ingping Skrevet 12. september 2012 #1 Skrevet 12. september 2012 Jeg holder på med en oppgave i forvaltningsrett nå, hvor tvisten er om inhabilitet. Oppgaven går ut på at person A har vært ansvarlig for saksbehandlingen og person B mener person A er inhabil. Tvisten er i forbindelse med utarbeidelse av en verneforskrift på et naturområde. Det jeg stusser litt på er om person As tidligere aktive medlemskap i natur og ungdom har noe å si for hennes inhabilitet? Har ikke funnet noe verken i lærebok eller lovsamlig om tidligere medlemskap, så heller mot å si at hun ikke er inhabil. Men siden jeg er såpass usikker så tenkte jeg at jeg kunne spørre her hvor kanskje noen vet mer enn meg. På forhånd tusen takk for eventuell hjelp
Gjest hva som helst Skrevet 12. september 2012 #2 Skrevet 12. september 2012 (endret) Eneste aktuelle paragraf i denne saken er jo fvl § 6 annet ledd: ] Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part. Merk ordet "særegent", er det "særegent" å på et eller annet tidspunkt ha vært medlem av en organisasjon som kan ha en viss tilknytning til denne saken? Jeg vil ikke påstå det, og jeg tror i litteraturen din finner du sikkert også at det må tolkes relativt strengt. Her får du jo også informasjon om hva som faktisk skal legges vekt på. Ingen av vektmomentene synes jo særlig nærliggende eller aktuelle i denne saken. Hvilken lærebok bruker du? Burde jo stå utdypt der hvordan habilitetsbestemmelsene skal tolkes og anvendes. Endret 12. september 2012 av Flyndrefisken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå