Gå til innhold

Hva kan fosterforeldre forvente av oppfølging av bio-foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at bio-foreldre deltar på ulike møter med fosterforeldrende? når barnet skal bli boendes i fosterhjem? tenker på foreldremøter på skolen, ansvarsgruppe møter.. ppt osv?

Anonym poster: 39ecfb28b2c3782c404e7913449f9a86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil variere veldig ut fra situasjonen. Som hvorfor barnet ikke kan bo hos foreldrene og hvor lenge det er meningen barnet skal være i fosterhjem. I de fleste tilfeller er det ikke vanlig at biologiske foreldre og fosterforeldre treffes annet enn ved eventuelt avtalt samvær med barnet, eventuelle møter med BV og i eventuelle rettssaker.

Anonym poster: d7283315cbb119f2c53e0a1b9a965106

Skrevet

Hvis planen er at barna skal vokse opp i fosterhjemmet og ikke tilbakeføres til foreldrene, er det ikke vanlig at foreldrene er med på noe som angår barna. Jeg er fosterforelder for 2 barn som skal bli hos meg. Vi har ingen kontakt med foreldrene utover ved samvær. Barna/foreldrene kan ringe hverandre i ny og ne, men får ikke treffes mer enn de timene som er fastsatt til samvær.

I og med at de skal vokse opp hos oss er det ingen grunn til at foreldrene skal ha innsyn i hva som blir tatt opp, hverken i skolesammenheng, ansvarsgruppemøter eller andre ting som angår barna. Høres brutalt ut, men det er gjort for at barna skal få tilknytning til hjemmet de skal vokse opp i uten forstyrrelser av foreldre som ikke alltid klarer å være fornuftige når det gjelder barna.

Skrevet

Hvis planen er at barna skal vokse opp i fosterhjemmet og ikke tilbakeføres til foreldrene, er det ikke vanlig at foreldrene er med på noe som angår barna. Jeg er fosterforelder for 2 barn som skal bli hos meg. Vi har ingen kontakt med foreldrene utover ved samvær. Barna/foreldrene kan ringe hverandre i ny og ne, men får ikke treffes mer enn de timene som er fastsatt til samvær.

I og med at de skal vokse opp hos oss er det ingen grunn til at foreldrene skal ha innsyn i hva som blir tatt opp, hverken i skolesammenheng, ansvarsgruppemøter eller andre ting som angår barna. Høres brutalt ut, men det er gjort for at barna skal få tilknytning til hjemmet de skal vokse opp i uten forstyrrelser av foreldre som ikke alltid klarer å være fornuftige når det gjelder barna.

Fårstår den :) Men hvordan fungerer det egentlig når de ikke skal tilbakeføres? Når bestemmes dette, og kan det forandres på senere?

Syns det hørtes så indelig brutalt at de "ikke skal tilbakeføres" og kjenner jeg ble rent lei meg! Noen klarer jo å komme seg på beina igjen og ha et helt normalt liv, og sånn du skriver det så får jeg et inntrykk av at det da aldri skjer?

Er det virkelig så strengt?

Vet det er barnas beste å ikke ha kontakt om foreldrene ikke har egenskaper til å vere foreldre, men er det virkelig til barnas beste å aldri kunne få bo med dem igjen uansett?

Hm, ble et veldig tankespinn på meg her nå, aldri tenkt på dette før!

Får de ha samvær hele veien, selv om barna da skal vokse opp hos deg? Og hva med resten av familiene til fosterbarna?

Nei dette ble litt for mye for meg nå kjenner jeg :bond: vet alt for lite til å tenke på slikt, så tror jeg må lese meg opp litt for nå kommer jeg til å gruble i flere uker på dette :)

Beklager at jeg sporer veldig av her nå trådstarter :sjenert:

Anonym poster: ba44435e6e9eda4565de1c8f38fe71e9

Skrevet

Les litt i Barnevernloven.

Den gir deg svar på de fleste spørsmålene dine, og enda litt til.

Skrevet (endret)

Ab, du glemte et spørsmål. Er det bra for barna å aldri vite om/hvis/når de ev. skal flytte? Hvor skal grensen gå for når man faktisk skal sette strek og si at de skal bo i fosterhjemmet til de blir myndige?

Tryghet er, i mine øyne, minst like viktig som det å bo med biologiske foreldre. Men det vil jo selvfølgelig variere med barnet.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Skrevet

Uff, kommer ikke til å få sove på uker jeg nå :/

Er litt overfølsom av meg, og nå fikk jeg vondt på alle fosterbarns vegner, og foreldrene demmes, og fosterforeldrene, og familien til alle.....

Veldig glad for at ingen av "mine" er i "systemet kjenner jeg nå....vet det er egoistisk å si, men sånn er det nå :sjenert:

Men all ære til de som velger å vere fosterforeldre/familier!!! :pls:

Fantastisk viktig jobb!

Anonym poster: ba44435e6e9eda4565de1c8f38fe71e9

Skrevet

Foreldre kan delta på møter i barnehagen, skole osv, for og få et godt sammarbeid med alle sammen som kommer barnet til gode. selv om barnet kunn skal ha kontakt med foreldre igjennom samverd.

Skrevet

Men foreldrende har jo innsyn i alle papirer og rett på og vite hvordan det går med barna sine. det går ikke utover barnet om foreldrene er med på møtene på skolen? eller så er det vell møter med barnevernet?

Skrevet

Hvis foreldrene er fradømt foreldreretten har de ikke rett på innsyn i papirer.

Og uansett, der de ikke har mistet foreldreretten (man mister ikke nødvendigvis den bare fordi BV overtar omsorgen for barnet) så har de fortsatt ikke rett på innsyn i papirene til skole/bhg. Det de kan kreve innsyn i er papirer hos BV, og BV har ikke alltid så tett oppfølging med fosterbarn at de er tilstede på alskens møter mellom fosterforeldre og skole etc.

Skrevet

Hvis foreldrene er fradømt foreldreretten har de ikke rett på innsyn i papirer.

Og uansett, der de ikke har mistet foreldreretten (man mister ikke nødvendigvis den bare fordi BV overtar omsorgen for barnet) så har de fortsatt ikke rett på innsyn i papirene til skole/bhg. Det de kan kreve innsyn i er papirer hos BV, og BV har ikke alltid så tett oppfølging med fosterbarn at de er tilstede på alskens møter mellom fosterforeldre og skole etc.

Jeg har barn som har vokst opp i fosterhjem. å det er meningen dem skal vokse opp der nede.. uanset kan jeg når som helst ringe helsestasjonen, fysoterapauten, og ulike ting ungene har hatt kontakt med opp igjennom å høre om utviklingen dems. ikke noe teusetsplikt på det hvertfall. siden jeg er biologisk mamma. Det står nokk i loven hve en kan ha krav på når man har foreldre rett? uavhengi om barn bor i fosterhjem eller ikke? (litt avsporing her TS) ang møter vet jeg desverre ikke . ikke noe jeg har tenkt på som aktuellt. da barna mine bor for langt unna til det.

Men syntes ikke fosterforeldre kan forvente det av foreldre som ikke har omsorgen. men er usikker..

Skrevet

Flere som har erfaringer? Vurderer å blir fosterforeldre så vil gjerne høre mer.

Anonym poster: 8f1976b55d767f15846b6798e254b356

Skrevet

Hos oss er ikke biologiske foreldre med på noen møter med skolen. Det er vi som tar alt det daglige. Barnevernet får jevnlig rapporter fra oss om hvordan det går på skole og på fritidsaktiviteter, ogs å har de igjen jevnlige møter med foreldrene hvor de blir informert.

Anonym poster: fa7a20fcc0d44f4dda5657b9c22f44dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...