Gå til innhold

Inspirert av trygdekontoret (Kunne du ha hatt tilfeldig sex med en funksjonshemmet?)

Anbefalte innlegg

Gjest Filleproletiet
Skrevet (endret)

Som overskriften sier; Kunne du ha hatt tilfeldig sex med funksjonshemmede, eller enda mer kontroversielt, utvilkingshemmede? Enten for morro, eller som "hjelp/forbarmelse"?

Endret av Filleproletiet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvordan man definerer "funksjonshemmet", det. Er man funksjonshemmet om man f.eks mangler en fot eller en arm? Om man er halvsidig lammet? Lam i en fot? (kjenner en som er lam i ene låret). Kunne nok hatt sex med en som var funksjonshemmet ja, men grensen går ved psykisk utviklingshemming. Hadde følt det hadde blitt en form for overgrep.

Anonym poster: f652c72f9f2c57eb7cdc97317e1cfd3b

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Spørs hvordan man definerer "funksjonshemmet", det. Er man funksjonshemmet om man f.eks mangler en fot eller en arm? Om man er halvsidig lammet? Lam i en fot? (kjenner en som er lam i ene låret). Kunne nok hatt sex med en som var funksjonshemmet ja, men grensen går ved psykisk utviklingshemming. Hadde følt det hadde blitt en form for overgrep.

Anonym poster: f652c72f9f2c57eb7cdc97317e1cfd3b

Funksjonshemming er funksjonshemming ja. Blind, døv, mangler arm, bein, lam osv.

Utviklingshemmet er psykisk "begrensede" personer ja.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Noen er jo funksjonshemmet på den måten at de blir oppfattet som normal - bare at de er litt treige i oppfattelsen. Det må også være en funksjonshemming.

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Noen er jo funksjonshemmet på den måten at de blir oppfattet som normal - bare at de er litt treige i oppfattelsen. Det må også være en funksjonshemming.

Hm..nei. FUNKSJONShemming er jo fysisk hemming. Du tenker på UTVIKLINGShemmet. Jeg forklarte det rett over innlegget ditt. Har man problemer i hodet, så er man utviklingshemmet.

At man er litt treig i oppfattelsen trenger ikke nødvendigvis å bety at man er utviklingshemmet. Man kan ha litt lav IQ eller ha litt lang latensperiode. Schizofrene har ofte det f.eks pga tankesurr. Men de går vel ikke under betegnelsen utviklingshemmet for det.

Skrevet

Som overskriften sier; Kunne du ha hatt tilfeldig sex med funksjonshemmede, eller enda mer kontroversielt, utvilkingshemmede? Enten for morro, eller som "hjelp/forbarmelse"?

Funksjonshemmede, ja. Spørs så klart hva, men på generelt grunnlag vil jeg ihvertfall si ja til det. Kjenner ei som...ah..kan ikke si for mye her...men hun er ihvertfall sinnsykt fin.

Utviklingshemmede? Nei. Tror rett og slett jeg ikke kunne fått tenning, og det ville vært vanskelig å tilby "hjelp" da. Strengt tatt kunne jeg så klart gått ned og slikket noen fordet, men skammelig nok anser jeg det som "ekkelt". Jeg er rett og slett ikke et så godt menneske.

Har forresten hørt (har ikke sjekket om det er sant) at i Danmark tilbys det eskortetjenester til utviklingshemmede. Om det er sant så tenker jeg ihertfall at de prostituerte som gjør dette må være noen usedvanlig flotte og gode mennesker. Vet så klart at de får betalt for det, men allikevel...det er en utrolig fin ting å gjøre, det å tilby sex til en utviklingshemmet. Jeg vet dette fordi jeg har jobbet med dem og sett med egne øyne hvor mye seksuell frustrasjon som kommer til uttrykk hos mange av disse menneskene.

• Liker 1
Skrevet

Hm..nei. FUNKSJONShemming er jo fysisk hemming. Du tenker på UTVIKLINGShemmet. Jeg forklarte det rett over innlegget ditt. Har man problemer i hodet, så er man utviklingshemmet.

At man er litt treig i oppfattelsen trenger ikke nødvendigvis å bety at man er utviklingshemmet. Man kan ha litt lav IQ eller ha litt lang latensperiode. Schizofrene har ofte det f.eks pga tankesurr. Men de går vel ikke under betegnelsen utviklingshemmet for det.

Her var det mye tullprat. Funksjonshemming er en fellesbetegnelse for alle former for funksjonssvikt hos mennesker, enten det er psykisk eller fysisk. Psykisk utviklingshemming er også en form for funksjonssvikt, altså er det en funksjonshemming.

Og for å svare på spørsmålet: Jeg kunne ikke under noen omstendigheter hatt sex med en som var psykisk utviklingshemmet. De er ofte på et mentalt nivå med barn, så etter mitt syn ville det være omtrent det samme som et pedofilt overgrep. Mange psykisk utviklingshemmede er like forsvarsløse som barn er.

Anonym poster: f3a9bca77b2956452d8f7a9f7d2b0b37

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg kunne definitivt hatt sex med noen som var blind iallefall. Hvor morro hadde ikke det vært. Samme med en døv, da kan jeg hyle av hjertens lyst uten at han bryr seg det grann.

• Liker 3
Skrevet

Her var det mye tullprat. Funksjonshemming er en fellesbetegnelse for alle former for funksjonssvikt hos mennesker, enten det er psykisk eller fysisk. Psykisk utviklingshemming er også en form for funksjonssvikt, altså er det en funksjonshemming.

Og for å svare på spørsmålet: Jeg kunne ikke under noen omstendigheter hatt sex med en som var psykisk utviklingshemmet. De er ofte på et mentalt nivå med barn, så etter mitt syn ville det være omtrent det samme som et pedofilt overgrep. Mange psykisk utviklingshemmede er like forsvarsløse som barn er.

Må si meg enig i dette. Jeg tror ikke jeg kunne hatt sex med noen for forbarmelse/hjelp, men en person med en fysisk funksjonsnedsettelse kunne jeg nok helt sikkert hatt sex med. Det blir tross alt i en litt annen kategori enn f.eks. kognitiv funksjonsnedsettelse eller utviklingshemming- spesielt med tanke på samtykke, tenker jeg.

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Jaja. Jeg er ikke så opptatt av alle de politisk korrekte måtene og henvende seg til alle på.

FUNKSJONShemming er for meg folk som er hemmet funksjonellt, altså fysisk. UTVIKLINGShemmede er folk som har feil eller skadet hjernen, altså pysisk hemmet. Er det greit?

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Må si meg enig i dette. Jeg tror ikke jeg kunne hatt sex med noen for forbarmelse/hjelp, men en person med en fysisk funksjonsnedsettelse kunne jeg nok helt sikkert hatt sex med. Det blir tross alt i en litt annen kategori enn f.eks. kognitiv funksjonsnedsettelse eller utviklingshemming- spesielt med tanke på samtykke, tenker jeg.

Jeg vil anta at utviklingshemmede også har seksuelle lyster, følelser osv. Skal ikke de få lov til å ha sex med noen, noensinne? Jeg bare spør hva du synes..jeg har ikke gjort meg opp noen bestemt mening selv. Men dersom en utvklingshemmet uttrykket et ønske om sex, er kåt osv..?

Ja, jeg vet det er tabu, men desto mer interessant å høre hva folk har å si.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anta at utviklingshemmede også har seksuelle lyster, følelser osv. Skal ikke de få lov til å ha sex med noen, noensinne? Jeg bare spør hva du synes..jeg har ikke gjort meg opp noen bestemt mening selv. Men dersom en utvklingshemmet uttrykket et ønske om sex, er kåt osv..?

Ja, jeg vet det er tabu, men desto mer interessant å høre hva folk har å si.

Joda. De har jo også rett til et seksualliv. Man har plikt til å tilrettelegge for dette,men det innebærer ikke at bistandsytere skal ha sex med dem. (Ikke at dette er verdens beste og mest utdypende kilde altså, men jeg synes denne artikkelen er litt oppklarende. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=529952 )

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Joda. De har jo også rett til et seksualliv. Man har plikt til å tilrettelegge for dette,men det innebærer ikke at bistandsytere skal ha sex med dem. (Ikke at dette er verdens beste og mest utdypende kilde altså, men jeg synes denne artikkelen er litt oppklarende. http://www.vg.no/hel...hp?artid=529952 )

Neinei! Herregud. Jeg mente da ikke at de som JOBBER med utviklingshemmede skal ha sex med dem.

Hva synes du om den ordningen de har i..hvor er det? Sveits sikkert? hvor bistandsytere hjelper pasientene/beboerne med å kjøpe prostituerte (som også er lovlig)? Det må selvsagt være ytret fra pasienten at det er noe vedkommende ønsker, og når det gjelder særtilfeller, mennesker med SVÆRT nedsatt evne til å kommunisere osv, så skal man kanskje være forsiktig. Noen kan jo sikkert ha opplevd overgrep eller lignende. Jeg mener det må ligge noen retningslinjer og etiske vedtak i bunn, men som ide er jeg åpen for det.

• Liker 1
Skrevet

Neinei! Herregud. Jeg mente da ikke at de som JOBBER med utviklingshemmede skal ha sex med dem.

Hva synes du om den ordningen de har i..hvor er det? Sveits sikkert? hvor bistandsytere hjelper pasientene/beboerne med å kjøpe prostituerte (som også er lovlig)? Det må selvsagt være ytret fra pasienten at det er noe vedkommende ønsker, og når det gjelder særtilfeller, mennesker med SVÆRT nedsatt evne til å kommunisere osv, så skal man kanskje være forsiktig. Noen kan jo sikkert ha opplevd overgrep eller lignende. Jeg mener det må ligge noen retningslinjer og etiske vedtak i bunn, men som ide er jeg åpen for det.

Nei, jeg skjønte det altså. Det var kanskje litt dårlig presisert, men det var ment som en kommentar til at også f.eks. utviklingshemmede har seksuelle lyster, og at dette er noe man er klar over. :)

Jeg er skeptisk til en ordning med at funksjonshemmede får rett til å kjøpe sex, men nå er jeg skeptisk til prostitusjon i utgangspunktet.

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Joda. De har jo også rett til et seksualliv. Man har plikt til å tilrettelegge for dette,men det innebærer ikke at bistandsytere skal ha sex med dem. (Ikke at dette er verdens beste og mest utdypende kilde altså, men jeg synes denne artikkelen er litt oppklarende. http://www.vg.no/hel...hp?artid=529952 )

"Hun ser ikke bort fra at enkelte helsearbeidere hjelper til med for eksempel onani.

- Jeg tror ikke det skjer så ofte, men når det skjer, er det gjerne med fysisk funksjonshemmede. De er i stand til å legge et helt annet press på sin pleier. De er i en fortvilt situasjon når de ikke lenger klarer egen selvtilfredsstillelse. De kan for eksempel beklage seg, og de kan trygle og be. Enkelte kan kanskje tenke at «jeg vasker ham jo likevel, så om jeg hjelper litt til, er det ikke ille..»"

wow..Jobber selv i helsevesnet, og for meg hadde det vært TOTALT utenkelig å gjort det. Jeg trodde det var strengt ulovlig også. Men det er klart..hadde jeg sitti i rullestol, litt enkel i hodet og ikke fikk tak i tissen, så hadde jeg sikkert hatt mitt livs lykkeligste dag dersom ei søt pleier hadde vaska den litt ekstra.

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Nei, jeg skjønte det altså. Det var kanskje litt dårlig presisert, men det var ment som en kommentar til at også f.eks. utviklingshemmede har seksuelle lyster, og at dette er noe man er klar over. :)

Jeg er skeptisk til en ordning med at funksjonshemmede får rett til å kjøpe sex, men nå er jeg skeptisk til prostitusjon i utgangspunktet.

Skeptisk..bedre å ha prostitusjon ulovlig slik som i dag? Det fungerer jo så bra? :) Fremfor at kvinnene kan tjene pengene selv, få hjelp fra det offentlige, leie rom, betale skatt og slippe unna menneskehandel og misbruk? Im for!

Skrevet

Skeptisk..bedre å ha prostitusjon ulovlig slik som i dag? Det fungerer jo så bra? :) Fremfor at kvinnene kan tjene pengene selv, få hjelp fra det offentlige, leie rom, betale skatt og slippe unna menneskehandel og misbruk? Im for!

Det er en aktiv tråd under religion og livssyn akkurat nå, der det diskuteres om prostitusjon burde vært lovlig, så det er kanskje litt overflødig å starte en ny debatt her. :gjeiper: Men for å bare kommentere det, så sier jeg ikke at dagens situasjon er optimal eller bra , men jeg tror heller ikke at det ville løst så mye (ang. menneskehandlel etc.) å legalisere prostitusjon.

Poenget mitt er uansett at det finnes en mellomting mellom at funksjonshemmede ikke har et seksualliv i det hele tatt, og at de skal få lovfestet rett til å kjøpe sex. Det første har de lovfestet rett til, det siste har de ikke rett til. Mange tror at det er enten-eller (sier ikke at det gjelder deg).

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Det er en aktiv tråd under religion og livssyn akkurat nå, der det diskuteres om prostitusjon burde vært lovlig, så det er kanskje litt overflødig å starte en ny debatt her. :gjeiper: Men for å bare kommentere det, så sier jeg ikke at dagens situasjon er optimal eller bra , men jeg tror heller ikke at det ville løst så mye (ang. menneskehandlel etc.) å legalisere prostitusjon.

Poenget mitt er uansett at det finnes en mellomting mellom at funksjonshemmede ikke har et seksualliv i det hele tatt, og at de skal få lovfestet rett til å kjøpe sex. Det første har de lovfestet rett til, det siste har de ikke rett til. Mange tror at det er enten-eller (sier ikke at det gjelder deg).

Ok..men da er debatten over i prostitusjon. Jeg har prøvd meg på et innlegg i den debatten :) Blir sikkert hudfletta.

Skrevet

Eg kunne heilt klart ha hatt sex med ein person med fysisk funksjonshemming, viss eg likte han som person.

Eg ville sjølvsagt ikkje ha hatt sex med ein psykisk utviklingshemma person, det reknar eg som overgrep. Klart dei og har rett til eit sexliv i den grad det er mogleg. Mange lettare psykisk utviklingshemma personar er jo kjærastar og har sex med kvarandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...