AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Hvor skaffer du mp3'er til å brenne cd'er eller legge over på mp3-spillere? Det er jaggu ikke like lett nå, som for noen små år tilbake Hvis man ikke kjøper såklart, som man selvfølgelig burde gjøre, men det blir fort dyrt for meg som går lei av sangene etter kort tid! Anonym poster: 7bb70875a37319025502a846847fd56c
Anglofil Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 Jeg legger over cd'ene mine på pc'en. Mvh Yvonne
Ryvre Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 Lastet ned mye før (kan ikke si det her for da blir det bare slettet), men så bestemte jeg meg for å kjøpe Spotify istedenfor. Mye enklere og man kan høre på musikken offline når man ikke er koblet opp mot nettet
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #4 Skrevet 12. september 2012 Har du ikke råd, så har du ikke råd, din tyv. Anonym poster: a7245e108345caadd3bdf20df5d43db9 3
Anoia Skrevet 12. september 2012 #5 Skrevet 12. september 2012 Finnes mange steder man kan laste ned gratis mp3'er lovlig. F.eks på nrk urørt. Og mange band har hjemmesider der man kan laste noen av sangene deres.
Gjest gjest17 Skrevet 12. september 2012 #6 Skrevet 12. september 2012 Man kjøper dem på nett eller legger inn via CD :-)
Nattergalen Skrevet 13. september 2012 #7 Skrevet 13. september 2012 Her ga jeg rett og slett opp, mannen drev en stund med ulovlig saker, men var ikke så lett å holde seg oppdatert. Testet først spotify og så fikk vi Wimp gratis gjennom kabeltven, kostet etterhvert på meg 49,- i mnd slik at jeg kan bruke Wimp på bla telefonen. Tror i grunn det er fremtiden når det kommer til musikk.
Wonders Skrevet 21. september 2012 #8 Skrevet 21. september 2012 jeg bruker iTunes og kjøper alt så det er mitt for alltid.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 21. september 2012 #9 Skrevet 21. september 2012 (endret) slettet siden redigeringen til Bond gjorde at det som sto igjen ikke gav noen form for mening i det hele tatt. Endret 25. september 2012 av Uanonymbruker
Gjest Bond Skrevet 25. september 2012 #10 Skrevet 25. september 2012 Tråden ryddet for oppfordring til illegal nedlasting. Bond, mod
Gjest Bond Skrevet 25. september 2012 #11 Skrevet 25. september 2012 Tråden ryddet. Kommentarer om moderering kan tas på PM eller Ris og Ros. Minner på at KGs regler gjelder også på PM og det er ikke ok å flytte over ulovlige diskusjoner til PM. Bond, mod
Thorn Skrevet 25. september 2012 #12 Skrevet 25. september 2012 Jeg bruker både Spotify og Wimp og hører på når jeg er hjemme. Kjøper en del musikk derfra, i tillegg til at jeg kjøper CDer og legger inn på dataen. Også laster jeg ned litegranne...
Gjest NerdMedSverd Skrevet 26. september 2012 #13 Skrevet 26. september 2012 Laster ned mye, kjøper enda mer og ripper fra tapes, vinyl og cd. En sjelden gang Spotify
Jade Skrevet 27. september 2012 #14 Skrevet 27. september 2012 Koster ikke så mye for én sang. Er jo mye greiere nå enn før når du måtte kjøpe en hel CD til 159,- når du bare likte 2-3 sanger på CDen. Ellers så kan du jo ha Spotify til 99,-/mnd (og Wimp). Og da har du jo "uendelig" med musikk både på PCen og mobilen.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 2. oktober 2012 #15 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg kjøper mine på Telenor sine sider - deres musikkbutikk. Helt glimrende å slippe å kjøpe hele CD`er.
Strixvaria Skrevet 2. oktober 2012 #16 Skrevet 2. oktober 2012 Spotify Premium - 99 kr i mnd, slipper å bruke bytes på å lagre haugevis av sanger, kan streame over til mobil, iPod med 3G/wifi samt bruke brukeren på andre maskiner (f.eks. hvis man er på fest - bare å logge seg på og koble til høyttalere, superkjekt!). Du får så klart ikke brent CD-er av dette. Alternativet blir vel å kjøpe sanger via iTunes eller andre sider, som jeg ser har blitt nevnt over her. iTunes funker bra for min del - det er noen sanger som ikke finnes i Spotify, og da kjøper jeg dem der (forutsatt at de finnes i iTunes Store), så legges de til i iTunes-biblioteket + at de legges som local files i Spotify på macen. Det blir fort dyrt i lengden å kjøpe enkelte singler/CD-er ja, men jeg tenker som så at dersom man f.eks. liker én av sangen på et album, så er det hvertfall bra at det går an kun å kjøpe den ene sangen, mot for før digitalmusikkens tid, hvor man måtte kjøpe hele CD-en (eller dersom man var så heldig at akkurat den sangen man likte kom som singel/EP). Selv om man sikkert kan innvende at MYE av inntektene fra sanger går rett i lomma på plateselskapene og svært lite ender opp hos artistene (bortsett fra hos de mest kjente, formodligens), så gjør ikke dét ulovlig nedlasting til en grei ting. Grunnen til at vi anser det å kjøpe sanger som dyrt, er fordi vi med mp3-filenes inntog ble vant med at dette var en måte vi kunne få tak i musikken gratis, mot for å kjøpe CD-ene i butikk. Og nå som det (flere årtier senere) endelig finnes ulike betalingsløsninger for nedlasting av musikk (og film for den saks skyld) synes vi det er urimelig at bransjen vil at vi skal betale for disse filene, for nå har vi vent oss til at alt kan skaffes gratis med et tastetrykk eller tre. Det er strengt tatt der problemet ligger. Dersom du ikke er villig til å betale for varene, men fortsatt tar dem med deg hjem (eller hvordan jeg skal si det) er det å betrakte som tyveri. Du går ikke inn på Rema, fyller opp vogna med varer og går ut igjen, det ville ikke falt deg inn. Men man anser ikke filesharing/p2p for å være like ille nettopp fordi det har blitt en vane at dette er helt legitimt. Når det er sagt kan jeg ikke stå her og late som om jeg aldri har lastet ned noe ulovlig; det har faktisk skjedd nå og da (dog primært med episoder av diverse TV-serier, som jeg primært kjøper når hele sesongen endelig kommer ut på DVD leeeenge etterpå), men ettersom de lovlige nedlastingsmulighetene blir mer tilgjengelige og brukervennlige, ser jeg ingen grunn til at man (meg selv inkludert) ikke skal benytte seg av disse når man har mulighet til det.
Gjest Borghild Skrevet 2. oktober 2012 #17 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg bruker iTunes og Platekompaniet. Legger også inn mine egne CD-er på PC-en. I tillegg har jeg gratisversjonen av Spotify. Pleier å lytte der og kjøpe mp3-filene på Platekompaniet eller iTunes. iTunes er veldig enkelt da, får det rett på iPhonen da, men Platekompaniet er billigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå