Gå til innhold

Forsørgerstipend - når begge er lærlinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er begge to lærlinger og venter vårt første barn i oktober. Begge to har søkt om og fått innvilget fult stipend og lån. Dette utgjør for hver av oss ca. 100 000. (har ikke ungdomsrett, og bor for oss selv men er samboere, så vi får innvilget for annen eller høyere utdannelse).

En av oss kan få alt utbetalt som stipend, mens den andre får 40 000 omgjort til stipend ved bestått fagprøve. Men hvem lønner det seg at mottar alt som stipend? Jeg kommer ikke til å tjene langt over inntektsgrensen, da jeg er lærling i et relativt dårlig betalt yrke, og får 50 % av fagarbeiderlønn (og 80% av de 50% når jeg nå går ut i permisjon neste uke.). Han tjener bedre enn meg, og kommer til å øke i lønn nå snart igjen, og kommer derfor til å komme ennå lenger over inntektsgrensen enn meg.

Kan også legge til at jeg har lån i lånekassen på ca. 70 000 fra før av, han har ingenting. Dette kan jo ha noe å si når det skal tilbakebetales med tanke på hvor store avdrag og renter blir da..

Dette handler ikke om at en av oss vil ha pengene, og mener vi fortjener dem, men vi lurer rett og slett på hva som lønner seg for oss. Vi har felles økonomi uansett så pengene går jo til fellesen..

Anonym poster: 60c81c35d8b27542f527b1468b979e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...