Gå til innhold

Finnes det ikke gentlemen igjen i dette landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg syns det er svært hyggelig med menn som er litt gentlemen. Når jeg var på ferie i England gikk jeg rundt og smilte hele dagen fordi menn generelt var så hyggelige. Jeg forventer ikke full oppvartning og spandabler, men det er hyggelig når menn holder døra åpen for deg, hilser, smiler, gir komplementer osv. Hadde samme inntrykket når jeg var i sørstatene i USA - menn der kalte meg "mam" og hilste med cowboyhattene sine. Det får meg til å smelte :) Syns norske menn generelt er veldig lite "høflige". For all del, de er jo ikke veldig Uhøflige heller, men jeg skulle ønske man kunne gi litt mer oppmerksomhet til hverandre i hverdagen - både menn og kvinner.

Det er kanskje et resultat av likestillingen - menn ser kvinner som likestilte og selvstendige, og ikke noe man må "varte opp".

Hva mener dere, burde norske menn være mer gentlemen?

Anonym poster: 607d75576374ac32c58ee13790c82e63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser for meg at det hadde blitt et helvete i de tusen hjem. Her inne er det å like bildet til ei jente på FB, eller tenke at noen er attraktive, nok til å skape mentale sammenbrudd. Jeg tipper det å skulle "gi litt mer oppmerksomhet og komplimenter i hverdagen", til en person av motsatt kjønn, kunne ha fått det til å tilte for både den ene og den andre. ;)

• Liker 5
Skrevet (endret)

Nuh, Menn, skal dere ikke inn med en kommentar om at "skal dere være likestilte så kan dere ikke forvente at blablabla..."

Kom igjen, vet dere har lyst!!

Endret av Flair
  • Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Enig med deg, jeg TS. Gentlemen finnes fortsatt, men de er alt for få.

Kanskje det er som Vampen sier, sjalu kvinnfolk har gjort menn redd for å gi kvinner noe som helst oppmerksomhet ;)

Skrevet (endret)

Enig med deg, jeg TS. Gentlemen finnes fortsatt, men de er alt for få.

Kanskje det er som Vampen sier, sjalu kvinnfolk har gjort menn redd for å gi kvinner noe som helst oppmerksomhet ;)

Det skal du ikke se bortifra. Det er en annen tråd her inne hvor det er fastslått at å gi andre damer komplimenter er en uting som alle ikke-single menn bør slutte med på flekken. :jepp:

Endret av Vampen
  • Liker 1
Skrevet

Nuh, Menn, skal dere ikke inn med en kommentar om at "skal dere være likestilte så kan dere ikke forvente at blablabla..."

Kom igjen, vet dere har lyst!!

Nei, det har jeg ikke lyst til.

Jeg synes det er indtil fordervelsen trist at man ikke udøver lidt chevaleresk galanteri. Det koster ikke mye, og gjør tilværelsen betydelig skjønnere.

Enda verre er det at en del menn tror at de kan ta på seg "gentlemanskappen" under visse situasjoner. Det er så påklistret og falskt at der vondt. Det handler om en grundholdning og et tankesett. Det kan man velge, men man kan ikke udøve det selektivt.

Det kan synes som om høflighed og uselviskhed er en glemt dyd i dette landet.

• Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Altså, jo, det er noen gentlemen(n) her i Norge også. Men ikke så mange.

Det kan være fordi hvis en mann åpner døra for en dame i Norge, spytter hun på ham og kaller ham mannssjåvinist. "Tror du jeg er så svak at jeg ikke klarer å åpne døra sjøl????" <- undertrykket kvinne som blir åpnet dør for.

Endret av Badebuksa
  • Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Det skal du ikke se bortifra. Det er en annen tråd her inne hvor det er fastslått at å gi andre damer komplimenter er en uting som alle ikke-single menn bør slutte med på flekken. :jepp:

Forundrer meg ikke. Men for meg er det en viss forskjell på å flørte og det å være gentleman. Selv syns jeg ikke at all form for flørting heller trenger å opphøre den dagen man går inn i et forhold. Det handler om å være oppmerksom og få andre til å føle seg bra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder åpne dørene for alle jeg kommer forbi der hvor det er mulig. Hilse? På fremmede på gata i Norge? Tja...

• Liker 2
Skrevet

Sludder!

Det skabte aldrig problemer for meg i mitt forrige forhold at jeg gav komplimenter til andre kvinner. Selv i min forlovedes påhør. Er man for usikker til å takle at ens kjære gjør det, må man faktisk jobbe med seg selv (såfremt disse komplimentene ikke går over grendsen, selvsagt).

• Liker 1
Skrevet

Jo min. Han bærer alle handelposer, åpner døra ofte for meg, drar uten stolen når vi er i selskap.

Skrevet

så finnes det ikke mange ladies igjen her i landet, heller da. det nytter ikke å være gentleman når det ikke blir verdsatt, men snarere frabedt.

Skrevet

Sludder!

Det skabte aldrig problemer for meg i mitt forrige forhold at jeg gav komplimenter til andre kvinner. Selv i min forlovedes påhør. Er man for usikker til å takle at ens kjære gjør det, må man faktisk jobbe med seg selv (såfremt disse komplimentene ikke går over grendsen, selvsagt).

Nei nei, jeg trodde også det var sånn, men KG har lært meg at det var feil. ;) Gir han komplimenter til andre kvinner, så er det noe man skal be ham slutte med.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg holder åpne dørene for alle jeg kommer forbi der hvor det er mulig. Hilse? På fremmede på gata i Norge? Tja...

Som Sokrates sa: "Det er ikke meg imot at denne mannen har dårligere folkeskikk enn det jeg har".

• Liker 1
Skrevet

Jeg lever sammen med en mann som har mye av gentlemannen i seg (selv om han også kan være en skikkelig rølper). Han vokste opp i en familie der dannelsesaspektet var en del av oppdragelsen. Noe har blitt borte, men mye sitter, og det er hyggelig hver gang gentlemannen i han dukker opp. Og så er han bare en djevel på å danse. Og da mener jeg ikke vrikk, vrikk, men de klassiske selskapsdansene.

Skrevet

Og så kan han gi komlimenter til andre damer - i alle aldre. Det er vel en måte å si "like" på, kanskje. Uten like-knapp.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke lyst til.

Jeg synes det er indtil fordervelsen trist at man ikke udøver lidt chevaleresk galanteri. Det koster ikke mye, og gjør tilværelsen betydelig skjønnere.

Enda verre er det at en del menn tror at de kan ta på seg "gentlemanskappen" under visse situasjoner. Det er så påklistret og falskt at der vondt. Det handler om en grundholdning og et tankesett. Det kan man velge, men man kan ikke udøve det selektivt.

Det kan synes som om høflighed og uselviskhed er en glemt dyd i dette landet.

Jeg er helt enig med deg.

Men i våre dager krever det sin Mann å ha en slik holdning, og det er det mange som ikke er. Som min kollega sa: "Nehj, holde opp døra? Det er likestilling i dette landet, hun holder den jo ikke opp for meg..."

Men vær forsiktig, Giac, med å utlevere deg slik. Neste gang du holder opp døren for en dame risikerer du å bli gjenkjent.

Skrevet

så finnes det ikke mange ladies igjen her i landet, heller da. det nytter ikke å være gentleman når det ikke blir verdsatt, men snarere frabedt.

En ekte gentleman behandler ikke en lady forskjellig fra en skitten bondepike (udover at han kanskje tilbyder et bad til sidstnevnte).

Om man giver opp, kommer idealene i hvert fald aldrig tilbake til heder og verdighed.

Jeg er helt enig med deg.

Men i våre dager krever det sin Mann å ha en slik holdning, og det er det mange som ikke er. Som min kollega sa: "Nehj, holde opp døra? Det er likestilling i dette landet, hun holder den jo ikke opp for meg..."

Men vær forsiktig, Giac, med å utlevere deg slik. Neste gang du holder opp døren for en dame risikerer du å bli gjenkjent.

Å blive gjenkjendt på de premissene har jeg ingen problemer med. Jeg skal bære handleposene dine hjem, om frøkenen tillader?

• Liker 1
Skrevet

Giacomo, jeg tror jeg er forelsket i deg! Kan du ikke gjøre det til din misjon å minne samtlige menn du møter på hvordan man skal behandle en kvinne?

• Liker 1
Skrevet

Giacomo, jeg tror jeg er forelsket i deg! Kan du ikke gjøre det til din misjon å minne samtlige menn du møter på hvordan man skal behandle en kvinne?

Jeg gjør det stadig vekk. Det er mange som irriterer seg over det, men er man av den gamle skole, så er man av den gamle skole.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...