coktail Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Dette innlegget er ikke ment rassistisk.. hvis noen føler seg truffet eller noe, så beklager jeg det. jeg er bare litt i tvil på hvordan folk oppfatter meg. Er det bare jeg som syns det er skummelt og ekkelt å ta opp temaer om rasisme og meninger om innvandring, kulturer osv? er jeg rasist selv om jeg syns "neger"-vitser er kjempemorsomme, og kan dusinvis utenat. Jeg forteller ofte disse vitsene på fest ( helst der jeg kjenner folka).. deltakerne ler jo, men jeg tenker litt etterpå om de tror jeg er ufølsom og rasistisk. Hver gang det er drap, innbrudd eller noe annet kriminelt, så tenker jeg " det er sikkert en utlending som står bak"... jeg kan ikke noe for at jeg tenker sånn.. Jeg er også imot "kulturblandinger.", om jeg kan kalle det det? Jeg har ikke noe tro på at religion skal mikses og tukles med. Det blir som hund og katt.. Jeg har venner som er hudfarget, men de har vokst opp i Norge, og lever etter norsk kultur og tradisjoner. men når jeg er ute på byen, og en mørkhudet mann begynner å flørte, som de ofte gjør..så blir jeg faktisk redd.. jeg vil faktisk ikke omgås utlendinger som nettopp har kommet til Norge, det av flere årsaker. Jeg tror bare de ser annerledes på damer, og kanskje tror de kan gjøre som de vil med oss.. skal selvfølgelig ikke dra alle under samme kam men.. Jeg syns det er creepy å tenke på at utlendinger begynner å ta seg inn på stortinget..jeg er redd det gode landet våre forfedre har bygd opp blir forkastet av våre nye landsmenn.. jeg trives slik landet vårt er. Vil jeg leve slik muslimene lever, så flytter jeg til Tyrkia da.. men å modernisere og tilrettelegge for at innvandrere skal "ha lyst" til å bo her, syns jeg ikke noe om. Jeg syns ikke noen er mer verdt enn andre, jeg er bare veldig skeptisk til hvordan utviklingen blir. kanskje begynne å ta vare på de innvandrerne vi allerede har tatt inn...skaffe dem jobb osv. vi kan jo ikke ta inn alle. Og hvis noen gjør noe kriminelt, så send dem ut igjen. er jeg rasist? :/
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 er jeg rasist selv om jeg syns "neger"-vitser er kjempemorsomme, og kan dusinvis utenat. Jeg forteller ofte disse vitsene på fest ( helst der jeg kjenner folka).. deltakerne ler jo, men jeg tenker litt etterpå om de tror jeg er ufølsom og rasistisk. Negervitser, jødevitser, blondinevitser, svenskevitser, asiatervitser (mini ding-dong)... det er jo ikke noe vondt ment. I mange tilfeller handler vitsene tvert imot om å gjøre narr av rasistene og av dem som lager stereotyper. Hver gang det er drap, innbrudd eller noe annet kriminelt, så tenker jeg " det er sikkert en utlending som står bak"... jeg kan ikke noe for at jeg tenker sånn.. Det er sannsynlighetsberegninger hjernen gjør, selvsagt kan man ikke noe for det. På samme måte som når jeg hører at noen har blitt utsatt for voldtekt, så antar jeg at overgriperen var en mann. Det er ikke det at jeg hater menn, men det er noe i menns natur som gjør at de har større sjanse for å begå voldtekt. På samme måte er det noe i enkelte innvandreres kultur som gjør at de blir mer disponerte for å begå kriminelle handlinger. Jeg er også imot "kulturblandinger.", om jeg kan kalle det det? Jeg har ikke noe tro på at religion skal mikses og tukles med. Det blir som hund og katt.. Jeg ser ikke på kulturblanding som noe galt i seg selv. Men vi må være ærlig og innrømme: Det er ikke bare "en kollisjon mellom ulike kulturer", men vi snakker oftest om en kollisjon mellom vestlige verdier og islam. Religion fryser tiden og hindrer fremgang. De verdiene som islam står for, er de samme verdiene som ble nedskrevet av en krigsherre i Midtøsten for 1400 år siden. I vesten, derimot, har religion fått svekket sin kraft de siste århundrene, og vi har dermed kunne bruke fornuft til å danne egne etiske verdier. Det er den store konflikten mellom fornuftbasert moral og dogmatiske regler. Den ene fremmer likestilling av kvinner, den andre sier at kvinner er menns eiendeler. Begge parter vil synes at den andre parts verdier er stygge, partiene mister respekt for hverandre... og det blir dermed vanskelig å leve side om side som likemenn/kvinner. Men jeg kan ikke gjøre det klart nok: Vi må slutte å gå rundt den politisk korrekte grøten, og innrømme at det er religion som er problemet, ikke bare "kulturforskjeller". Anonym poster: 3c689eef62c7d1ecc2697ddcf3492b95
crystalcharm Skrevet 13. september 2012 #3 Skrevet 13. september 2012 Jeg vil ikke se på deg som rasist, fordi du er bevisst på hva du sier og er redd å bli oppfattet som en Men heller at du tatt mye av det du har lest i avisen og på TV til å bygge en liten fordom for det, jeg tror det er ganske normalt for folk å bli påvirket slik. Haha, skjønner hva du mener når man er på byen og utlendinger uten sosiale antenner presser trynet sitt inntil ditt Men hadde ikke likt det uansett hvilken rase de er! Opplever slike ting uansett hos en bestemt rase... Man ser fort hvem som er ute etter ting og hvem som ikke er det
seleneluna Skrevet 13. september 2012 #4 Skrevet 13. september 2012 Rasist er du ikke, men du er ikke særlig tolerant - og du har fremmedfrykt. Utopien om det norske samfunnet som homogent må man være mer kritisk til. Man må erkjenne og akseptere at ting ikke kommer til å være slik som før. Forandringer skjer hele tiden, det har de alltid gjort. Økt globalisering, internasjonalisering og svekkede landegrenser som følger, gjør at der et umulig å "forhindre" multikulturalisme. Vår nasjonalitet og identitet blir ikke mindre selv om det kommer innvandrere inn på Stortinget. 1
Gjest juvelia Skrevet 13. september 2012 #6 Skrevet 13. september 2012 Ja du er litt små rasistisk,å det er helt greit! Folk er så hysterisk redde for å bli stemplet for å være "rasist" når det er noe som er helt naturlig å være i denne verden vi lever i. Jeg er selv litt rasistisk,skammer meg ikke over det! 1
anónimo Skrevet 13. september 2012 #7 Skrevet 13. september 2012 Rasist er du ikke, men du er ikke særlig tolerant - og du har fremmedfrykt. Utopien om det norske samfunnet som homogent må man være mer kritisk til. Man må erkjenne og akseptere at ting ikke kommer til å være slik som før. Forandringer skjer hele tiden, det har de alltid gjort. Økt globalisering, internasjonalisering og svekkede landegrenser som følger, gjør at der et umulig å "forhindre" multikulturalisme. Vår nasjonalitet og identitet blir ikke mindre selv om det kommer innvandrere inn på Stortinget. Helt enig!
Gjest meh Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 (endret) Ja du er litt små rasistisk,å det er helt greit! Folk er så hysterisk redde for å bli stemplet for å være "rasist" når det er noe som er helt naturlig å være i denne verden vi lever i. Jeg er selv litt rasistisk,skammer meg ikke over det! Går ikke an å være "smårasistisk", enten så er du rasist eller ikke. Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre. Rasistiske oppfatninger brukes av noen til å legitimere diskriminering rettet mot grupper eller individer med annen etnisk bakgrunn enn dem selv. http://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme Endret 24. september 2012 av meh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå