Gjest Hjemmeorgansisatoren Skrevet 21. februar 2004 #1 Skrevet 21. februar 2004 Jeg lurer på om jeg har noen rett til å klage, gjør jeg en god nok jobb? Jeg er hjemmeværende med 2 unger på 3 året. Min man jobber dagtid fra 7-15. Min jobb består i: Stå opp med ungene hver morgen ( også i helgene) Stelle og underholde unger Holde hjemmet vårt i orden Lage middag Vaske klær Handle inn mat ( dette må skje på ettermiddagen fordi mannen min bruker bilen i jobben) Følge opp unger i fritidsaktiviteter Passe på at mannen min har rene arbeidsklær Være elskerinne Nå skal det sies at han ikke hjelper til med noe av dette når han har fri fra jobben. Det hender bare av og til at han glimter til, men det er lenge mellom hver gang :veldigsur: . Jeg er så sliten!!! Hva er det med meg, bør jeg forlange mer av ham?
Brunhilde Skrevet 21. februar 2004 #2 Skrevet 21. februar 2004 Ja, jeg syns du bør forlange mer av ham! Jeg syns dere skal bytte på å stå opp med ungene i helgen, det er begge to sine barn. Videre syns jeg han kan handle på vei hjem fra jobb - du kan jo skrive handleliste? At du holder hus i orden når du arbeider hjemme syns jeg forsåvidt er helt greit. Han bør være med å følge opp barnas akiviteter - du fikk dem da ikke alene? Videre bør han se verdien i å ha en mer opplagt kone - og dermed kanskje en mer aktiv elskerinne?
Gjest Vega Skrevet 21. februar 2004 #3 Skrevet 21. februar 2004 Enig med Bøllefrøet. Han gjør for lite. (Komme hjem kl. halv fire til middag, rene klær, mat i skapet, uten ansvar for noe. HVEM gjør det? Ikke engang en pensjonist eller en skolelev har så lite ansvar...) Du trenger ett par ettermiddager i uka hvor du bare tenker på deg selv, går på besøk, trener etc. Fordi du trenger impulser. Du trenger noe annet enn å bare være til for andre. I helgene må dere dele på ansvar for barn, matlaging osv. Å være bare hjemme blir fort tyngre enn det høres ut, psykisk sett. Hva med å begynne på et kurs en gang i uka f.eks. i tillegg til å begynne å trene? Stå på kravene. Ikke la han utnytte at du er hjemme. Han har allerede mange fordeler av det, når du holder huset noenlunde oppe i uka. Om du forsvant, måtte han tatt seg av alt alene... Det er greit at du lager mat og holder det ryddig med klesvask osv. Men å påta seg alt hadde jeg ikke giddet... Ta en prat med han, og se om det hjelper. Hjelper det ikke, så reis vekk for noen dager - og la han ta seg av alt sammen alene. Kan tenke meg du er sliten av å være oppvarterske, uten å få servering osv tilbake. Det er ikke det som er meningen med å være hjemme... (Da kan man jo like gjerne være single, mye mindre jobb - man slipper en ekstra å stelle for... Hadde han vært et ekstra barn, ville du ikke lagt så mye merke til det, men å stå på pinne for en voksen mann blir noe helt annet...)
Gjest Emera Skrevet 21. februar 2004 #4 Skrevet 21. februar 2004 Være elskerinne Nå skal det sies at han ikke hjelper til med noe av dette når han har fri fra jobben. Det hender bare av og til at han glimter til, men det er lenge mellom hver gang :veldigsur: . Jeg er så sliten!!! Hva er det med meg, bør jeg forlange mer av ham? Skal det være en jobb å "være elskerinne???" Dette innlegget beskriver, ærlig talt, familielivet i femtiårene! Du har en arbeidsdag som han har. Når hans arbeidsdag er over, er ikke husmorens det. Da bør du jammen kunne forlange at han tar sin del av hjemmearbeidet! Tross alt, han har: kvelder, helger, ferier, pensjonisttilværelse. Altså et organisert arbeidsliv. Det har ikke du, slik det er nå. Hvordan skal forholdet mellom dere ende opp hvis ditt liv kun består av å være mann og barn "til behag?" Klart at han bør stille opp hjemme!
-ida- Skrevet 22. februar 2004 #5 Skrevet 22. februar 2004 Si fra jente!!! Jeg er hjemme med ett barn og etter å hatt min mann hjemme fant han ut at jeg har mye lengre og mer slitsomme arbeidsdager enn han. Si i fra og krev mer av han. Klart du har sliten, unn deg noen dager borte fra hjem og familien og la han ordne hele huset!!
Lilleba Skrevet 22. februar 2004 #6 Skrevet 22. februar 2004 Hvis du har hus og hjem og middag "strøkent" til kl. 1600, så bør din arbeidsdag også være over. Så deler dere ettermiddag/ kveld slik andre par, der begge jobber, må gjøre. Fordelen for både din mann og deg er at det trivielle husarbeidet ikke må taes på den tiden, dere kan gjøre de andre oppgavene (f.eks. være med barna, handle) sammen. Det må da være kjempefint for alle parter? Jeg tror at grunnen til at du er sliten, ikke er at hjem/ husarbeid er så tungt, men at du ALDRI HAR FRI! Synes det var et godt forslag ovenfor, gå på trening en ettermiddag i uken, og gjerne på et kurs en annen dag. Så får din mann være med ungene aleine og også legge dem. Han trenger samvær med dem, også aleine, og trenger å ha aleineansvar for dem. Lørdag/søndag bør også deles likt, at dere gjør det samme med omsyn til hus og barn. Det betyr IKKE at huset må vaskes, for det gjør du sikkert nok ellers i uken, men dere har større muligheter enn andre par til å slappe av sammen og kose dere i helgene. Men begge må selvsagt bidra med de oppgavene i huset man, tross alt, må utføre i helgene også. Jeg tror ikke mannen din skjønner (vil skjønne?) hvor heldig han er som har en som tar det meste i løpet av dagen. Vanligvis må jo et par ta alt det arbeidet om ettermiddagen når de er kommet hjem eller i helgene!
Lisemor Skrevet 23. februar 2004 #7 Skrevet 23. februar 2004 Derfor er det bra at menn tar pappapermisjon og lærer hva det er å "bare" gå hjemme med barn. Lat mann du har som tror han lever på en tid der jenter ikke hadde stemmerett og måtte gjøre alt for sin mann. Og du som tillater at din mann er slik????
Pusekatt Skrevet 23. februar 2004 #8 Skrevet 23. februar 2004 Jeg synes faktisk ikke det er unaturlig at du steller i huset mens du er hjemmeværende - mannen din jobber tross alt og tjener penger. I mine øyne er det derfor ikke urimelig at du rydder og vasker i huset, vasker og bretter klær, samt passer barna. Når han derimot har kommet hjem fra jobb, er det naturlig at han også følger opp fritidsaktiviteter, hjelper til med lekser og handler mat (dette kan han helt fint gjøre, siden han disponerer bilen - skriv handleliste!). Men det kommer ikke til å skje av seg selv, du må stille krav om det.
Gjest Pjusk Skrevet 23. februar 2004 #9 Skrevet 23. februar 2004 Ja, jeg syns du bør forlange mer av ham! Jeg syns dere skal bytte på å stå opp med ungene i helgen, det er begge to sine barn. Videre syns jeg han kan handle på vei hjem fra jobb - du kan jo skrive handleliste? At du holder hus i orden når du arbeider hjemme syns jeg forsåvidt er helt greit. Han bør være med å følge opp barnas akiviteter - du fikk dem da ikke alene? Videre bør han se verdien i å ha en mer opplagt kone - og dermed kanskje en mer aktiv elskerinne? Helt enig!!
