AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Hei dere! Jeg er straks ferdig med studiene, og må begynne aktivt å lete etter jobb. Er du i samme situasjon eller har erfaring med å komme seg inn på arbeidsmarkedet? Har dere lyst til å gi meg noen tips til hvordan jeg skal gå frem og hva som er viktig å ha med i søknader? Hva tenker dere om åpne søknader? Hvordan skal de se ut? Noen synspunkt på søknader med bilde? Jeg har interesser og kompetanse på mastegradsnivå innenfor realfag, teknologi, energi og miljø. Har ikke noe imot privat sektor. Opplever at i mange bedrifte bør man ta kontakt og prøve å selge seg selv, men synes dette er veldig vanskelig og uvant. Anonym poster: aaf3b83ee262b3fb6c20755fea31764d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 Dette Anonym poster: ba72aa46f3b235004fe7d891e39c6364 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 Da jeg ble ferdig med min bachelor så søkte jeg på mange jobber. Jeg skrev en ganske kort og generell søknad med CV og bilde. Fikk egentlig ikke så mye respons på disse søknadene. Så plutselig kom drømmejobben opp da jeg så etter stillinger. Jeg satt meg ned, skrev en skikkelig søknad som virkelig forklarte hvem jeg er, hva jeg brenner for, hva jeg kan tilby ifh til stilling. Fikk napp med en gang! Er også ganske bra med mange referanser! Anonym poster: 36378f471d077c41a0ab51aa9bd64f02
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #4 Skrevet 12. september 2012 Dette Anonym poster: ba72aa46f3b235004fe7d891e39c6364 Jo takk, jeg vet hva google er og hvordan jeg bruker det, men er interessert i å høre fra noen likesinnede, ikke lese de samme tipsene som alle journalister har skviset ned på et papir. Anonym poster: aaf3b83ee262b3fb6c20755fea31764d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #5 Skrevet 13. september 2012 *dytte* Anonym poster: aaf3b83ee262b3fb6c20755fea31764d
La Guapa Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Hei. Jeg bruker å se etter: Personlig fremtreden Referanser Erfaring I den rekkefølgen. Jeg landet min egen jobb ved personlig oppmøte med søknaden min. Jeg hadde langt mindre erfaring enn de andre søkerne, men visste at jeg har en personlighet som appelerer (rødmer) For å unngå å bare bli "en i bunken" vil jeg sterkt oppfordre til personlig fremmøte og noen refeanser du vet er gode. Sørg for å vise deg frem og følg gjerne opp med en telefon etter noen dager. Det liker vi arbeidsgivere LYKKE TIL
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #7 Skrevet 17. september 2012 Hei. Jeg bruker å se etter: Personlig fremtreden Referanser Erfaring I den rekkefølgen. Jeg landet min egen jobb ved personlig oppmøte med søknaden min. Jeg hadde langt mindre erfaring enn de andre søkerne, men visste at jeg har en personlighet som appelerer (rødmer) For å unngå å bare bli "en i bunken" vil jeg sterkt oppfordre til personlig fremmøte og noen refeanser du vet er gode. Sørg for å vise deg frem og følg gjerne opp med en telefon etter noen dager. Det liker vi arbeidsgivere LYKKE TIL Jeg ser for meg at dette fungerer til butikk jobber, men egentlig ikke så mange andre steder? Sett meg gjerne på plass, for jeg har ikke vært så kreativ med tanke på søknader til store firmaer og slikt... Anonym poster: ebd6b0206faac6dfb0b355826e69fef9
La Guapa Skrevet 18. september 2012 #8 Skrevet 18. september 2012 Jeg ser for meg at dette fungerer til butikk jobber, men egentlig ikke så mange andre steder? Sett meg gjerne på plass, for jeg har ikke vært så kreativ med tanke på søknader til store firmaer og slikt... Anonym poster: ebd6b0206faac6dfb0b355826e69fef9 Vel, jeg jobber i offentlig forvaltning - ikke butikk Vi legger stor vekt på de riktige holdningene når vi rekrutterer. Ofte er det mange som kvalifiserer godt utdanningsmessig i søkebunken, så da vil personlig fremmøte være et pluss for søkeren( får vist seg frem) Vi er også svært opptatt av gode referanser, da en dårlig ansettelse koster bedriften vår mye penger. Vi er veldig opptatt av å treffe blink i ansettelsene, fordi det er en ressurskrevende prosess vi ikke ønsker å gjøre for ofte.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2012 #9 Skrevet 18. september 2012 Bruk rekrutteringsbyrå til første jobben. Sleger du deg godt inn til konsulent der, så tar det ikke lang tid før du sitter i relevant jobb. Mange firmaer bruker rekrutteringsfirmaer til det meste av rekruttering, og kjøper da fri den nyansatte til fast jobb etter en viss periode, om personen passer inn i bedriften og gjør jobben sin. Anonym poster: 7d81731ee5025a61212377cca08a2cd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå