Gå til innhold

Alternativ behandling på hest- Jeg klarer ikke tro på det..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg virkelig den eneste?

Jeg har ved et par anledninger prøvd dette, men ser at dette ikke er noe for oss.

Jeg har vært hesteeier i et drøyt år nå, og jeg har aldri vært ute for så mye press ang. alternativ behandling. Jeg har aldri hatt noe særlig tiltro til alternativ behandling i det hele tatt, og liker å vite at en behandling funker dersom jeg skulle benytte meg av det. Før jeg ble hesteeier har jeg egentlig aldri sett på dette som noe problem, og jeg har alltid blitt respektert for mitt standpunkt. I hestemiljøet er det stikk motsatt.

Jeg har lav terskel for å forhøre meg hos veterinær dersom jeg skulle lure på om hesten min har det bra, og jeg sørger for jevnlig helsjekk, og alt som hører med. Men jeg er ikke interessert i å bruke alternative behandlere.

I forbindelse med dette føler jeg at jeg blir litt utstøtt fra miljøet på stallen, og jeg har i tillegg opplevd at en av de andre hesteeierne har tilbudt seg å betale for alternativ behandling til hesten min, fordi det var så synd at ikke han også skulle få behandling. Som om det var pengene det sto om for min del. Det er det overhodet ikke.

Jeg føler meg som et utskudd, og at de andre mener jeg ikke er interessert i hestens beste.

Finnes det virkelig ikke andre hestefolk som ikke tror på alternativ behandling?

Anonym poster: 85d7d6dcd4552eb7ecae653700649f72

• Liker 1
Skrevet

Hva slags alternativ behandling har det vært snakk om, da? Jeg mener, det er jo forskjell på alternativ behandling. Vi har f.eks prøvd hestemassasje og kiropraktikk (men kiropraktikk regnes kanskje ikke som alternativt lenger?), men kommer noen trekkende med en homeopat eller dyretolk får jeg helt flass, altså?

Har aldri opplevd press for å drive med alternativt på stallen hos oss. Kanskje det er et par stk hos de som har begynt,og som er veldig finne på å trekke andre med, også at det blitt et miljø for det?<br /><br /> Anonym poster: c250c2952e7cd12592389474a75df839

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hva anser du som alternativ behandling da?

Har brukt både massør, equiterapeut og kiropraktor på hest. Og dette har helt klart hatt noe for seg. Som oss mennesker, får også hestene stive og vondt muskler, som fører til låsninger mm. Hester er gjerne mer utsatt da vi tross alt sitter oppå de og krever at de bruker kroppen sin. Og innimellom blir dette litt feil for hestens anatomi (eller ikke bare innimellom, men som regel - dessverre). Massør funker ikke kjempebra, men er i hvert fall veldig behagelig for hesten.

Vetropat har jeg derimot ikke særlig tro på.

Skrevet

Ts her.

Jeg kunne nok ha forklart meg litt bedre ja.

Jeg tenker vel hovedsaklig på holistisk hesteterapi, det er iallefall det de fleste som kommer til stallen min driver med. Vetropati har jeg aldri hørt om, men det virker som mye av det samme. Det skal sies at jeg er tilhenger av massasje, både på mennesker og dyr, og tviler ikke på at det er bra for kropp og sinn. Også kiropraktikk, men der er jeg egentlig også litt opptatt av at det helst utføres av en som er vetrinær i bunn.

Men når det kommer til holistisk hesteterapaut/vetropati stopper det opp for min del.

Anonym poster: 85d7d6dcd4552eb7ecae653700649f72

Skrevet

Jeg har hatt veteropat (som krever utdannelse, og som har mye veterinærmedisin også) på hesten min noen ganger, for jeg kjenner henne og fikk det gratis. Det som hjalp helt tydelig var behandlig med laser. Det er på en måte som akupunktur, bare at det er en laser som gjør jobben.

Det var en periode hesten min hadde veldig vondt i nakken. Hun ville ikke ha på seg grima engang, og rykka til hvis man såvidt berørte nakken og nedover langs mana.

Veteropaten tok én behandling med laser - aldri hatt det problemet igjen. Beinet hennes som har endel forkalkninger har også blitt litt bedre av laser, men siden problemet er ganske stort har virkningen bare vært midlertidig.

Akupunktur har jeg ikke prøvd ennå, men det driver til og med veterinæren min med, så det må da være ganske så stuereint nå. Veteropaten ga meg også noen små piller som skulle hjelpe mot stivhet, men der så jeg ikke så tydelige reaksjoner.

Jeg syns det er veldig interessant med alternativ behandling på dyr, ettersom dyra ikke kan gå rundt og påstå de har blitt bedre av ren placebo-effekt. Enten er det en virkning eller ikke. Når det er sagt syns jeg det var veldig merkelig at folk på stallen din ser ned på deg når du ikke vil prøve. Det er da opp til deg. Dessuten bør alternative ting bare brukes i tillegg til og etter normal veterinærbehandling.

Her kan du lese om hva veteropater lærer:

http://www.nan.no/Studier/veteropati-studiet.html

Skrevet

folk kan si hva de vil, men når man ikke kan se på hesten fordi man kan få inn andres puls?`nei, da ler jeg meg skakk.

man burde så absolutt bli respektert uansett hvor det er når man ikke tror på det.

Skrevet

folk kan si hva de vil, men når man ikke kan se på hesten fordi man kan få inn andres puls?`nei, da ler jeg meg skakk.

man burde så absolutt bli respektert uansett hvor det er når man ikke tror på det.

:sjokkert:

:rulle:

Skjønner man blir en tanke oppgitt da, ja!<br /><br /> Anonym poster: c250c2952e7cd12592389474a75df839

• Liker 1
Skrevet

Nei, du er ikke den eneste. Heldigvis. Virker dessverre som om flere og flere lar seg lure av kvakksalvere.

Anonym poster: e8fa7bb76d139ad4986335918bab0d94

• Liker 3
Skrevet

Jeg har brukt akupunktur på hest, har brukt det på meg selv også, har fungert veldig godt, for oss begge.<br /><br /> Anonym poster: 9782adb6d2b68ed39a47432132c1d30d

Skrevet

Jeg har jevnlig equiterapeut på mine og det fungerer veldig godt. Den ene hesten min hadde i vinter en solid låsning i venstre bakbein. Var ikke mulig å få henne i høyregalopp, det ble enten venstre eller kryss. Etter en behandling ble det bra og høyregaloppen var tilbake uten problemer. En annen gang hadde hun sklidd skikkelig på beitet og fått skulderen forskjøvet. Hun haltet ikke, men taktet og rullet noe veldig i tølten. Etter to behandlinger var tølten fin igjen. Så at det virker er det ingen tvil om. Veteopat er jeg mer skeptisk til. Og ikke akkurat behandling, men veldig alternativt, dyretolk har jeg null tro på! Jeg ler meg ihjel av godtroende folk som biter på at hesten ikke vil ha blå dekken, men rosa. :D

Skrevet

Bruker jevnlig equiterapeut, men ikke noe annet. Føler det er mye "hum-bug" ute og går, men jeg har ikke erfaring med annet selv, så vet ikke om det er bare tull eller om det faktisk funker. Jeg har heldigvis flott samarbeid med veterinæren min, og han er flink til å anbefale andre behandlere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...