tenker Skrevet 23. februar 2004 #10 Skrevet 23. februar 2004 Jeg tror, som flere andre her skriver, at grunnen til at du er så sliten ikke er at tilværelsen som hjemmeværende ikke i seg selv er så slitsom. Nå skriver du riktignok ikke hvor gamle barna er, hvis de er f.eks henholdsvis 3 år og 6 mnd. kan jeg godt skjønne at det er slitsomt. Først og fremst tror jeg imidlertid du er psykisk sliten fordi du har lite avveksling og avlastning i hverdagen. På kveldstid bør du derfor som nevnt av andre ha et par kvelder i uka til dine aktiviteter (aerobic, yoga, hva som helst). I tillegg bør du prøve å finne på noe hyggelig med barna på dagtid. Er det ikke f.eks. en "åpen barnehage" i nærheten? Altså en barnehage som foreldre og barn besøker sammen. Hvis det ikke finnes noen slike tilbud i din kommune kan du kanskje ta initiativ til en "mødreklubb" selv? Voksenkontakt er viktig for alle, og de fleste savner det når de går hjemme med barna i permisjon el. Hvis du tar med barna på slike ting, og dere i tillegg går tur sammen daglig, trenger du ikke ha dårlig samvittighet om du ikke "underholder" (som du skriver) dem hele tiden ellers. Ellers synes jeg du bør kunne "kreve": Stå opp med ungene hver morgen ( også i helgene) En av helgedagene bør han også stå opp. Da har dere begge "fri" en dag. Siden han begynner på jobb kl 7 må vel han også veldig tidlig opp hver morgen? Stelle og underholde unger Om kvelden bør dere dele på dette. Ellers har jeg allerede skrevet litt om "underholdningen" Holde hjemmet vårt i orden Det synes jeg er din "jobb". Få dette unna på dagtid, slik at bare den "nødvedige, forefallende ryddingen" må gjøres om kvelden og i helgene. Den kan vel han også delta i. Lage middag En av helgedagene kan vel han lage middag? Vaske klær Din jobb Handle inn mat (dette må skje på ettermiddagen fordi mannen min bruker bilen i jobben) La han være hjemme med ungene mens du handler. Da kommer du deg litt ut på egenhånd. Følge opp unger i fritidsaktiviteter Jeg aner ikke hvor mye dette utgjør, på meg høres det ut som barna er ganske små. Personlig syntes jeg babysvømming ol. var kjempekoselig, men hvis du oppfatter det som en byrde bør dere dele på dette. Passe på at mannen min har rene arbeidsklær Din jobb Være elskerinne Ehhh? Hvis det er slik du føler det når det gjelder sexlivet deres, er det en helt annen samtale... Ellers vil jeg bare be deg prøve å nyte tida. Å jobbe ute har også sine fordeler, men du vil garantert savne de rolige morgenene da ingenting hastet (og tid til å lage skikkelige middager).
Gjest Pjusk Skrevet 23. februar 2004 #11 Skrevet 23. februar 2004 Noen av dere kommenterer elskerinne-kommentaren til hun som startet denne tråden. Jeg forsto det slik at hun synes denne delen blir vanskelig pga. at hun er sliten og sitter med alt ansvaret. Er hun trist og sliten om dagen, endres vel ikke dette på kvelden under dyna??
Gjest Embla s Skrevet 23. februar 2004 #12 Skrevet 23. februar 2004 Syns forsåvidt det er greit at du tar deg av hus og hjem og barn så lenge du er hjemme og han jobber ute. Men jeg syns ikke at dette dermed skal være din jobb i helger/ferier og. Da må dere dele/bytte på, du har vel rett til fri/ferie fra jobben din du og? Egentlig høres det ut som om du ikke trives med situasjonen; Hva med å ta seg en jobb ute også deler dere 50/50 på hus/barn etter jobb? Angående dette med at du har som jobb å være elskerinne, så syns jeg det høres litt merkelig ut. Du kan jo ikke definere det som en jobb?! :o
Gjest Hjemmeorganisatoren Skrevet 23. februar 2004 #13 Skrevet 23. februar 2004 Tusen takk for mange svar. Her var det egentlig mye jeg visste fra før, godt å få bekreftet litt føleser. Hjelper liksom å høre fra andre at man ikke er helt på jorde. Ja jeg er nok psykisk sliten da jeg aldri har noe tid for meg selv, og det MÅ jeg bare gjøre noe med. Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå