viwi Skrevet 30. mai 2002 #1 Skrevet 30. mai 2002 Mel: blåbærturen 1 vers En kald novemberkveld, det va i nittenfemog nitti at...... sa du......., nå går vi ut på by`n. Med godt humør vi skyndta oss førr vi sku rekke bussen, for ellers ble vi sittanes på hybeln for oss sjøl. Vi troppa opp på .... for det va stamplassen vi gikk. Og når vi kom inn der så sa mitt hjerte bare klikk: For der i mengden sto en kar så stille og sjenert, sa ingenting men smilte bare fint og kikte ned. Men der og da så visste æ at dette skulle bli- min ektemann i framtida, ja bare gi han(litt) tid. 2 vers. blir om tida vi "deita" og følelsan 3 vers. August i nittiåtte(98)flytta vi ned til Stavanger. Det va vemodig å sku dra så langt så langt avsted. Fra venna og familje, men vi hadde jo hverandre, så at det sku gå bra det va vi begge sikker på. I nyjobben du skulle reise hele verden rundt, og at du gleda dæ va lett og se for alle rundt. og æ sku gå på skole for å sykepleier bli, mens du sku tjene penga til vårt eget lille hi. Og 3 år det gikk fort med skole, praksis og litt jobb. Og du va stolt da endelig at målet mitt va nådd. 4 vers: et vers om hva han har betydd for meg og hvor høyt jeg elsker han og hva slags tid vi går i møte.... Men jeg er så usikker på om jeg skal bruke denne melodien og om det går ann å begynne sangen sånn. Hva syns dere kloke mennesker her inne??? jeg er veldig glad om noen kommer med konstuktiv kritikk _________________ viwi -gifter meg med drømmemannen 22 juni!!!1212[ Dette Innlegg er endret av: viwi den 2002-05-30 10:12 ]
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #2 Skrevet 30. mai 2002 Helt ærlig så husker jeg ikke denne melodien jeg, så jeg kan ikke hjelpe deg. Hvis jeg får den opprinnelige teksten så kanskje jeg kan hjelpe deg. Hvordan begynner sangen original?
viwi Skrevet 30. mai 2002 Forfatter #3 Skrevet 30. mai 2002 Her er orginalen: BLÅBÆRTUREN Tekst:Alf Prøysen Melodi:Finn Ludt DET VAR EN DEI-LIG SOM-MER-DAG AT PEL-LE SA TIL KARI: "NÅ GÅR VI UT I SKAU-EN FOR DET ER SÅ MY-E BÆR! SÅ FÅR VI MED OSS LIL-LE-BROR OG KJEL-LE-MANN OG MA-RI FOR DET ER NOK Å TA AV, DET ER MAN-GE TU-ER DER. MEN VI MÅ HA EN PLUK-KE-KOPP OG DEN MÅ VÆ-RE STOR!" SÅ STOR-MET AL-LE SAM-MEN INN I KJØK-KE-NET TIL MOR: OG PEL-LE FIKK ET MEL-KE-SPANN OG KA-RI FIKK ET KRUS OG MA-RI FIKK EN KAF-FE-KOPP OG KJELL ET KREM-MER HUS. SÅ FLØY DE OPP I SKAU-EN I EN GLA OG VIL-TER FLOKK OG LIL-LE-BROR FLØY SIST OG SKUL-LE PLUK-KE I ET LOKK. Det er vel best å legge ut linken... http://home.online.no/~dsaether/person/pro...er.htm1212[ Dette Innlegg er endret av: viwi den 2002-05-30 10:18 ]
Angelina Skrevet 30. mai 2002 #4 Skrevet 30. mai 2002 Synes det höres helt fint ut så langt. De som kjenner til sangen, vil nok huske at den begynner omtrent sånn i originalen også, så jeg tror ikke det skulle väre noe galt med det. Dette er en veldig grei sang å dikte på, nokså fresk og fin, med refrenger som egner seg veldig godt til å få med mange poenger. Har brukt denne mye selv i alle slags sammenhenger, og det er vanligvis en suksess, siden de fleste kjenner melodien og kan nynne med. Angelina
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #5 Skrevet 30. mai 2002 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å synge denne sangen jeg, for meldodien er ikke så altfor kjent for meg. Tror også det en en melodi ikke så mange dikter på, men det er jo bra. Vil bare minne om at ting kanskje bør rime slik som i originalsangen. -første og tredje linje rimer -andre og fjerde linje rimer -femte og sjette linje rimer -sjuende og åttende linje rimer -niende og tiende linje rimer Hvis ikke rimene stemmer blir sangen utrolig mye vanskeligere å synge med en gang, nettopp fordi folk fort stopper litt opp og lurer på hvor rimet ble av. Håper du ikke tar dette som negativ kritikk, men konstruktiv. Dette blir nemlig kjempebra!
viwi Skrevet 30. mai 2002 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2002 Helt ok anonym! Jeg er glad for alle tilbakemeldinger Har nemlig ikke gjort dette noe særlig før...12
Engel Skrevet 30. mai 2002 #7 Skrevet 30. mai 2002 Jeg kan melodien, men sangen din halter litt syns jeg, altså vanskelig å få teksten til å passe til melodien. Er et ganske kjent problem, når man dikter sangen passer det liksom i ditt hode, men andre kan slite skikkelig. Men med litt jobbing blir det sikkert bra! Bare tenk på de som skal synge den når du skriver. Kom på en ting til: Hva med referenget? _________________ Engel1212[ Dette Innlegg er endret av: Engel den 2002-05-30 10:47 ]
viwi Skrevet 30. mai 2002 Forfatter #8 Skrevet 30. mai 2002 refrenget er der- det er bare det at det er jo halve sangen, så da vil jeg ikke ha 4 linjer hvert vers som det står det samme på. Så jeg har valgt å ikke bruke gjentakelser slik som jo refreng vanligvis er. Det kan og være jeg må sette inn litt streker og sånn så folk skjønner når de må "dra" ut ordet. Det er jo litt spesiellt og siden jeg skriver dialekt her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå