrunn aldri hatt noe særlig godt forhold til faren min, han har alltid kritisert alt jeg har gjort og skutt ned alt av ting jeg har gjort. Jeg har enkelt og greit tenkt at alt blir bedre når jeg flytter, og nå som jeg har flyttet til andre siden av landet tror jeg ikke at jeg kunne bedt om at livet skal bli mer perfekt.

Problemet kommer når jeg skal hjem.. Gruer meg til å måtte bo i hus med han en hel helg (situasjoner som igrunn skal være hyggelige klarer han å ødelegge, jul, påske, hytteturer, ferie++). Har vondt følelse i magen, og magefølelsen sier at jeg ikke burde dra hjem...

Jeg har igrunn ikke noe valg om å dra hjem siden jeg må hente en del ting som er ganske viktig å ha, og jeg vil gjerne møte alle vennene "hjemme" (Hjemme i parantes, fordi jeg føler meg veldig mye mer hjemme på studiestedet).

Jeg er forsatt ikke myndig, og lever på stipend. Økonomisk sett er jeg avhengig av dem (skulle ønske jeg klarte meg helt selv, men helt realistisk, så er det umulig. Driver eget firma, men det går ikke sånn kjempebra når jeg må kombinere med ganske tung skole). Jeg har søkt to jobber, men tror det blir vanskelig å kombinere med skolen, derfor er firmaet mitt perfekt da jeg styrer arbeidstid selv.

Skulle igrunn revet meg løs økonomisk, også - det er eneste argumentet som blir brukt når jeg gjør noe de ikke liker lenger.. Før var det "mitt hus - mine regler", nå er det "jeg betaler!" (Har forresten tømt deler av sparekontoen min, fordi jeg spør vil ikke spørre om penger).

Noen andre som har det likt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på hjelp av lånekasse/nav. Som student har du ikke like mye rett på hjelp fra NAV, fordi det er forventet at lånekassen skal bistå deg, men jeg vil anbefale deg å søke litt på nav sine sider, skriv ut det som høres riktig ut for deg og ta det med nedover. Stå på kravene dine. Hvis de ikke hjelper deg så har du krav på fri rettshjelp. Ellers kan du søke om Bostøtte. Det er det husbanken som står for, tror jeg. Men hvis det er så vanskelig hjemme så burde du i allefall få hjelp til å rive deg løs..

Skrevet

Er klar over at jeg har krav på hjelp fra lånekassen/nav, men når jeg går vgs (Går en litt spesiell linje, er egentlig ikke en norsk utdanning, men er puttet inn i vgs) og får f.eks. bostøtte av nav vil de igjen kreve inn pengene fra mor og far. Det er jo bare idiotisk å skape enda dårligere stemning, målet er å klare meg selv uten foreldre. Ikke få nav til å kreve inn penger av dem.

Skrevet

Jeg har ikke så mange lure råd og komme med her dessverre.

Men jeg vil i allefall fortelle deg at jeg blir så innmari stolt når jeg leser sånt. Ikke at du har et dårlig forhold til faren din, selvfølgelig, men at du, til tross for dette, klarer det du klarer!!!

Jeg tror du kommer til å nå langt her i verden med den innstillingen du har. Bare husk det videre, at du behandler andre mennesker slik du selv gjerne vil bli behandlet.

Stå på videre og ikke gi opp! Jeg heier på deg, selvom jeg ikke aner hvem du er!

Skrevet

Takk for det!

Tror jeg har valgt en av de vanskligere utdannelsene, men igjen kan jeg stå igjen med rundt en halv million i årslønn når jeg er 21.

Virker som jeg ikke har stort annet valg enn å holde ut.. Er hvertfall heldig nok til at lærelinglønna tilsvarer en halvdårlig lønn for ferdig utdannede, som gjør at jeg burde klare meg med stipend + den.

Skrevet

det er ikke bra for deg å ha ett slikt forhold til din far. mulig dette bedres når du blir mer voksen. du må ikke reise hjem! da jeg flyttet hjemmefra var jeg kunn hjemme i jul og sommer vis jeg hadde tid da..

du er i en alder der du utvikles veldig mye når du er 17 år. dei vennene og dei sosiale tingene du opplever nå er det som lager den siste platformen for resten av ditt liv! det er denne tiden du vil savne når du blir far,har full jobb og får ansvar for alt alene.

når du jobber og strever på vil det vere unaturlig å ha tid til hjemreise. men din mor kan jo komme¨å besøke deg om hun ønsker?

Skrevet

Har hvertfall planlagt to besøk hjem nå i nærmeste tid, dette er besøk jeg MÅ gjennomføre. Etter det blir det nok kun sommer og jul, ja.. Selv om jeg ikke har stort ønske å besøke far har jeg jo hele venne gjengen min, og venner jeg har kjent hele livet som jeg ikke skal slippe kontakten med, er hovedsakelig på grunn av en veldig(veldig,veldig,veldig) god veninne tur nr 2 skjer. Tror nesten jeg bare må holde ut til jeg blir ferdig med utdannelsen.. Kjipt, men sånn er det vel bare..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...