Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg tar et bachelorprogram der jeg har tre fag. To av dem er ExPhil og ExFac (SV100 hvis noen har hørt om det?). Jeg synes det bacheloren min handler om er interessant, men jeg synes det er vanskelig å organisere lesingen rundt ExPhil og ExFac. SV100 har jeg omtrent ikke åpna boka, og hver gang jeg gjør det, så daler konsentrasjonen fordi jeg synes det er så fryktelig kjedelig. Jeg har heller ikke hatt anledning til å gå på forelesninger der enda, men det har jeg nå fremover. Jeg har vært på omtrent alle ExPhil-forelesningene.

Jeg syns det er litt vanskelig å vite hvor jeg skal begynne å lese, hva som er viktig. Føler ikke at jeg skjønner noe av det som står, må ofte lese ting om igjen, siden jeg begynner å tenke på andre ting. Det går bedre med ExPhil enn SV100, men kjenner jeg sliter litt med begge deler. I tillegg så har jeg det siste faget mitt som jeg også må lese til. Det er vel egentlig ikke det at det er så veldig MYE arbeid, det er bare jeg som er litt dårlig til å strukturere meg kanskje?

Noen som har tips? Hvordan ser deres studiedag ut? Hvordan kom du gjennom ExPhil og Exfac?

Anonym poster: 3cc71c4234d146fdd633fe88103b505d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei anonym! Dette løser seg lett ved at du kutter ut bøkene og bare leser på sammendraget, selges i en studentbokhandel nær deg.

Skrevet

Hei anonym! Dette løser seg lett ved at du kutter ut bøkene og bare leser på sammendraget, selges i en studentbokhandel nær deg.

Jeg har sammendraget til Exfac. Holder det da?

Skrevet

Jeg har sammendraget til Exfac. Holder det da?

Broren min leste kun på sammendraget i ex.phil og ex.fac, vil egentlig si at han pugget dem( i tillegg til å sjekke tidligere eksamnesoppgaver(viste seg at de samme oppgavene gikk igjen). Det holdt til en A i ex.phil og en B i ex.fac. Men hadde ikke opplegg med hjemmeeksamen eller noen andre former for innlevering med karakter, var bare skriftlig skoleeksamen.

Tror svært få leser pensumbøkene og alle som legger ned litt tid på sammendragene får sikkert en OK karakter.

Skrevet

Broren min leste kun på sammendraget i ex.phil og ex.fac, vil egentlig si at han pugget dem( i tillegg til å sjekke tidligere eksamnesoppgaver(viste seg at de samme oppgavene gikk igjen). Det holdt til en A i ex.phil og en B i ex.fac. Men hadde ikke opplegg med hjemmeeksamen eller noen andre former for innlevering med karakter, var bare skriftlig skoleeksamen.

Tror svært få leser pensumbøkene og alle som legger ned litt tid på sammendragene får sikkert en OK karakter.

Det der er gambling. Noen ganger holder det, andre ganger ikke.

• Liker 1
Skrevet

Det der er gambling. Noen ganger holder det, andre ganger ikke.

Sikkert, men jeg tror alle står. og en dårlig ex.phil karakter har vel aldri skadet noen.

Skrevet

Regner med du studerer i Bergen? Hvilket studieprogram tar du? Da jeg tok SV100 (for mange år siden, 2004) var det i alle fall veldig relevant for mitt studieprogram som var medievitenskap. Enda mer relevant vil jeg tro det var for dem som tok sosiologi og sam.pol. f.eks. De samfunnsvitenskaplige tenkemåtene, metodene og teoriene du får en innføring i i ex.fac kommer til å følge deg gjennom alle årene dine på SV-fakultetet, så det er en grunn til at de har det som innføringsfag allerede første semester. Du kan sikkert slentre gjennom til en dårlig karakter, men det kommer du til å angre på neste semester når teoriene skal settes i bruk.

Skrevet

Regner med du studerer i Bergen? Hvilket studieprogram tar du? Da jeg tok SV100 (for mange år siden, 2004) var det i alle fall veldig relevant for mitt studieprogram som var medievitenskap. Enda mer relevant vil jeg tro det var for dem som tok sosiologi og sam.pol. f.eks. De samfunnsvitenskaplige tenkemåtene, metodene og teoriene du får en innføring i i ex.fac kommer til å følge deg gjennom alle årene dine på SV-fakultetet, så det er en grunn til at de har det som innføringsfag allerede første semester. Du kan sikkert slentre gjennom til en dårlig karakter, men det kommer du til å angre på neste semester når teoriene skal settes i bruk.

Jeg går geografi, og har ikke tenkt å gå samfunnsgeografi, så det er ikke så veldig relevant for meg. Men jeg skjønner poenget ditt, og ville nok lagt litt mer hjerte i det hadde jeg tatt noen av de studieprogrammene du nevner.

Skrevet

Ja ok, da ser jeg at du nok ikke har samme nytten av det som de fleste andre. :) Men da er det bare å bite sammen tenna og komme seg gjennom med ståkarakter da, karakterene på ex.fac og ex.phil teller uansett ikke ved opptak til master f,eks, så det er nok ingen krise så lenge du står. Og det er jo tross alt lang tid til eksamen enda, så du trenger ikke få panikk. :)

Skrevet

Helt ærlig er det bare å overleve og bestå, karakterene teller ingenting for videre studier, du må bare bestå. Jeg fikk D i exfac og E i exphil, og har ikke lidd noen nød av det, går master nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...