AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #1 Skrevet 11. september 2012 Hei! Nå har det seg slik at noen har spurt om å få pare min hannhund med deres tispe, noe jeg i grunn er skeptisk til - hvordan vet jeg at valpene får det bra? Hva om hun kun vil pga. pengene? For å si det enkelt så har det seg slik at noen har passet på hunden min (ett vennepar) mens jeg har vært i utlandet på skole, og har nå hele tiden avlyst når jeg skulle komme nedover for å hente hunden min - alltid sagt at de selv skal komme oppover om høyst to uker. For to uker siden sa de igjen at de skulle komme oppover om to uker, og benyttet samtidig anledningen til å fortelle at de hadde veldig lyst på en hund selv - og at de hadde funnet noen som de kunne parre min hund med, men trengte min tillatelse samt at de skal få en hund fra kullet selv. Jeg er kun tenåring, og han har alltid "bare" vært en venn for meg (ikke utstilling osv), så jeg har ikke satt meg inn i slikt. Mamma fortalte de at det var i orden, men jeg blir bare mer og mer skeptisk nå som tiden går. Sa vel i bunn og grunn ja kun fordi vi, jeg i alle fall, vil ha hjem hunden min. Hvilke spørsmål er vanlig å stille - eller burde jeg stille nå? Hvilke rettigheter har jeg som eier av hannhunden? Beklager så meget, og jeg er fullt klar over at jeg virker som utrolig uansvarlig som har latt noen godkjenne dette uten å stille spørsmål ved noe. Anonym poster: 7db70b87b20bbb8194cd37881b31738b Anonym poster: 7db70b87b20bbb8194cd37881b31738b
Sulosi Skrevet 11. september 2012 #2 Skrevet 11. september 2012 Du har alle rettigheter. Ikke la de bruke den til parring, du vet ingenting om tispa eller dens eier. Det er mye som skal på plass før man inngår en parringsavtale. Stamtavlen må settes opp så man får se innavlsgraden (de kan for alt du vet ha samme besteforeldre), du skal være 100% sikker på at tispeeier er god mot hunden sin og kommende valper, at de tar ansvar og sosialiserer valpene, at de registrerer kullet uten tull, vaksinerer osv. Jeg regner med du vil føle deg trygg på at avkom etter din hund er valper du kan stå inne for 6
Gjest Herr Heftig Skrevet 11. september 2012 #3 Skrevet 11. september 2012 Du kan bare dra og hente hunden din akkurat når det passer deg. Hundens veterinær har deg (eller moren din) registrert som eier.
Gjest Skrevet 11. september 2012 #4 Skrevet 11. september 2012 De parrer da din hund som om det var dems egen (betaling er valpepris eller egen valp + sprang avgift), derfor får de valp! Jeg ville aldri godtatt det! Tenk om tispens besteforeldre er aggresive og de genene havner på valpene? Tenk om de er i familie? Hva godt kommer det ut av parring? Gir dere rasen noe bedre? Er de sjekket for sykdommer o.l? Jeg sier ikke at alle skal skaffe seg rasehund, men jeg håper folk blir mer kritiske til blandingsavl (noe jeg regner med det her er siden det gjøres slik)! Jeg, personlig, ville henta bikkja mi på dagen før de fikk gjort noe med det! Og hadde skaden skjedd ville jeg krevd abort på tispen, hvis det hadde skjært seg hadde jeg ratt en alvorsprat om betaling!!
Sulosi Skrevet 11. september 2012 #5 Skrevet 11. september 2012 Når jeg tenker etter så hadde jeg truet med advokat. 1
Chelmon Skrevet 11. september 2012 #6 Skrevet 11. september 2012 de hadde funnet noen som de kunne parre min hund med, men trengte min tillatelse samt at de skal få en hund fra kullet selv. Dersom de ønsker en valp etter din hund, bør du finne en passende tispe og se om eieren av tispa er interessert i å selge til de som har passet hunden din. Dersom tispeeier er seriøs vil h*n stille seriøse krav til valpekjøpere og finne ut om de er egnet selv. For å parre hunden din bør han være testet for sykdommer som kan følge med rasen, røntget for ad/hd om nødvendig, og selvfølgelig være en problemfri hund som ikke er aggressiv/redd etc. Du skal også ha dokumentasjon på at det samme er gjort med tispen, og du bør vite innavls % som nevnt over her. I tillegg ville jeg ikke ha lånt ut hannhund til noen jeg ikke kjenner, da det er veldig viktig at tispeeier finne riktig eier til valpene og tar godt vare på dem og følger dem opp med vaksiner, ormekur etc. Det er også veldig vanlig at hannhundeier enten får X kroner per valp (f.eks 1000 kroner per valp), eller en valp/verdien av en valp. Det er derfor ikke de som har passet hunden din som skal få en valp, det er det i såfall du som skal få som betaling. Dersom du finner en perfekt tispe og ønsker at de skal ha valp etter hunden din, kan du jo alltids be om en valp som betaling og så selge den til de som har passet din om du ønsker det slik. Hent hunden din du, og diskuter dette med dem på en seriøs måte. 1
Renegade Skrevet 11. september 2012 #7 Skrevet 11. september 2012 Det er ikke en blandingshund - han er en renraset yorkshire terrier registrert i NKK. Siden jeg postet innlegget her har jeg fått melding der de ba om, for å sitere, "stamtavle og det." Vet de har passet godt på han når jeg var borte, men det som nå skjer (les: de vil skal skje) har overhode ikke vært avtalen fra begynnelsen av. Jeg bare savner hunden min, enormt mye, og vil ha han hjem igjen - men ikke til hvilken som helst pris, og vil ikke ha det på samvittigheten at jeg har gitt tillatelse til at de resterende valpene fra kullet skal bli gitt bort og muligens ikke ha det bra. Fikk også beskjed nå da jeg spurte etter eier's telefonnummer at tispa var "godt premiert yorkie." Spørsmål: Om dere hadde hatt en høyt premiert hund, ville dere ha spurt noen bekjente som tilfeldigvis hadde samme rase, og som aldri har stilt hunden, om å parre de? Beklager om jeg ikke bruker rett type uttrykk, men dette er nytt for meg - og vil vel forsåvidt bare ro meg ut av det uten å ødelegge forholdet jeg har til dette venneparet. Vet det virker ganske så feigt - noe det også er. Tusen takk for så gode svar fra hver enkelt av dere!
Sulosi Skrevet 11. september 2012 #8 Skrevet 11. september 2012 (endret) Du kan si at om hunden skal parres så vil du finne tispe selv fordi du ønsker å følge opp valpene mtp helse og hvor de havner etter salg. At tispa er premiert er ingen garanti for hva slags hundehold de driver og hvor godt de tar vare på valpene. Jeg vet om kenneler som gjør rent bord på utstilling, resten av tiden står hundene i bur og tur er noe de får en gang hver 14. dag om de har "oppført seg" (ja faktisk). Ps, det er faktisk ikke frekt å si nei til denne parringen Endret 11. september 2012 av Sulosi 4
Gjest Skrevet 11. september 2012 #10 Skrevet 11. september 2012 Ok, sorry, tenkte bare blandingsavl siden det virket så under bordet ;-) Og er ikke alle krav til parring ifølge raseklubben oppfylt vil vel heller ikke valpene bli registrert (om jeg ikke tar helt feil) og uten papirer blir bikkja automatisk en blanding siden ingenting kan tilsi at de er renraset (for å sette det helt på spissen) :-) Men uansett! De skal alltid sjekkes for sykdommer før parring! Noe så "lite" som b-hofter på en hund kan gjøre at den ikke kan avles på innenfor standaren! Og dermed ikke få gyldige valper! Det er mulig din rase har få krav (noe jeg tviler på siden de er en av de populære småhundene), men jeg ville sjekket med raseklubben hva kravene er og argunentert med disse (veldig få familiehunder fyller kravene)! Og alt i alt, har skaden skjedd (man vet dessverre aldri) skal du minst ha pris for en valp og kjapt søk på finn viser en plass mellom 10-15.000! Dog, jeg håper det ikke har gått så langt! Er det en godt premiert tispe har hun nok flust av hannhunder i raseklubben å velge mellom ;-)
Gjest Skrevet 11. september 2012 #11 Skrevet 11. september 2012 Krava til norsk Yorkshire Terrier Klubb forresten, så har du noe å gå etter :-) NYTKs AVLSANBEFALINGER TIL OPPDRETTERE: 1. Bare funksjonelt, klinisk friske hunder skal brukes i avl. Hvis nære slektninger av en hund med en kjent eller antatt arvelig sykdom brukes i avl, bør den parres med en hund som kommer fra en familie med lav eller ingen forekomst av tilsvarende sykdom *1) Avlsdyr bør testes for patellaluksasjon tidligst ved ett års alder, og senest før de benyttes i avl. Tisper bør testes mellom løpetid. Ved parring bør avlsdyrenes PL-grad ikke overstige 2 sammenlagt. 2. Hunder som ikke er vurdert som rasetypiske bør ikke benyttes i avl *1). De bør som et minimum ha oppnådd to røde sløyfer i åpen klasse, eventuelt CK i junior- eller unghundklasse *7). 3. Hunder med mentalitet som er utypisk for rasen/aggressive hunder skal ikke brukes i avl *1). 4. Hannhundeier bør forvisse seg etter beste evne om at parringen følger de anbefalinger som gjelder for tisper, se særlig punkt 5 og 6 under. Tispeeier bør tilsvarende forvisse seg etter beste evne om at parringen følger de anbefalinger som gjelder for hannhunder, se særlig punkt 6 under. 5. Anbefalt minstevekt for tisper er 2,3 kg på parringstidspunktet. En tispe skal ikke parres før fylte 18 måneder *2). Hun bør tidligst parres ved andre løpetid, og ikke for første gang etter fylte 48 måneder *3) Hvorvidt en tispe kan parres på to påfølgende løpetider vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall *2). Dersom en tispe har to kull i løpet av ett år skal det gå minst ett år før neste valpekull fødes*2). Maksimumsalder for parring av tisper er 8 år *2). NKK registrerer maks 5 kull etter en tispe *2). 6. Hverken tispe eller hannhund bør brukes i avl før den har oppnådd et voksent individs modenhet og adferd *3). En hannhund bør ikke anvendes i avl før fylte 18 måneder *3) 7. En tispe som ikke kan føde naturlig pga anatomi eller manglende veer (arvelig primær inertil), eller som ikke har evnen til å ta seg av sine nyfødte valper pga mentale forstyrrelser eller manglende melkeproduksjon bør utelukkes fra videre avl *1). Det samme gjelder tispe som er forløst to ganger ved keisersnitt. 8. Innavl: Iht NKK bør det ikke foretas tettere parringer enn de som gir innavlsgrad 12,5. *2). NKK anbefaler ikke høyere innavlsgrad enn 6,25 *6). Gjennomsnittlig innavlsgrad pr. Yorkshire Terrier valp registrert i NKK i 2010 var 1,97. 9. Matadoravl: Ingen hund bør ha flere avkom enn tilsvarende 5% av antall registrerte hunder i rasepopulasjonen de siste 5 år *2). Det ble født 539 Yorkshire Terrier valper fra 2006 til og med 2010 *5). Det vil si at 5%-grensen for beregningen av matadoravl for denne 5-årsperioden er 27 avkom. 10. Eiere av hunder som benyttes ofte i avl bør være ekstra oppmerksomme på krav som stilles til begge avlsdyr mht fysisk helse, gemytt og eksteriør. www.nytk.no/nytks-avlsanbefalninger-til-oppdrettere/
Renegade Skrevet 11. september 2012 #12 Skrevet 11. september 2012 Har lest gjennom alt gjentatte ganger, og kan ikke få sagt det nok hvor takknemlig jeg er for svarene deres. Prøver å tenke på en god, ja, kall det gjerne en unnskyldning, for at det ikke skal gjennomføres - og det ligger så mange gode argumenter i svarene deres. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #13 Skrevet 11. september 2012 jeg ville hentet hunden og sagt at jeg ikke ønsker å parre hunden min med en annen hund jeg ikke kjenner eieren til! for alt jeg vet an de være ondskapsfulle hundeeieren. og jeg kan ikke med hånden på hjerte med god samvittighet sette nye hunder inn til denne verden hos folk jeg ikke stoler på. og at vis jeg ville parre hunden min tar jeg meg av det selv på et senere tidspunkt. Anonym poster: 6df2cee1d3446ffa66252492831372e3 1
Chelmon Skrevet 11. september 2012 #14 Skrevet 11. september 2012 Det kan ikke være så enkelt å si nei når du er ung og din mor allerede har sagt ja. Fortell henne om bekymringene dine slik at hun kan hjelpe deg. Kanskje du kan vise henne denne tråden og siden Ann Christin linker til? Det kan kanskje hende moren din ikke vet så mye om hundeavl, og tenkte at det virket greit slik hundepasserne sa det? Dersom hun får vite at du/dere får store utgifter med å sjekke hunden for sykdommer/stille den ut, og i tillegg vanligvis skal ha betalt for å låne ut hannhunden kan det hende hun skifter mening. På meg virker det litt som om hundepasserne er fullt klar over alt dette og prøver å skaffe seg en billig hund ved å utnytte noen som er ung. Jeg ville dratt ned og hentet hunden en dag det er sannsynlig at de er hjemme, ikke gi de sjansen til å utsette det noe mer iallefall 2
zanna Skrevet 11. september 2012 #15 Skrevet 11. september 2012 (endret) Dra og hent hunden din. Enig i denne. Skulle du ønske å bruke hunden til paring, må det jo uansett ikke skje akkurat nå. Tispa får sikkert løpetid om ca. 6 måneder igjen, og da har du god nok tid på deg til å kontakte Norsk Yorkshire Terrier Klubb, så du kan finne ut om denne oppdretteren er seriøs, eller om du vil bruke en annen. Du får også funnet ut av hvilke undersøkelser den bør gjennom for å utelukke arvelige sykdommer, og tid til å få den utstilt. Uansett så får ikke tispeeier registrert kullet i NKK uten din underskrift, det kan du lese om her: http://web2.nkk.no/tjenester/registrering/kullregistrering/ Og det er du som skal få en valp eller penger for det, ikke de som passer hunden. Endret 11. september 2012 av zanna 2
Strixvaria Skrevet 12. september 2012 #16 Skrevet 12. september 2012 Det høres ut som rimelig spesielle folk som passer hunden din.. Hvorfor ikke bare dra dit ASAP og ta med seg hunden hjem? Hva er hindringen? 2
Anciol Skrevet 14. september 2012 #17 Skrevet 14. september 2012 (endret) Du har rett til en valp eller penger for en valp! Men ta hunden hjem det ville være best! Endret 14. september 2012 av Anciol
Gjest Lille-pus Skrevet 14. september 2012 #18 Skrevet 14. september 2012 (endret) Hent hunden din du, og det rimelig raskt. Jeg får nemlig en ganske klar følelse av at "noen" nå utsetter i påvente av at tispen skal få løpetid....... Endret 14. september 2012 av Lille-pus 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. september 2012 #19 Skrevet 14. september 2012 (endret) Ja, du har rett på penger, men om motivet ditt er bare å få hunden så raskt så mulig hjem, så dra å hent den og ikke la de drive med utpressing. Det nytter forresten ikke å avtale tid med dem. SI heller "Jeg kommer å henter hunden min i morgen og jeg forlater ikke huset/leiligheten deres før jeg har fått den om jeg så må sitte utenfor en uke". Endret 14. september 2012 av Evilposelos
Alice123 Skrevet 15. september 2012 #20 Skrevet 15. september 2012 Du må rett og slett bare hente hunden din ASAP. Jeg vet ikke om det er så lurt å si i fra at du kommer. For om du sier at du kommer så kan du banne på at de har sørget for at hunden er over alle hauger. For meg virker det også som at hundepassern "aldri er hjemme" eller at det "aldri passer" fordi de venter på at tispa skal få løpetid. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå