AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Hei! Jeg har veldig lyst til å studere medisin. Jeg valgte yrkesfag når jeg begynte på vidregående, så jeg gikk ambulansefag, nå går jeg påbygg for å få studiekompetanse. Så jeg må ta opp en del fag til neste år. Realfag er ikke min sterkeste side, men jobber mye med. Er det noen som har erfaringer fra dette, kanskje noen tips? Har jeg egentlig en sjanse til å komme inn? vil helst inn i Oslo. Takk! Anonym poster: 263af41e5f7a4dfed92c65b25988ac86
Betty2 Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 Hvis du skal ha sjangs for å komme inn på medisin i Oslo, så må du belage deg på å bare ha 5 og 6 i ALLE fag, jo flere 6 jo større sjangs. en annen ting er at når du først er kommet inn på medisin, så skal du fortsatt ha en del kjemi og biokjemi, slik at du må være motivert for å jobbe med realfag i en god del år fremover. Finn ut måter som gjør at realfagen blir gøy, prøv å ikke komme inn i den onde sirkelen med å ikke skjønne noe og panikk angst for at alt ryker (been there done that) hold roen, og hvis et kapittel eller oppgave er vanskelig å forstå, så gå ut av situasjonen, lufte hode og kropp og prøv å gå inn å se på problemstillingen en gang til. ting to er å sjekke ut hvilken lærer du får i realfagene, hvis du sliter med realfag, så er du avhengi av å ha en god lærer som kan vinkle faget på flere måter slik at du også kan forstå det.
sarchr Skrevet 12. september 2012 #3 Skrevet 12. september 2012 Takk for tipsene! er det lettere og komme inn på noen av de andre skolene i Norege, eller Danmark? Er motivert til å jobbe hardt frem over, men det er matte jeg sliter litt med, som jeg tror kan bli en utfordring!
Gjest GGCavendMD Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 (endret) God i matte? Endret 24. november 2012 av GGCavendMD
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Hei! Jeg har veldig lyst til å studere medisin. Jeg valgte yrkesfag når jeg begynte på vidregående, så jeg gikk ambulansefag, nå går jeg påbygg for å få studiekompetanse. Så jeg må ta opp en del fag til neste år. Realfag er ikke min sterkeste side, men jobber mye med. Er det noen som har erfaringer fra dette, kanskje noen tips? Har jeg egentlig en sjanse til å komme inn? vil helst inn i Oslo. Takk! Anonym poster: 263af41e5f7a4dfed92c65b25988ac86 Du bør absolutt like realfag. Du skal ha fag som biokjemi og mikrobiologi, og hvis du ikke syns biologi og kjemi er gøy å holde på med får du det veldig kjedelig i studietida. Ikke gjør samme feil som meg, vær så snill. Ikke ha et ønske om å bli lege for å hjelpe folk og fordi det virker spennende, når du ikke er interessert i realfag og du ikke liker tanken på å grave rundt i kadavre innsatt med formaldehyd. Det fins så mange andre jobber der du kan hjelpe folk og der du kan ha det spennende på jobben, uten at du må dra deg gjennom mange år med fag du ikke liker, for å få en jobb uten fritid. Siden du ikke valgte allmennfag og mange realfag antar jeg du ikke syns det er morsomt. Og medisinstudiet er hardt. Uten å synes realfag er spennende blir det uforholdsmessig hardt. Den beste avgjørelsen jeg noen gang har tatt var å slutte på medisin. Det passer ikke for alle, og det er faktisk helt greit. Poenggrensa i Oslo var på 68 poeng sist høst, så om du har en sjanse til å komme inn kommer an på hvor mange 6ere du får. Anonym poster: e5e259aa1587229174038ca63a42fff7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Hei! Jeg har veldig lyst til å studere medisin. Jeg valgte yrkesfag når jeg begynte på vidregående, så jeg gikk ambulansefag, nå går jeg påbygg for å få studiekompetanse. Så jeg må ta opp en del fag til neste år. Realfag er ikke min sterkeste side, men jobber mye med. Er det noen som har erfaringer fra dette, kanskje noen tips? Har jeg egentlig en sjanse til å komme inn? vil helst inn i Oslo. Takk! Anonym poster: 263af41e5f7a4dfed92c65b25988ac86 Om du ikke har en god lærer så benytt deg av youtube på realgag. Mange liker khans academy, men det finnes sykt mye bra der ute. tips nummer 2, om du ikke forstår noe så bla tilbake noen sider og prøv på nytt. realfag skal forstås kke bare leses. Og i utgangspunktet er bøkene gode nok til at du skal kunne forstå alt som trengs for å få toppkarakter, gjelder bare å bruke nok tid og spørre om hjelp når du ikke forstår. Om du kommer inn på medisin vet du vel selv best, vi vet jo ikke hvor motivert du er. Tror alle som vil studere medisin kommer inn.Samme gjelder å fullføre medisinstudiet, kjenner i hvertfall ingen som har studert i Norge som ga opp fordi det ble for tøft. Samordna opptak har liste over poengkrav og poengregler. Anonym poster: 0f398f3564cbb3e62bc9053dfb0faba4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #7 Skrevet 14. september 2012 ta mange lette jallafag, der de kaster seksere etter deg. F.eks samfunnsvitenskap, engelsk, rettslære, geografi2 etc. I realfag trenger du bare 2mx/3kj/2fy som er relativt lett å få gode karakterer i, hvis du er halvinteressert i realfag. (noe du må være for å overleve første året uten å jobbe 8 timer om dagen). Vet dog ikke hva disse fagene heter i den nye reformen. Det har seg vel så at du kommer inn på ordinærkvota, og derav bør ha full realfagspott. Disse fagene (som jeg kom inn med) gir bare 2,5 av 4 realfag. Du bør absolutt satse på 4 realfagspoeng. Da trenger du ikke nødvendigvis 5/6 i alle realfagene for at det skal lønne seg. Kommer du ikke inn første år, bør du se ann hvor langt du er unna å komme inn. Om et år med studier/folkehøgskole/militæret "sikrer" deg i å komme inn, eller om du bør kombinere et år med fjasstudier, samtidig som du retter opp i diverse karakterer og får 2 alderspoeng. Du får 2 alderspoeng pr år t.o.m året du fyller 24. (maksimalgt 8 poeng) Personlig vil jeg anbefale å strekke horisonten litt lengre enn Oslo. Dine gamle venner får du uansett mindre tid til, etter å ha blitt venner med folk i klassen, ergo er det uinteressant hvilken norsk by du bor i. Anonym poster: 85db9138a4d2665c7bf31dd60d58fc3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå