Gå til innhold

Barnehage foreldre! hva forventer dere av barnehage ansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til foreldre med barnehage barn. Jeg er fortiden utplassert i en barnehage. Mye viktig innfo går etter det jeg har opfattet igjennom felles imfo skriv, som er hengt opp slik at alle kan lese det når dem henter og leverer i barnehagen. og ellers igjennom foreldremøter (noe ikke alle dukker opp på)

Barnehagens ansvar er vel og se hvert enkelt barn, samt og lage en fin barnehagegruppe, og et fint miljø på arbeidsplassen for våksne og barn.

Jeg har deltatt på noen samlinger med dem ansatte, og føler det er mye fokus på hvordan barn har det hjemme, og ulike oppdragelser forhold til hvordan barnet er i barnehagen, og eventuelle henvisninger om barnet har spesielle behov.

slik som jeg ser det er det lite direkte forslag til foreldre om dem ansatte ser ett problem med barnet, eller så føler jeg det er et tabu området og gi foreldrende en "aha-oppleverlse på noe dem kan gjøre anderledes. jeg lurer derfor på hva dere foreldre opplever og mener om dette?

Er det ikke stor sansynlighet foreldre har ulike "problemer" som foreldre tror det ikke kan gjøres noe med. som barnehagen kan gi veiledning på? hvorfor ikke ta opp dette med foreldre?

spesielt tenker jeg på barn med dårlige vaner- bord skikk osv, som kansje ikke foreldre er så opptatt av,. går det ikke ann og spørre foreldrende om dem trenger veiledning på forskjellige ting, enn att man tror foreldre ikke er opptatt av dem ukike ting?

Til foreldre? hva er deres erfaringer og tanker rundt dette? og til barnehage ansatte vil jeg spørre om det er vanlig at sånnt er i barnehager?

Anonym poster: c6ba9e0dec27d4fc135cc5c7c4c68b5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alle foredre er ulige. man vil ikke at alle barn skal vere like heller. klart er det best om alle har bordskikk og er oppdratt skikkelig og høflig, men sånn er det ikke. Barnehagen må jobbe rundt dette og ikke mot det.

I enkelte ille tilfeller må man ta det opp med foreldrer, men ellers ikke.

Noen ganger tilbyr barnehager kveldskurs med foredragslesere. feks i leggerutiner, kosthold, tannpuss og diverse, men dette er opp til hver barnehage.

Barnehagene må rett og slett bare gjøre sitt beste for å få inn gode vaner og rutiner på de barna man har, selv om det klart ikke er lett utifra hvor forskjellige barna er.

Anonym poster: 554099dae8854a935ba279892d3f1d96

Skrevet

Til foreldre med barnehage barn. Jeg er fortiden utplassert i en barnehage. Mye viktig innfo går etter det jeg har opfattet igjennom felles imfo skriv, som er hengt opp slik at alle kan lese det når dem henter og leverer i barnehagen. og ellers igjennom foreldremøter (noe ikke alle dukker opp på)

Barnehagens ansvar er vel og se hvert enkelt barn, samt og lage en fin barnehagegruppe, og et fint miljø på arbeidsplassen for våksne og barn.

Jeg har deltatt på noen samlinger med dem ansatte, og føler det er mye fokus på hvordan barn har det hjemme, og ulike oppdragelser forhold til hvordan barnet er i barnehagen, og eventuelle henvisninger om barnet har spesielle behov.

slik som jeg ser det er det lite direkte forslag til foreldre om dem ansatte ser ett problem med barnet, eller så føler jeg det er et tabu området og gi foreldrende en "aha-oppleverlse på noe dem kan gjøre anderledes. jeg lurer derfor på hva dere foreldre opplever og mener om dette?

Er det ikke stor sansynlighet foreldre har ulike "problemer" som foreldre tror det ikke kan gjøres noe med. som barnehagen kan gi veiledning på? hvorfor ikke ta opp dette med foreldre?

spesielt tenker jeg på barn med dårlige vaner- bord skikk osv, som kansje ikke foreldre er så opptatt av,. går det ikke ann og spørre foreldrende om dem trenger veiledning på forskjellige ting, enn att man tror foreldre ikke er opptatt av dem ukike ting?

Til foreldre? hva er deres erfaringer og tanker rundt dette? og til barnehage ansatte vil jeg spørre om det er vanlig at sånnt er i barnehager?

Jeg tror det er viktig at hver enkelt forelder kan tilegne seg nødvendig informasjon på den måten de selv synes er mest nyttig.

For egen del var det viktigste for meg at det var en ansatt som hadde tid til 3-4 minutters samtale når jeg hentet (eller leverte).

Jeg tror også enkelte foreldre er mer hårsåre for kommentarer enn andre, men hvis "problemene" pakkes inn litt når de formidles tror jeg mye kan bli sagt. Noen trenger å få litt tid til "å svelge kritikken" ettersom det er mindre hyggelige kommentarer om det som betyr mest for foreldrene (barnet) eller deres egen rolle som forelder.

Selv opplevde jeg en veldig god dialog med barnehagen når det omhandlet ting jeg som far kunne/burde gjøre, etc. Men det var sjelden negative kommentarer uten at det også fulgte positive ting. Vi foreldre er som barn noen ganger vet du :laugh:

Skrevet

Tror du burde lese litt i Rammeplanen, og sette deg inn i hva som er barnehagens ansvar, og hva som er foreldrenes ansvar. Barnehagen skal samarbeide med foreldrene, men foreldrene bestemmer selv hvordan de vil oppdra barna sine.

I barnehagen du jobber skal de ha flere ekemplarer av rammeplanen, ellers ligger den på nettet. Link til rammeplanen: http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/Rammeplan_2011/KD_bokmal_Rammeplan_2011_web.pdf

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer at barnehagen passer på barna mine på en ansvarlig måte, følge rmed at utviklingen er innenfor normalen og det sosiale samspillet, at de tar affære ved tydelig omsrogssvikt etc og eller tilby råd om de blir spurt. At man i barnehagen sitter og diskuterer hvordan barna blir oppratt hjemme (noe som de sannsynligvis vet fint lite om) synes jeg er uproffesjonelt. Det er faktisk inne barnehagens oppgave å fortelle foreldrene hvordan de skal oppdra sine barn, de sitter IKKE med noen fasit. Det er ikke slik at en løsning fungerer for alle barn, selv om jeg klart ser at det nok hadde vært mye lettere for barnehagen om alle ungene var indoktrinerte fra starten av...

Anonym poster: 53d7c9788c82e67c6f53e6cc982f7705

• Liker 4
Skrevet

Tror du burde lese litt i Rammeplanen, og sette deg inn i hva som er barnehagens ansvar, og hva som er foreldrenes ansvar. Barnehagen skal samarbeide med foreldrene, men foreldrene bestemmer selv hvordan de vil oppdra barna sine.

I barnehagen du jobber skal de ha flere ekemplarer av rammeplanen, ellers ligger den på nettet. Link til rammeplanen: http://www.regjering...an_2011_web.pdf

Takk for linken. har ikke hørt om ramme-plan jeg. er det forskjellige eksemplarer av den? som barnehagen bruker etter hvem barnehage man er i? så det er bare og spørre etter det da?

Skrevet

Takk for linken. har ikke hørt om ramme-plan jeg. er det forskjellige eksemplarer av den? som barnehagen bruker etter hvem barnehage man er i? så det er bare og spørre etter det da?

Rammeplanen er det overordnede styringsdokumentet til alle barnehager i Norge. Alle barnehagene skal følge rammeplanen, og det er den alle barnehagens planer og øvrig organisering skal bygges på. Ingen barnehager kan få fritak fra å følge rammeplanen, og dermed skal de følge det som står der. Om de velger å gjøre det, annet enn på papiret, er en annen sak...

Skrevet

først og fremst så er det ikke din jobb og oppdra barn, det er hva man har foreldre til. hvordan de oppdrar sinne barn vet du også lite om selv om du er sammen med de hele dagen, har selv kammerater som gjør en kjempejobb hjemme, men ungen blir sett på som en utfordring i barnehagen. Det er også mange andre ting som spiller inn, du vet ikke hvilke forutsetninger foreldrene har, hvordan de selv har nlitt oppdratt osv.

en annen ting er at de fleste foreldre er utrolig hårsåre når det gjelder egne barn, du kan si ting i beste mening, men om det kan tolkes som kritikk er det mange som tar det som kritikk og om du sier det så pakka inn at det høres posetivt ut at barnet deres biter andre, så forstår de ikke hva du egentlig mener.

om mann har noe og utsette på et barn skal det tas i en egen samtale med foreldrene, et møte, man tar ikke slik i gangen over hodet på barna. De aller fleste foreldre gjør så godt de kan, og selv om noen av de kunne trengbt råd og veiledning i enkelte situasjoner, så er det noe som gis om DE ønsker det, ikke om du mener de trenger det.

Barna er det kjæreste de har, det viktigste de har og du låner bare de barna, om du ser tegn på misbruk eller forsømelse er det egne veier og gå.

hvor mange foreldre river seg ikke i håret av tre års trassen, og det gjør også de som jobber med barn, men de aller aller fleste barna blir det ordentlige folk av, selv om de har perioder i livet hvor ting ikke er så lett.

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage tilbys "foreldrekurs" hvor man tar opp temaer som grensesetting osv. Jeg synes det er et veldig fint tiltak at pedagogene som har peiling deler av sin kunnskap.

Ellers skulle jeg ønske bhg kunne hoppe inn i 2012 og slutte med de forbanna lappene i gangen som ingen ser. Send en mail om det er noe som skal formidles bredt, i det minste begge deler!

Skrevet

Etter å ha arbeidet i en barnehage en periode, er mitt inntrykk at en hel del foreldre forventer at alle klær skal være like hele, rene og pene som de var da barnet ble levert i barnehagen,

samt at barnet aldri vil kunne skade seg mens det er i barnehagen,

og at det ikke gjør noe å ikke si i fra at barnet ikke blir levert før sent, eller at barnet ikke vil bli levert i barnehagen den dagen i det hele tatt.

Ellers er mitt inntrykk at mange foreldre er analfabete,

siden de ikke klarer å lese de 6 arkene i året som blir utdelt / lagt i hylla / sekken, hengt opp i månedsvis på infotavlene samt lagt ut på barnehagenes nettsider

• Liker 1
Skrevet

Ellers er mitt inntrykk at mange foreldre er analfabete,

siden de ikke klarer å lese de 6 arkene i året som blir utdelt / lagt i hylla / sekken, hengt opp i månedsvis på infotavlene samt lagt ut på barnehagenes nettsider

Nå er det vel strengt tatt ikke alle barnehager som har en nettside, eller sender med lapper hjem så ofte.

Vår barnehage sender månedsplaner og litt småinfo på mail. Men ting som ferielister, fotograferingsinfo og andre ting man forventer respons på blir oftest hengt på veggen i gangen.

Det forventes da at vi foreldre skal fylle ut i hente/bringe situasjon.

Og ofte så blir det sånn at vi stresser forbi, registrerer at lista er der, men må snakke om det hjemme eller se på kalenderen på jobb. Og så er det så vidt vi husker å fylle ut før fristen.

Forstår ikke helt hvorfor ikke slik info også kan komme på mail, og at vi kanskje til og med kunne svart på en mail... Da hadde man kanskje fått flere av svarene innen fristen?

Skrevet

Jeg hadde forøvrig ikke likt å fått råd om oppdragelse av en som jobbet i barnehage, som kanskje hadde annet syn på oppdragelse enn meg. (Evt. idealistiske forestillinger om det å ha barn, fordi de ikke hadde noen selv ennå.)

Om jeg ber om råd, så er det greit, men uoppfordret å få vite at "kanskje dere skal ha litt mer fokus på bordskikk hjemme, det kan være lurt å gjøre slik og sånn"... Da hadde jeg blitt ganske sint.

(Det er faktisk ikke så lett å holde fokus på bordskikk når to barn er slitne etter barnehagen, den voksne er sliten etter jobb, alle er sultne og gretne, og kranglefaktoren skyhøy.)

De aller fleste foreldre er ekstremt hårsåre på oppdragelse. Jeg har forlengst lært meg å ikke fortelle noen om hva jeg mener om deres måte å oppdra på. Uansett hvor riv ruskende gal jeg føler at den er!)

Mine forventninger til de ansatte i barnehagen, er at de er trygge, snille voksne, som ønsker å gjøre det beste for barna.

At de kan ta kontakt med meg og fortelle meg litt om dagen når jeg henter, og at de kan ta imot barnet på en fin måte når jeg leverer.

Jeg forventer at de sier ifra hvis det er noe barnet mangler i barnehagen, så vi kan ta det med. Og at de informerer om ting som skal skje fremover.

Og selvfølgelig at de observerer barnet, og forsøker å hjelpe det hvis de ser at det er spesielle utfordringer. Gjerne ved å trekke inn andre fagpersoner, om det trengs.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med vår barnehage. Det er fordi:

-De tar i mot alle barna skikkelig når de leveres. Hilser, tar barnet på armen og involverer det i leken som allerede er i gang.

-Forteller uoppfordret hvordan dagen har vært, gjerne med anekdoter eller forteller ting sønnen min har sagt.

-Ringer hvis det er noe de lurer på eller synes han er i hoste (altså før han er åpenbart syk).

-På foreldresamtaler forteller de om ham på en måte som viser at de ser ham, på godt og vondt, på temmelig lik måte som vi gjør.

-Sender informasjon tidlig på mail, både rapporter om ting de allerede har gjort, og om begivenheter som er fram i tid

For meg er disse punktene så viktige at jeg ikke bryr meg om at jeg finner andre barns klær på plassen til min gutt, om bleiepakken hans i ny og ne forsvinner eller andre detaljer. Det mellommenneskelige er det viktigste.

Skrevet

Jeg forventer at vi blir sett hver morgen - dermed hilst på. Jeg har forståelse for at det ikke alltid er mulig å sette av et par minutter i garderoben, men at det i det aller minste er en ansatt som stikker hodet ut og hilser god morgen.

Jeg forventer å få beskjeder som gjelder mitt barn - f.eks at mitt barns gruppe skal på tur den-og-den dagen, husk å ha med så-og-så.

Jeg forventer at barnet blir godt ivaretatt, får omsorg, nærhet, utfordringer og korrigering etter behov.

Jeg forventer også at bhg tar opp spesielle utfordringer som gjelder mitt barn, om det nå er at barnet sliter med å sitte stille ved matbordet eller at barnet slår/biter andre barn (i alle fall på gjevnlig basis).

Jeg forventer kort og godt at barnehagen skal samarbeide med meg og mannen i å gi barnet en trygg, god oppvekst med klare grenser, stimulerende miljø og gode vaner som bidrar til at barnet vokser opp til å bli en trygg voksen med styrke til å være seg selv og bidra til samfunnet.

Så langt har forventningene blitt mer enn innfridd. Mitt barn er 16mnd, og hver morgen kommer en ansatt ut i garderoben, veksler noen ord og tar med barnet inn i avdelingen. Jeg ser at barnet har tillit til alle de ansatte, det trives tydelig og lærer noe nytt hver uke. Mitt barn er en "vandrer" som går til og fra og suger til seg inntrykk - og når de har vært ute når jeg har hentet så har barnet alltid hatt en ansatt i hælene klar til å gripe inn så ikke barnet skal slå seg alvorlig (noe ustø på ujevnt underlag ennå). De passer nesten i overkant mye på barnet ute, verken jeg eller barnet er redd for en blåkul eller to og barnet tåler å slå seg litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...