AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Jeg er førsteårsstudent ved en profesjonsutdanning, og er allerede lei. Jeg synes fagene vi har er spennende, men jeg har nok litt mindre interesse for de rene naturvitenskapelige fagene. Uansett: Det store problemet er mine medstudenter... Jenter som ignorerer enkelte medstudenter, jenter med stor kjeft som skal styre alle andre til enhver tid, jenter som rakker ned på andre, jenter som virkelig tror at det andre har å bidra med ikke er så viktig som det de selv har å bidra med - og så videre... Klarer ikke tanken på å holde ut med slike mennesker i flere år, og det skremmer meg at jeg allerede blir helt utslitt av å forholde meg til dem! Joda, det er et par jenter som er ok, men ikke mer enn som så. Gruppen kan grovt sett deles inn i dem som dominerer, og dem som villig lar seg dominere. Vi har svært mye gruppearbeid, og alt av forelesninger etc. er obligatorisk, så det er umulig "å slippe unna". Ja, jeg innser at det sikkert er meg det er noe galt med, men det får jeg ta i et annet innlegg. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal forholde meg til dette? Hva kan jeg selv gjøre for å holde ut? Noen med lignende erfaringer? Anonym poster: fb39b260accd2602d07b6884804e13d3
Papirbit Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 Haha,jeg føler faktisk med deg. Det er utrolig mange studenter og folk generelt som vil styre og heve seg over andre,ofte på veldig ufine måter. Og selv om jeg kan forsvare meg selv,så blir jeg irritert når jeg ser denne jungelloven på høgskolen, rett og slett fordi jeg vil at alle skal ha det bra. Men hvis det er for ille, så kan du faktisk ta det opp med læreren. Vi har en liten gruppe som det er litt indirekte krangling i,og nedsetting, men hvis det hadde gått opp så hadde jeg 100% tatt det opp med læreren.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 Hvis du føler sterkt at dette er et omfattende og alvorlig problem (og ikke bare du som er nærtagende) så bør du ta det opp med skoleledelsen og be om at det settes igang tiltak for å bedre studiemiljøet. Det går an det også, selv på høyere nivå. Iblant kan det være så mye grums i et miljø at det forsurer alt og gjør det vanskelig å fokusere på fag. Men husk også at det å hanskes med utfordrende personer er noe du må regne med å måtte gjøre i arbeidslivet også. Det er "alltid" noen som er sjefete, innbilske, krevende, ego osv i alle bedrifter av en viss størrelse. Så dersom problemet er mer irriterende enn det er alvorlig ville jeg heller lagt meg i selen for å bedre miljøet i min umiddelbare nærhet (kollokvier, samarbeidsgrupper etc) og ellers øvd meg på å overse irriterende mennesker så lenge de ikke sårer noen. Min erfaring er at mye forandrer seg fra studiestart førsteåret og i årene som kommer. De fleste kommer rett ut fra videregående helt i starten av et studium, og de modnes etter hvert når studiet trekker ut. Anonym poster: d7382aa2fc1fc5d5de0533590832a4bd
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #4 Skrevet 13. september 2012 Hva studerer du? Anonym poster: 8a9c8f1504d4432d035c364370baf79c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #5 Skrevet 13. september 2012 Haha,jeg føler faktisk med deg. Det er utrolig mange studenter og folk generelt som vil styre og heve seg over andre,ofte på veldig ufine måter. Og selv om jeg kan forsvare meg selv,så blir jeg irritert når jeg ser denne jungelloven på høgskolen, rett og slett fordi jeg vil at alle skal ha det bra. Men hvis det er for ille, så kan du faktisk ta det opp med læreren. Vi har en liten gruppe som det er litt indirekte krangling i,og nedsetting, men hvis det hadde gått opp så hadde jeg 100% tatt det opp med læreren. Hva studerer du, og hvor går du? Føler det selv her jeg går på Høgskolen i Bergen... Anonym poster: 8f6f6f18dd5e4f946e0fb5b9fe4ccec5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå