Gå til innhold

Hvilke rettigheter har man som ekstrahjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg jobber som ekstrahjelp i en butikk. I kontrakten står det ikke noe om stillingsprosent eller at jeg har faste vakter. Kan butikken ''tvinge'' meg til å jobbe dager jeg vanligvis ikke jobber? Rart spørsmål, men ja..

Anonym poster: 80033fa1b4b75d0663244bf3ef03acc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Som ekstrahjelp er du nettopp en ekstrahjelp, ergo du jobber når butikken trenger ekstra hjelp;-) Det innebærer normalt ingen stillingsprosent da nei.

De kan da ikke tvinge deg til å jobbe. Du har rett til å si nei. Men selvfølgelig, sier du nei 10 ganger på rad er du litt usikker å ha som ekstrahjelp, og de ender kanskje opp med å slutte å spørre deg. Men tvinge deg til å jobbe det kan ingen ;-)<br /><br /> Anonym poster: 3a9169a6fd88d5d31072d925a0848de0 <br /><br /> Anonym poster: 3a9169a6fd88d5d31072d925a0848de0

• Liker 1
Skrevet

Hei

Som ekstrahjelp er du nettopp en ekstrahjelp, ergo du jobber når butikken trenger ekstra hjelp;-) Det innebærer normalt ingen stillingsprosent da nei.

De kan da ikke tvinge deg til å jobbe. Du har rett til å si nei. Men selvfølgelig, sier du nei 10 ganger på rad er du litt usikker å ha som ekstrahjelp, og de ender kanskje opp med å slutte å spørre deg. Men tvinge deg til å jobbe det kan ingen ;-)<br /><br /> Anonym poster: 3a9169a6fd88d5d31072d925a0848de0 <br /><br /> Anonym poster: 3a9169a6fd88d5d31072d925a0848de0

Jeg har møtt på jobb hver eneste gang de har trengt meg (3-4 kvelder i uken) og har aldri sagt nei. Men i morgen passer rett og slett ikke i det hele tatt. Jeg har veldig dårlig samvittighet, så ville bare se om jeg faktisk MÅ gå på jobb eller om jeg har mulighet til å la være..

Skrevet

Jeg har møtt på jobb hver eneste gang de har trengt meg (3-4 kvelder i uken) og har aldri sagt nei. Men i morgen passer rett og slett ikke i det hele tatt. Jeg har veldig dårlig samvittighet, så ville bare se om jeg faktisk MÅ gå på jobb eller om jeg har mulighet til å la være..

Du må ikke jobbe, det er lov å si nei. Det er ikke alltid man er tilgjengelig selv om man er ekstrahjelp. Men jeg synes man bør ha en god grunn til å si nei.

Skrevet

Som ekstrahjelp er du en bedriften kan ringe når den trenger vikarer eller lignende. På den ene siden vil bedriften håpe/forvente at du kan stille opp mye, men samtidig betyr ikke at det kan forventes at du skal sitte hjemme hver dag og vente på at de kanskje finner på å ringe deg. Du skal ikke sette livet ditt på vent for en ekstrahjelpstilling. Det er selvsagt helt greit å si nei inniblant :happy:

Skrevet

Tror du uansett har krav på å få vaktene dine 2 uker i forveien på alt som er planlagt, men sånn ekstra når noen er syke kommer jo ofte kvelden før, eller samme dag.

Du har full rett til å si at du faktisk ikke kan stille opp, men da må du gjøre det med en gang du får tilbud/spørsmål om denne vakten.

Skjer det en og annen gang skal det ikke vere et problem, men som noen over her skriver så er du jo ikke mye hjelpi som ekstravakt om du ofte ikke kan ;)

Jeg selv jobber på butikk. i fjor sommer søkte vi etter sommerhjelp i 9 uker. I søknaden stod det at man måtte vere fleksibel.

Så kom sommeren da, og denne jenta kom med en smørbrødliste på dager hun absolutt ikke kunne jobbe....!!! Mener å huske at av 9 helger kunne hun ikke jobbe i 4 av dem!!!

DA har man misforstått stillingen :/

Anonym poster: ab46818a4464eca5cdbfd95815d4107d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...