Gå til innhold

Mer laktose i fete melkeprodukter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt usikker på om denne skulle her eller ei...

Anyway; lurte på om det er mer laktose i f.eks. fløte enn skummet melk? Spør ganske enkelt fordi jeg blir litt dårlig i magen hver gang jeg spiser jordbær og fløte, mens jeg fint kan drikke en halv liter sjoklademelk uten å bli dårlig, men da bruker jeg jo skummet/lettmelk.

Ble nysgjerrig:P

Anonym poster: afc24896cfbc9f9f45b904fb05a816a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som reagerer på melkefett i tillegg til laktosen, så det kan være det som er årsaken til mageproblemene dine. Ellers mener jeg det faktisk er en liten tanke mer laktose i skummet/ekstra lett/lettmelk enn i helmelk, fordi disse blir mer konsentrerte når fettet tas ut. Fløte inneholder dermed mindre laktose enn melk.

Skrevet

Hm, ja kanskje det er melkefettet da? For det er stort sett bare når jeg får i meg fløte at jeg får mageproblemer. Men kan spise ganske store mengder yoghurt og ost ol. uten å bli dårlig.

Ser ut til at det var bortkasta at jeg kjøpte laktosefri fløte til i morra...:P

Skrevet

Hm, ja kanskje det er melkefettet da? For det er stort sett bare når jeg får i meg fløte at jeg får mageproblemer. Men kan spise ganske store mengder yoghurt og ost ol. uten å bli dårlig.

Kanskje det er melkeproteinene du reagerer på? De fleste som ikke tåler melk har enten laktoseintoleranse, dvs. at de mangler ensymet laktase og ikke kan bryte ned melkesukkeret, eller så har de melkeproteinallergi. Det er jo proteiner i både magre og feite melkeprodukter, så det er kanskje ikke det allikevel.

Jeg har aldri hørt om noen som reagerer spesifikt på melkefett, men det betyr ikke at det ikke er mulig.

Skrevet (endret)

Kanskje det er melkeproteinene du reagerer på? De fleste som ikke tåler melk har enten laktoseintoleranse, dvs. at de mangler ensymet laktase og ikke kan bryte ned melkesukkeret, eller så har de melkeproteinallergi. Det er jo proteiner i både magre og feite melkeprodukter, så det er kanskje ikke det allikevel.

Jeg har aldri hørt om noen som reagerer spesifikt på melkefett, men det betyr ikke at det ikke er mulig.

Det er ikke uvanlig å reagere på melkefett, nei, og det er folk her på forumet som har dette problemet, har jeg lest. :) Det er for øvrig mindre protein i fløte enn i melk også. Da datteren min var til utredning for laktoseintoleranse husker jeg legen sukket og sa at "det er så mye med den melken..."

Endret av Emera
Skrevet

Hm, pussig at du tåler ost hvis fettet er synderen... Men som sagt, det er så mye rart med den melken. Tåler man ikke én bestanddel av melken, kan man begynne å reagere på andre også. Og dette kan variere fra gang til gang. Mange laktoseintolerante opplever at de tåler mer laktose den ene dagen enn den neste.

Skrevet

Jeg blir utrolig nok dårlig av melk som har blitt oppvarmet. Kakao, grøt. Betyr ingenting for min del om det er helmelk, lettmelk, skummet melk. Så lenge den har blitt oppvarmet, så går det ikke. Melk i kaffen er no-no. Så melk er UTROLIG merkelig! Jeg drikker kald melk, opplever ingen problemer. Tok litt tid før jeg skjønte det.

Gjest student1993
Skrevet

Ikke rart du tåler mer ost og yoghurt - ost er så og si uten laktose og yoghurt inneholder ikke store mengder heller(spesielt litago yoghurt).

Drikker du ferdig blandet sjokolademelk? Vet at noen av disse typene er laktosereduserte, uten at det er reklamert synlig for det på pakningen :)

Noen reagerer bare på melk som ikke er kokt/behandlet også, kan det være noen sammenheng med det du opplever?

• 3 år senere...
Skrevet
Den 12. september 2012 at 21.19, AnonymBruker skrev:

Var litt usikker på om denne skulle her eller ei...

Anyway; lurte på om det er mer laktose i f.eks. fløte enn skummet melk? Spør ganske enkelt fordi jeg blir litt dårlig i magen hver gang jeg spiser jordbær og fløte, mens jeg fint kan drikke en halv liter sjoklademelk uten å bli dårlig, men da bruker jeg jo skummet/lettmelk.

Ble nysgjerrig:P

Jeg kjenner meg godt igjen i dette. Jeg blir dårlig av fløte, samt seterrømme. Jeg blir først oppblåst, så kan jeg få diaré.

Jeg kan imidlertid drikke alle typer melk uten å bli dårlig (muligens utenom h-melk). Jeg spiser alle iskremer, yoghurter og oster uten problem. Lettrømme går bra (i de begrensede mengdene man spiser det). Kefir og cultura er heller ikke noe problem. Smør går helt fint.

Det er ikke alltid jeg blir dårlig av fløte, og det er vanskelig å se et mønster. Det er mulig mengde har noe å si. Eller temperatur. Evt kombinasjoner med andre matvarer, som kjøtt.

Det slår meg at jeg finner lite om det på nett i forhold til hvor mange jeg kjenner som har problemet. Min søster, svigersøster, venninne. Alle er jenter over tretti bosatt i Oslo. Det slo inn for både meg selv og min søster omtrent da vi fylte 30.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, MHJ skrev:

Jeg kjenner meg godt igjen i dette. Jeg blir dårlig av fløte, samt seterrømme. Jeg blir først oppblåst, så kan jeg få diaré.

Jeg kan imidlertid drikke alle typer melk uten å bli dårlig (muligens utenom h-melk). Jeg spiser alle iskremer, yoghurter og oster uten problem. Lettrømme går bra (i de begrensede mengdene man spiser det). Kefir og cultura er heller ikke noe problem. Smør går helt fint.

Det er ikke alltid jeg blir dårlig av fløte, og det er vanskelig å se et mønster. Det er mulig mengde har noe å si. Eller temperatur. Evt kombinasjoner med andre matvarer, som kjøtt.

Det slår meg at jeg finner lite om det på nett i forhold til hvor mange jeg kjenner som har problemet. Min søster, svigersøster, venninne. Alle er jenter over tretti bosatt i Oslo. Det slo inn for både meg selv og min søster omtrent da vi fylte 30.

Så denne dukke opp på feeden og tenkte; oh, dette har jeg også lurt på så da kan jeg svare. Men det er jo min tråd fra 2012! :fnise: Men jeg opplever dette fra tid til annen enda, nå nærmer jeg meg 30, men har også oppdaget at jeg venner meg til det. Spiser jeg produkter med mye melkefett litt over tid, så forsvinner tendensene til løsmage:)

Anonymkode: 188e8...f2e

Skrevet

Jeg er laktoseintolerant, og det er så og si kun rømme jeg blir dårlig av. Merker det selvfølgelig om jeg drikker 2-3 store glass melk, også. Men i moderate mengder, som f.eks. til frokost, går det helt greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...